fredag 8. juli 2022

Malaga 4. Der jeg bodde.

 Det å finne et passende sted å bo kan være en tidkrevende prosess. Siden jeg reiser alene må jeg i større grad ta hensyn til lommeboka enn de som reiser to eller flere sammen, siden jeg betaler for to uansett. Jeg bruker stort sett booking.com, eller bestiller direkte til overnattingstedet. Denne gangen fikk jeg et tips om et sjarmerende gjestehus i Malaga,  Takk Solfrid:) Populært er det også, for det var ledig kun i to av de døgnene jeg skulle være der. Det var noe ledig med felles bad, men det fristet ikke. Så jeg booket det med bad og tenkte å finne noe annet resten av uka. Kanskje kombinere med et annet sted ved kysten. Brukte noen timer på å bestemme meg. Mye var bortbestilt. Her er bilder og litt om de stedene der jeg bodde.



Velkommen inn! 

Jeg ankom Malaga lørdag kveld, 11.juni. Tok tog fra flyplassen til siste stopp i sentrum , Alameda,  og drosje derfra til Villa Alicia Guest House. Utrolig koselig sted. Skjønner at det er populært.


Noe av det første etter innsjekking var å inspisere rommet, og å stable opp reisebiblioteket. Bøkene  passet både i vinduskarmen og på nattbordet.



Jeg elsket rommet. Så herlige farger og hjertelaken. Alle rom er visst forskjellige i de tre etasjene i huset. Noen har eget bad, andre må dele, og i tredje etasje er det rom med egen balkong.
Villa Alicia er et gjestehus/hostel og ikke hotell. Her må man betale ekstra for frokost og aircondition. Jeg forhåndsbestillte frokost. Den var veldig enkel, og ikke så mye jeg kunne spise, men hun i resepsjonen gjorde det hun kunne. 
Man kan også ordne seg egen mat på kjøkkenet der.



Frokosten kan man spise inne eller ute. Jeg foretrakk ute i skyggen. Etter maten drakk jeg kaffe og leste litt før jeg gikk ut. Appelsinlunden var den første boka jeg leste her nede. En av to bøker, faktisk, det ble ikke flere. En herlig feelgoodroman fra Sevilla.



Det var så fint her, med mye beplantning og vegetasjon. Fuglene vekket meg om morgenen.



Inngangen til resepsjon og kjøkken.






Jeg var sulten etter den lange reisen og måtte ut å finne meg noe mat. Spurte resepsjonisten som forklarte med veien til flere plasser. Jeg havnet her, på Plaza de la Merced. Først et par dager etterpå skjønte jeg at det var her Picassos fødested var. Picasso Casa Natal. Det var hetebølge i Spania, og de stakkars hundene er helt utslåtte.



I parken var det mye folk og fine trær. Picassos sitter også på en benk der.




Maten! Burger var fristende, med søtpotetfries. Denne var god.



Sola gikk ned ca 21.30. Etter det blir det brått mørkt.



På tide å komme seg tilbake og ta senga, pakke ut, lese litt. Jeg hørte plutselig noe musikk og gikk inn ei sidegate etter lyden. Her var det god stemning, levende musikk og masse folk. Sto her en stund og tok inn stemningen.
Det tok ca et kvarter å gå fra gjestehuset til Plaza Merced, gikk forbi Victoria kirka. Og gikk i en gate som het Victoria, delvis i alle fall. Gikk nok litt på kryss og tvers og ikke samme veien alle gangene.




Flere bilder i dagslys.






Det er ikke heis her. Kjekt å vite hvis man drasser med seg en tung koffert, eller har problemer med å bære. Jeg bodde i 2. etasje, men det gikk greit. 

Gjestehuset ligger i et forholdsvis rolig villastrøk, med noe trafikk på veien utenfor, men ikke plagsomt mye. Koselig med fuglekvitret. Eneste aberet var varmen. Jeg slet litt med søvnen, og kjøpte tilgang til AC det andre døgnet. Den bråkte en del, så jeg slo av og på. 
Men ellers anbefales dette gjestehuset. 

Det kan også bestilles på Booking.com. 

Den tredje dagen bestilte jeg drosje til det andre bostedet, en leilighet. Jeg foretrekker leilighet så jeg kan ordne meg selv med mat. Estudio In City Center Malaga ligger på den andre siden av byen, men veldig sentralt og man er i gamlebyen på 7-10 minutter til fots. 10-15 minutter til togstasjon Alameda.

Jeg hadde kontakt med manager til huseier på whatsapp, og han skulle møte meg for å gi nøkkel og vise meg leiligheten. Det gikk helt fint, bortsett fra at han var litt forsinket, og det var nok til å gjøre meg usikker på om jeg var på rett plass. Drosjesjåføren virket heller ikke helt sikker.. synes jeg.

Vel, han kom, heldigvis.


Utenfor bygården som ligger i en trafikkert gate.





Her var det visst.. i Calle Armengual de la Mota.



Men, tror du ikke Manuel, manageren, hadde tatt med feil nøkkel. 
Jau jau, så her får jeg bare sitte å vente til han får hentet den rette. 



Det ordnet seg det også.  Det denne leiligheten mangler i sjarm, tar den igjen i størrelse og funksjonalitet. 
God seng var det også. Jeg sliter med de harde madrassene på grunn av hoftebetennelse og får da mye mer vondt om natta, men i denne senga sov jeg godt. Ørepropper måtte jeg ha, for både AC og trafikken utenfor høres. Men det er jeg så vant til nå, må bruke dem hjemme også. 



Den franske balkongen er ikke brukende til noe annet enn å henge opp noen få klær. Der ute står også aggregatet.



Badet var stort. Dusjforhenget kunne de ha skiftet ut.  Ikke koster det all verden heller.  Jeg fikk problemer med lukt på badet og det kom det par-tre ganger og forsøkte å ordne opp i. Ingenting å si på servicen. 

På kjøkkenet greide jeg å få sikringen til å ryke ved å ha på for mange greier på en gang. Ikke lurt. Manuel var i huset og fikset biffen.
Ellers var det greit utstyrt her, men de slitte teflonpannene og stekepannene bør de bytte ut. Vurderte å kjøpe ny. men det ble med tanken.



Men mat og vann måtte jeg ha. Påfyll på Lidl som var nærbutikken i tillegg til Aldi.



Jeg bodde på den andre siden av elva.  Her er gangbru over til gamlebyen. 
Vips er man rett inne i den.




Jeg gikk forbi denne kafeen hver gang jeg tok den veien, og tenkte at der må jeg ta meg et glass før jeg drar hjem.




Og det ble det. Grand Cafe var et koselig sted, og ganske folksomt på fredagskvelden. Oliven fikk jeg også.




Varmen.. noen dager var det over 30 grader.

Begge bostedene kan anbefales. 



Et bykart er et must. Villa Alicia ligger i felt P7, Estudio City Center i felt M7.  (øverst i kartet) 


Andre innlegg fra Malaga:

Det kommer også innlegg fra gamlebyen og resten. Følg med!





2 kommentarer:

  1. Det så kjempekoselig ut i det gjestehuset og for et flott bad på det andre stedet. Jeg har aldri bodd på et slikt gjestehus når jeg har vært i syden men det fikk jeg lyst til å prøve en gang. En nabodame reiser en del til Spania og hun leier også leilighet når hun er der. Blir sikkert litt andre priser enn om man skulle bodd på et typisk "syden-hotell".
    Du er flink til å ta bilder og få med deg stemingen på stedene du besøker.
    Jeg skal få med meg de andre reisebrevene - i morgen...nå er det snart natta her. Liker disse innleggene for da får jeg bli litt med jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det.
      Når man bestiller fly og overnatting for seg så blir det litt forskjellig.
      Litt annen følelse av å reise når man legger opp reisen selv enn når man velger charter. Charter er helt ok, men man har andre muligheter på når man legger opp selv.
      Malaga er ganske dyrt også, så det gjelder å finne det som kommer rimeligst ut.
      Takk for det Beathe. Skal lage et siste Malaga-innlegg i morgen søndag fra gamlebyen og resten. God natt:)

      Slett