søndag 17. februar 2013

Smakebit på en søndag (17 ): Hypnotisøren

Jeg har hørt veldig mye bra om Hypnotisøren av Lars Kepler, men også at den er temmelig fæl. Siden jeg ikke liker å lese for grusom krim, da jeg kan få mareritt, har jeg utsatt å lese den. Før tenkte jeg at jeg ikke skulle lese den i det hele tatt, men jeg greide ikke å styre nysjerrigheten min, så jeg kjøpte pocketutgaven for noen måneder siden.

Hypnotisøren - Lars Kepler Henning J. Gundersen

For et par uker siden fant jeg den i lydbokutgave på biblioteket, så nå har jeg hørt på flere cdèr, samtidig med at jeg kan lese boka i tillegg.  Det er virkelig sant det de sier at den er kjempespennende. Og at jeg har hørt lydboka frem til nå er jeg glad for, siden jeg får litt mer distanse til de blodige og ekle detaljene av de drepte, gjennom lyd enn å lese selv. Nils Nordberg som leser, leser Joona så morsomt med finsk aksent at det blir nesten komisk. Jeg er også utdannet hypnoterapeut, og det gjør boka ekstra interessant.

Da går vi over til søndagens smakebit fra boka:

" Sønnen rister på hodet, og plutselig tenker Erik på det bevisstløse vitnet, gutten med alle knivstikkene. Kanskje leter drapsmannen etter den eldste søsteren hans i dette øyeblikk.
- Pappa? Hva er det? spør Benjamin. " (s.43)



Vil du lese flere smakebiter kan du titte inn til Maris blogg Flukten fra virkeligheten.

Ha en fin søndag.:).

33 kommentarer:

  1. Hypnotisøren har ligget på Kindle'n min i over ett år. Kommer meg ikke igang å lese den av en eller annen grunn. Takk for smakebiten og påminnelsen - jeg skal dytte den oppover på lista :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, liker man spennende krim, så er denne et godt valg å prioritere opp..:)

      Slett
  2. Har troa at denne boken er fryktelig spennende! Har mange ganger tenkt å plukke opp Keplers bøker, men har liksom ikke ennå blitt. Er jo så mange bøker man skal kaste seg over og som står i vente kø:) Takk for smakebiten og ha en fin søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Trodde det var bare meg som ikke hadde lest Kepler enda, men så er dere mange her...;) Fin søndag tilbake til deg..:)

      Slett
  3. Kepler på sitt beste. Jeg elsket denne boken, men så liker jeg bedre hardbarka krim, enn sånn dille-krim :)
    Ha en strålende søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt ingen dillekrim dette nei... De blodige detaljene prøver jeg å stenge litt av for, siden boka i seg selv er utrolig spennende.... Ha en fin søndag.:)

      Slett
  4. Utrolig, men jeg har faktisk to bøker av Kepler stående i bokhylla - ulest! Dette må jeg visst gjøre noe med snart. Takk for en fin påminnelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det samler seg fort.. Men denne går fykende lett å lese siden den er så spennende..:)

      Slett
  5. Den är verkligen väldigt spännande, det var svårt att lägga ifrån sig den. Får nog snart ta och läsa andra delen också :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant.. Leser på trikken, toget, lytter i bilen, under middagsforberedelsene etc...

      Slett
  6. Har ennå ikke lest noe av Kepler, det må jeg se å få gjort noe med skjønner jeg og denne ligger å venter i hyllen. Tusen takk for smakebit og påminnelse:-) Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det anbefales. Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  7. Vi tenker akkurat likt om denne boken, du og jeg! Har innmari lyst til å lese den, men syns den virker litt for spennende. Nå ligger den imidlertid på andreplass i lesebunken, så om ikke lenge hopper jeg i det! Gleder meg til å lese omtalen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man får bare prøve å stenge litt av når de blodige partiene dukker opp.. Blir kanskje ferdig med denne i kveld, ...er i Oslo nå, men kan lytte to timer i bilen og da er det ikke mange sider igjen i boka...

      Slett
  8. takk for smakebiten. har ikkje lest noe av kepler, men har bete meg merke i denne boken og hørt mykje bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alle som har lest den liker den godt har jeg inntrykk av. :)

      Slett
  9. Jeg har alltid tenkt på å lese boka, men kommer aldri i gang. Takk for en fin smakebit og en fin påminner, må få med meg denne! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du også, - ja vi er visste en del som ikke har lest den enda...og jeg som trodde det var bare meg;)

      Slett
  10. Føyer meg inn i rekken av kommentarene om at det er en bok jeg har visst om lenge, men har ennå ikke lest den. Det skal også sies at krim ikke er sjangeren jeg har lest mest av.

    Spennende det du skriver om at du er utdannet hypnoterapeut - praktiserer du stadig vekk?

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra vi er flere som ikke har lest boka.;)
      Jeg praktiserer ikke hypnoterapi akkurat nå. Har drevet litt med røykeslutt og litt annet, men nå er det nok med ny full jobb.

      Kommer vel igang igjen, så jeg ikke glemmer kunstene.:)

      Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  11. Tack för smakbiten. Jag har inte kommit mig för att läsa den här boken, i alla fall inte än.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har vel solgt bra i Sverige tenker jeg?

      Slett
  12. Jeg har lest alle tre av Kepler parets bøker og gleder meg stort til den jeg hører er i kullissene :-) (Sandmannen). De er grusomme, det har du helt rett i. Jeg leser fort over noen av detaljene, men så er de kjempefine og :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du? Enig i at de fine hvis man sveiper litt over de ekleste tingene...

      Kan tenke emg å lese Ildvitnet også. Paganinikontrakten har jeg hørt både og om..

      Fin søndag til deg også:)

      Slett
  13. Hypnotisören har jag tänkt att läsa nu under våren!

    SvarSlett
  14. Dette er en av de få krimbøkene jeg virkelig har likt ;)

    SvarSlett
  15. Jeg er heller ikke noe tilhenger av "bloddryppende, utspekuerte" krimbøker, men samtidig er det noe "gru-herlig" med å la seg skremme...
    Morsomt at tittelen (og innholdet?) treffer leseren så direkte som den har gjort for deg her; spesielt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende med innhold som treffer på denne måten. Så langt jeg kan se er researchen gjort grundig- men det er enkelte ting jeg er litt usikker på angående Eriks forskningsprosjekt , om det er her forfatterene begynner å dikte...(Erik er psykolog og hypnotisør som driver forskning og gruppeterapi med hypnose overfor svært traumatiserte pasienter utsatt for grove overgrep)

      Slett
  16. Ferdig! Utrolig spennende. Nesten slitsomt.. Skriver mer om den i morgen.

    SvarSlett
  17. Hypnotisøren var rett og slett grufullt, grusomt og grotesk spennande. Skjønnar godt at du kjenner deg sliten. Du kan gleda deg til dei neste, etter at du har hatt ein pustepause.
    Paganinikontrakten var òg svært spennande, men ikkje fullt så intens. Ildmannen var strålande, med ein fantastisk cliffhanger til neste bok, Sandmannen. Sistnemnde kjem ut på norsk neste månad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, så her kommer det en ny ganske snart.. Ja det får bli etter de andre krimbøkene jeg skal lese... Intens ja, det er Hypnitisøren absolutt. Men den sitter ikke i meg i dag, som noen andre bøker kan gjøre...

      Slett