tirsdag 19. februar 2013

MItt tematips: Skinnet bedrar- Den hvite dronningen

Geir med bokbloggen har denne uke funnet frem til et meget vanskelig tema. Jeg har vridd hodet mitt 180 grader og tilbake men har ikke funnet noen bok hvis omslag tilsier noe annet enn det den utgir seg for å være, eller ser ut til å være.  Så hva skal jeg gjøre for å delta denne gang. For det vil jeg jo.

mitt tematips
Omsider husket jeg at jeg på Bokbloggertreffet i 2012, sto og så på en pocketutgave av en bok sammen med Bokvrimmels B. Slik omslaget så ut, tenkte vi begge at dette var en lettvekter av en bok, slik som står i hyllene til Narvesen, der ikke vanlige bøker står, men de andre, litt billigere serieromanene. Ikke noe galt med dem, bare for å si det, men det er ikke det jeg primært leser. 

Vi sto og bladde litt i boka, kikket på baksiden og fant ut at dette er en bok hvor skinnet kan bedra.

Omslaget preges av en kvinne med et halvt ansikt i en gyllen brokadekjole, slik som mange omslag har preget bøker det siste året. Hodeløse eller halvhodete kvinner i flotte kjoler. Fargene går i gul og rødt med snirklete skrift.

Den hvite dronningen - Philippa Gregory Guro Dimmen Elisabeth, dronning, gemalinne til Edward IV, konge av England, 1437-1492

Slik ser det ut.

Nå har jeg ikke lest boka enda , så jeg vet jo ikke om skinnet bedrar her, men synes ikke du dette kan virke som en interessant bok?

"Kjærlighet og tragedie i det engelske kongehus Storslått historie fra Rosekrigen om makt og intriger, om allianser og spill i kulissene, om kjærlighet og sterke familiebånd - og en dronning som gjør alt for å sikre sin familie. Den hvite dronningen er første bind i en trilogi om mektige kvinner under Rosekrigene (1455-1485). "Den nålevende dronningen av historiske kriminalromaner er Philippa Gregory. Hennes romaner er fylt av sterke, målbevisste kvinner som tar skjebnen i egne hender ..." Financial Times "Dette er mesterlig fortalt og historisk skjønnlitteratur på sitt aller beste." "

Jeg tar sjansen og håper ikke Geir hiver meg ut av tematipsspalten sammen  med Den hvite dronningen av Philippa Gregory.;)

Flere tematips hos Bokbloggeir finner du HER

12 kommentarer:

  1. Heeeey! Det skal være sikkert og visst at du ikke blir kastet ut for dette. Tvert imot så var dette en innertier. Et omslag som ser BILLIG ut, og så er det sannsynligvis den seriøse boka. Stilig :) Takk for bidraget!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk..det gjenstår jo å se. Du skal få høre når den en gang blir lest .;) Lett å ta med på reise denne. Det er pocketutgaven jeg har.:)

      Slett
  2. Hehe, ja, stemmer det! Vi stod og tittet på denne sammen! Og, ja, den så veldig "kiosk" ut. Har ikke lest boka ennå jeg heller, så det gjenstår å se om skinnet bedrar. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Får vel ta den med på ferie en gang..og legge den igjen til noen andre når den er lest så langt man føler det er bra!

      Slett
  3. Denne boken har jeg også klar i hyllen min, det er så godt å bli påminnet bøker en "burde" fått lest etter hvert.

    SvarSlett
  4. Før var jeg veldig glad i denne typen bøker, men jeg tror jeg fikk en liten overdose, så nå er det lenge siden jeg har lest bøker med handling fra denne tidsepoken. Godt å vite at denne er lesbar hvis jeg plutselig skulle få ånden over meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir lett slik hvis man leser mye det samme en periode...

      Slett
  5. Enig: Ikke et fristende omslag, men absolutt ei bok jeg kunne tenkt meg å lese etter å ha lest baksiden :)
    Håper du leser den snart og skriver omtale:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Tror nok det blir reise eller somemr-lektyre dette.Skal omtale den da..:)

      Slett
  6. Denne boken står på min leseliste og fra dem som har lest den har jeg hørt meget rosende ord. Så jeg håper det er en god bok. Nå skal det sies at eksemplaret vi har i biblioteket ser meget anderledes ut enn ditt eksemplar :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Ble nyskerrig på hvordan deres omslag er.-- Ha en fin dag du også..:)

      Slett