tirsdag 5. juli 2022

Malaga 2. Picassomuseet med Paula Rego og litt om Picasso Casa Natal

 På tide å blogge litt mer om Malagaturen min medio juni. Jeg tok en del bilder og vurderte om jeg skal lage et snapshots-innlegg fra hele uka eller dele opp i flere små. Tenker det ble det siste, selv om jeg underveis la ut en del på instagram og facebook også.  I bloggen er de lettere å finne igjen senere.

En av de få tingene jeg hadde bestemt meg for før jeg dro hjemmefra, var at jeg skulle besøke Picasso-museet. Pablo Picasso ble født i Malaga i 1881,  huset der han ble født rommer også et museum. (Casa Natal). Det er stengt for rehabilitering i sommer, fikk jeg merke. Men museet med utstillinger er åpent. Jeg kjøpte en billett på nett på forhånd som også inneholdt inngang til en utstilling med den portugisiske kunstneren Paula Rego, og det angrer jeg ikke på.


Picasso og meg på Plaza Merced. Bak oss ligger huset der Picasso ble født. På denne plassen er det 
mange spisesteder, og det lå ikke så langt fra der jeg bodde de første dagene, så det ble noen måltider her.


Den første dagen brukte jeg til å orientere meg litt. Jeg skulle til gamlebyen og jeg ville finne ut hvor Picasso-museet var.  Jeg spurte en dame ved parken ved Plaza Merced, og hun pekte bak meg, dvs på Casa Natal. Det var ikke det Google maps fortalte meg, det var en annen retning. Men jeg hørte på dama og snudde.



Jepp, her som jeg spiste kvelden før, og lunsj denne dagen, var Casa Natal. Til venstre i den store bygningen.


Som viste seg å være stengt i sommer. 



Deretter gikk jeg inn i gamlebyen og nesten rett på en meget lang kø av folk som var på vei inn til museet. Det var søndag og gratis inngang på slutten av dagen. Flere museer opererer med gratis inngang et par-tre timer på søndag. Det har også botanisk hage.
Men slike køer er absolutt ikke noe for meg, og absolutt helt uaktuelt i den varmen som var.
Jeg kjøpte billett på nett da jeg kom tilbake til gjestehuset.
Du slipper lang kø når du kjøper på nett.



Da jeg var der, gikk jeg rett inn, mens de som betalte da de kom, sto i ganske lang kø. 
Det er ikke lov å ta bilder inne i museet, men jeg så at mange gjorde det likevel, uten at vaktene brydde seg så mye. Noen vakter sa fra, men ikke alle. Kanskje de hadde gitt opp, folk respekterte det jo uansett ikke.

Så da snek jeg meg til et par jeg også...Kun for litt illustrasjon til blogginnlegget. Ellers kan man kjøpe seg bøker, kort og annet med bildene hans på. Samt gode reproduksjoner. Det er jo mye bedre å ha.



Inne i atriumet på museet. Utstillingene er på to plan og i forskjellige rom, med forskjellige temaer og tidsepoker. Anbefales å lese seg opp på museets hjemmeside for å se hva som foregår når du skal dit.



Varmt er fornavnet. Inne er det heldigvis aircondition, og det å dra på museum i varmen er ikke det dummeste man kan gjøre.



Vi følger Picassos utvikling i museet. Han var en eksponent for kubismen og andre stilretninger. Picasso levde til han var 91 år, så han har en lang kunsterkarriere, som en av verdens mest berømte
Mange har spøkt opp gjennom årene om hans kunst, den er jo spesiell og noen ganger ser det lett og klussete ut det han har laget. 
Men under dette ligger det et fantastisk talent. Det ser man veldig tydelig når man ser de tidligste tegningene og de mer naturalistiske maleriene han skapet før han begynte med sin mer eksperimenterende form.  Man må lære seg håndverket grundig før man kan begynne å eksperimentere, noe som gjelder alle kunstformer.
Han flyttet til Paris, levde bohemenes liv, og gjorde mye annet gjennom årene.
For den som vil vite mer om Picasso er det bare å google.





Inne var det også mulig å se en liten film om hans liv. Verdt å få med seg. Ganske avslappende å sette seg ned etter å vandret blant et mylder av folk inne i utstillingsrommene. 




Eksempel på tema, perioder og plansjer med informasjon, som det er en del av.



Picasso lagde også annen kunst enn billedkunst, som her; krukker og fat i keramikk.







Oj, leste nå at hun døde 8.juni, noen dager før jeg besøkte utstillingen. Det sto det ikke noe om der, jeg trodde hun levde da, og var en gammel dame. Hun ble 87 år. R.I.P. 



Gjesteutstillingen til Paula Rego, født i Lisboa, varer til 21.august. Den startet 27.april. Her er et slags studio hvor man kan ta selfie inne i bildet. Dette er utenfor utstillingen hennes, alle kan se dette.



Vet ikke om jeg gjorde det riktig, for jeg fikk jo bare med portrett av meg selv i bildet.




En hel vegg med plansjer og info om hennes utvikling, men det sto intet om at hun var død, men så skjedde det jo bare 4-5 dager før jeg var der.



Bildene hennes gjorde sterkt inntrykk på meg. Ikke alle bildene var så mettede av inntrykk som dette, men mange var det. Paula Rego malte også historier , lot seg inspirere av både eventyr og andre folkelige fortellinger.



Jeg brukte en del tid på å la en del av hennes bilder synke inn.




I kafeen etterpå. Det ble bare kaffe, for matutvalget var ikke noe for min mage. Kun baguetter , kaker og sånne ting.



Kaffe er godt, men lunsjen fikk jeg ta et annet sted. 




Koselig rolig kafe i det fri med appelsintrær og blomster.




Utgang gjennom et smug.


Ned i byen for å finne et lunsjsted.



Hjemme igjen i leiligheten. Måtte selvsagt kjøpe med meg et par bøker, notatbøker, magneter, bokmerker etc. Og siden jeg ikke greide å bestemme med for en bok om Picasso, ble det to. Litt tunge disse, mtp bagasjen, men shit. 




Her er noen bilder fra heftet vi fikk gjennom utstillingen til Paula Rego. En spennende kunstner, som jeg absolutt anbefaler å sjekke ut.


Mer om Pablo Picasso her

Det finnes flere Picasso-museum i verden, bl.a. i New York, Paris og Barcelona, Antibes.

-

Andre innlegg fra Malaga: 



4 kommentarer:

  1. Så fint å se Anita, nå gleder jeg meg enda mer til jeg skal på museet om en uke. Godt å ha billett så vi slipper køen, men jeg angrer på at jeg ikke betalte tillegget for å se Paula Rego. Malaga ser så fin ut, kjenner allerede at dette korte besøket ikke blir mitt siste.
    Ha en fin dag Anita, jeg har tidligvakt, og så begynner ferien, kjenner at det skal bli godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, du har noe å glede deg til:)
      Du kan jo kjøpe en ekstra billett til Paula Rego, selv om det blir litt dyrere..
      Malaga er en fin by. Og den trenger definitivt mer enn en dag. Museer, katedral og kirker, gamlebyen, parker, havna, stranda, festningen og atmosfæren. Skal legge ut mer litt senere..
      Takk, fin dag til deg også Tine . Ønsker deg en god ferie:)

      Slett
  2. Skrev en lang kommentar o går, men den ville ikke bli sendt. Prøver meg på nytt.
    Malaga har mye og by på. Dette museet synes jeg også var veldig bra, jeg kunne ha vært der mye lenger, men mannen min er alt for rask på museer, men fikk med det vesentlige. Jeg har ikke hørt om den kvinnelige kunstneren Paula Rego, men de bildene synes jeg var fine. Det var litt søramerikansk stil på dem, fargerike.
    Vi var der en jul, ikke i Malaga, men litt utenfor og tok bussen rundt omkring til ulike byer og tettsteder. Det var ingen køer for å komme inn på museene da, en fin tid å reise til Spania på, som en norsk tidlig vår. Ha fine juli dager :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, noe tull med Blogger igjen da..
      Ja, Malaga har mye å by på. Fikk med meg noe på en uke, men det er begrenset hva man orker i varmen. I alle fall jeg.. Men jeg gikk mye, kjente godt på atmosfæren og vet hva jeg eventuelt kan se senere.
      Enig i at Rego har noe latin-amerikansk over seg, men de inspirerer vel hverandre, så mye det fartes mellom Europa( Spania, Italia, Portugal) og Latin-Amerika.
      Rego bodde vel stor del av livet sitt i England btw.
      Takk, fine julidager til deg også:) Blir mye innetid her nå, lang periode med regn og kaldt. 10 dager i dag.

      Slett