lørdag 5. oktober 2019

Stella Polaris av Myriam H. Bjerkli. Kriminelt spennende psykothriller

Myriam H. Bjerkli har tidligere gitt ut Lille Linerle (krim) på Liv forlag, samt en del andre type bøker. Stella Polaris er hennes andre krim/psykologisk thriller, og den er minst like forrykende spennende som Lille Linerle.


Forlaget om boka:
Et trekantdrama som får fatale konsekvenser. En hensynsløs maktkamp. Et barn i barnevernets varetekt.
Samboerparet Stella og Aleksander er fanget i et forhold med mye krangel og alkohol. Og en dag da Stella skal hente sønnen deres i barnehagen har barnevernet vært der før henne. Full og desperat bestemmer Stella seg for å finne sønnen, og hun tar Aleksanders bil. Det er en avgjørelse som skal koste den lille familien dyrt. Ulykken hun forårsaker sender Aleksander i fengsel, og Stella selv i armene på en fremmed. Men hun er mor, og en mor gjør hva som helst for å få barnet sitt tilbake.
Det ingen av dem vet, et at noen følger vaktsomt med på deres minste skritt…
Det er et par uker siden jeg leste boka, så det er ikke alt jeg husker like godt nå. Slik kan det gå når man leser en bok som er så spennende at man nesten ikke greier å legge den fra seg. Det jeg husker jeg reagerte litt på i starten var fremstillingen av barnevernet som lite medgjørlige og at de "bare kom en dag og tok barnet i barnehagen", at det var vanskelig å få samvær, at de gikk for adopsjon uten samtykke. Subjektivt sett kan selvsagt barnevernet oppleves sånn, men min kunnskap tilsier at det er mye mer bak slike avgjørelser. Men nok om det. 
Etterhvert tok spenningsromanen over for mine smålige innvendinger. Stella Polaris er ikke som en vanlig krim med tradisjonell oppbygging, "hvem gjorde det?" og en etterforskning av et drap. Dette er en psykologisk thriller hvor man følger hovedpersonene Stella og Aleksander, samt barnet Marius som sentral i historien. (Og en fremmed) Aleksander er en drittsekk av værste sort. Han har totalt grep om Stella. Samtidig er hun også avhengig av ham, tiltrukket av ham, på en destruktiv måte. Hat-kjærlighet- et forhold som er vanskelig å frigjøre seg fra. Slik noen kvinner har vanskelig å frigjøre seg fra voldelige og alkoholiserte menn. Jeg synes Bjerkli skildrer disse mekanismene på en god måte. 
Vi følger også Stellas umulige kamp for å få kontakt med sin sønn, for å få ham tilbake. Alt hun er villig til å gjøre, en kamp hvor hun tilpasser seg kravene til to menn og barnevernet. Skildringene av barnet oppi alt dette er utrolig gode, det gjør vondt å lese. Underveis skjer det mye uventet, som jeg selvsagt ikke kan røpe her. Slutten er overraskende, selv om jeg så den komme. 
Bjerkli skriver godt, språket flyter lett avgårde. Kapitlene er passe korte. Pass på nattesøvnen, denne boka er det svært vanskelig å legge fra seg. Dette er spenning på høyt nivå. Stella Polaris er en psykologisk thriller av beste merke.
Noen andre som har blogget om Stella Polaris:
Astrid Terese /Betraktninger (noe spoiling, obs!), My Criminal Mind, MedBokogPalett/Åslaug, Groskro

Myriam H. Bjerkli: Stella Polaris, 312 s
Capitana 2019
Boka er et leseeksemplar mottatt av forfatteren. Vurderingene er mine egne.

15 kommentarer:

  1. Når det gjelder første avsnittet,så husker jeg at det stod i lokalavisen her en gang at barn var blitt hentet i et hjem fordi skivene var skjært for skjevt,og foreldrene stod frem og var helt i fra seg. Selvsagt er man i fra seg om man blir fratatt barna sine, samtidig kan vel ikke barnevernet pga taushetsplikt gå ut med info heller og jeg tenker at det mest sannsynlig var mer enn dette med skivene.

    Har ikke lest bøkene til Bjerkli ennå men har den første boken liggende, jeg blir jo nysgjerrig for jeg har fått med meg at disse bøkene er godt likt der ute.

    BTW: Fikk du med deg det som stod i Klassekampen i dag angående merking av innlegg som gjelder bokbloggere og andre influensere? Bokinfluener det er oss.... Var det nå man skulle sendt alle leseeks tilbake til forlagene igjen..? Det blir ikke akutuelt å merke innlegg med reklame, om man slakter en bok er det vel strengt tatt ikke reklame. Litt rart å bli sammenlignet med de som faktisk tjener penger på innleggene sine, som er kjøpt og betalt for å rose produkter opp i skyene. Forlagene hadde en utfordring de måtte ta med bokbloggere som ikke var enige med reglene her. Blir spennende å se om det hjelper å si imot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok garantert ikke det bare var de brødskivene. Det har stått mye rart om barnevernet i avisene opp gjennom, etterhvert har det blitt mer nyansert. Klart mye kan kritiseres, men det er en annen sak.

      Jepp, fikk med meg det i Klassekampen. Du må komme deg inn i den fb-gruppa igjen. Har diskutert mye om den saken siden vi mailen fra det ene forlaget forleden. Jeg har brukt mye tid i den gruppa i dag ifb avisartikkelen også. Tror ikke jeg orker å diskutere det mer her. Lattermild har forøvrig skrevet et blogginnlegg etter at vi diskuterte det på fb- i dag.
      Utfordring og utfordring, jeg har selv skrevet til forlaget og sagt akkurat det der, og det blir tatt opp igjen etter høstferien. Det blir en utfordring for dem når flere og flere takker nei til leseeksemplarer og ikke blogger om bøkene, da får de mindre oppmerksomhet. Det er jo synd, for bøkene, siden avisene bruker mindre plass på anmeldelser.
      Men jeg er enig med deg, og har tenkt det samme: Hvis vi settes i samme bås som bloggere som får betalt, så er ikke det noe å trakte etter.

      Slett
    2. Ps- og følger vi ikke reglene, så er jo konsekvensen at samarbeidet avsluttes. Enkelt og greit. Klar beskjed.

      Slett
    3. Ser den og har meldt meg inn igjen!:-)

      Noterer meg boken! ;-)

      Slett
    4. Så bra Beathe.:) Kjekt å kunne følge med der, og eventuelt delta i diskusjoner..:)

      Slett
  2. Takk for supert lesetips Anita, jeg leste den første boken hennes (som var helt grusom å lese, men godt skrevet) Har bestilt boken på biblioteket, som er min nye samarbeidspartner etter jeg fikk mail fra Aschehoug om å merke blogginnleggene med "reklame". Det gjør jeg IKKE, da slutter jeg heller å motta leseeksemplarer.
    Har også meldt meg ut av den fb-gruppen, men håper at bloggerne jeg er innom snakker litt om dette på blogg også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig.:) Ja, men denne er ikke fullt så fæl, som den første der barnet var i sentrum.
      Biblioteket er bra det, så lenge man slipper å vente i månedsvis, og at bøkene ikke er skitne og fulle av flekker..;)
      Vi fikk vel den mailen alle som samarbeider med dem. Skjønner ikke hvorfor også du har meldt deg ut av fb-gruppa? Det er jo der disse diskusjonene foregår. Jeg orker ikke å dra den samme diskusjonen ut på bloggene, selv om det sikkert kan tyte ut litt her og der nå og da. Det tar så mye tid. Og når man diskuterer i et lukket forum som den gruppen får man flere innspill samlet enn spredt rundt på bloggene.. btw.
      Som jeg skrev til Beathe; Lattermild har blogget om det i dag.

      Slett
    2. Det er jo bare Aschehoug som har gått så tydelig ut, kanskje de har overfortolket litt? Jeg velger å trappe ned leseeks, ber ikke om flere, men leser det jeg allerede har fått, så får vi se om det funker. Skjønner at du ikke tar utfordringen med "reklame" opp på bloggen, diskusjonen går jo mye leggere på fb-gruppen. Meldte meg ut når jeg merket at enkelte av kommentarene der gikk inn på meg, og det gikk ut over både humøret og bloggelysten. Nå er uansett lysten til å opprettholde bloggen laber, så jeg får se om jeg gjør som Beathe :)

      Slett
    3. Det er bare de som har sendt mail til oss så vidt jeg vet.. Om de overfortolker? De forholder seg vel bare til Forbrukertilsynets guide og henmoding som ber om tydelig merking og hvor de anbefaler bruk av ordet Reklame eller Annonse. Og de tar konsekvensen av det.

      Det er ingen utfordring for meg å ta opp temaet på bloggen, som sådan, det handler mest om prioritering av tid. Når jeg har brukt mye av tiden min på å diskutere temaet i to omganger på fb-siden (den ene da Bjørg skrev mail til Forbrukertilsynet på vegne av oss bloggere på forumet- og nå i forbindelse med denne mailen /anmodningen fra Aschehoug som gikk ut til oss som samarbeider med dem), så føler jeg ikke for å bruke enda mer tid på det på blogger i tillegg. Det er bare det..
      Husker ikke om du var med på forumet da vi hadde den runden rundt Bjørgs mailveksling med Forbrukertilsynet, men i alle fall så holdt de på sine retningslinjer uansett om vi hadde innvendinger, men de ville heller ikke nekte for at det var greit nok å merke med "mottatt leseeksemplar". For dem er det viktig at det er tydelig overfor forbruker at vi har mottatt gratis bøker /leseeks fra forlag.
      Så i forhold til blogginnlegg med bøker fra andre forlag, gjør jeg som før og merker med leseeksemplar, helt til noe annet blir bestemt. (har jo fortsatt en del leseeks liggende)
      BTW- så vil Aschehoug ta opp saken på nytt med Forbrukertilsynet etter høstferien. Både jeg og et par til som jeg vet om, har sendt mail til Aschehoug og fått det som svar. Men det ble også presisert at vi inntil videre må gjøre det de sier, altså merke med reklame. Så får vi se.
      Dette er vel det viktigste i saken, så langt, tror jeg.

      Ang. utmelding fra fb-gruppen, visste ikke at du hadde gjort det. Ønsker ikke å diskutere gruppa som sådan her, men mener det hadde vært fint om du hadde vært der, og at tonen nå er god.

      Du må vel ikke legge ned bloggen?

      Slett
    4. Da ser jeg at vi tenker likt, leseeksemplarene jeg har fått skal jeg lese, og blogge om. Sier Forbrukerrådet at det er nok å merke med leseeksemplar så holder det jo plenty. Jeg har også sendt mail til Aschehoug om dette, men ikke fått svar.
      Har forsøkt å melde meg inn i gruppen igjen i dag, uten hell, det hadde selvfølgelig vært interessant å vite hva dere andre gjør :)

      Slett
    5. Jeg sa vel ikke akkurat at Forbrukertilsynet sa det var nok å merke med leseeksemplarer. På spørsmål om det var nok, så ville de ikke gi noe tydelig svar på det. De var opptatt av at det var tydelig merket.
      (Men du må nesten lese den tråden og de svarene for å få det helt korrekt. Kan bli lett for at det jeg skriver, som blir en tolkning slik jeg husker, kan leses feil, siden jeg ikke kan gjengi akkurat hva de har skrevet her. Det var mye frem og tilbake og lange mailer.)
      Når det gjelder Aschehoug er de, forlaget, tydelige på at vi skal merke med Reklame når vi legger ut bilder på fb, insta og andre sosiale medier samt blogginnlegg, jfr mailen de sendte ut, så det må vi gjøre - inntil videre- med de bøkene. Slik har jeg forstått det.

      Bra du har meldt deg inn igjen, håper bare moderator(ene) er litt kjappe til å godkjenne.:)

      Slett
  3. Jeg fikk også mailen fra Aschehoug, har ikke svart på den. Får vi skrive Kilde: Leseeksemplar er jeg happy. Orker ikke Facebook, vet ikke hvilken sider gruppe det er snakk om heller!

    Men, jeg har endelig klart å gjøre septemberoppgaven i Dikt-lesersirkelen. Rolf Jackobsen naturligvis. Han er en av mine helter!
    https://kleppanrova.blogspot.com/2019/10/diktlesersirkelen-rolf-jaobsen.html

    Bedre seint enn aldri!

    Boka over skal jeg ikke lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enn så lenge må vi nok skrive "Reklame: Leseksemplar mottatt av forlaget" på de bøkene.
      Den fb-gruppen er Norske Bokbloggere. Du er medlem der, har jeg sett på lista.:)

      Så bra at du henger med i diktsirkelen.:) Vi er ikke mange , men en fin og trofast kjerne etterhvert. Legger det inn i samlefanen.:)

      Slett
  4. Fin omtale, denne hørtes da spennende ut. Har ikke lest noe av henne jeg. Det er veldig mange bra norske kriminal-forfattere for tiden, det er sikkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Randi. Den ble litt kort, det blir sånn når jeg ikke skriver med en gang. Men bra det er godt nok til å få frem essensen om at dette er en bra krimithriller (som danskene sier).
      Ja, og vi har ikke så mange kvinnelige krim/psykothrillere i Norge blant alle mennene. Myriam skriver virkelig bra. Det er vel en grunn til at hun fikk komme i stallen til Capitana.:)

      Slett