søndag 10. juli 2022

Malaga 5. Gamlebyen og litt til.

 

Det måtte bli en is i varmen da jeg kom inn i gamlebyen. En frisk liten jordbærsorbet.

Noe av det beste ved å være i byer, er å rusle rundt og kikke. Se på bygninger, på folk, på butikkvinduer, planter, sette seg ned et sted med en kaffe, en øl, eller noe å spise. Malaga er en by som gir mange inntrykk. Det var varmt da jeg var der, og jeg holdt meg i skyggen der jeg kunne.

Her kommer noen bilder fra byvandringene den uka jeg var der. Jeg var i gamlebyen flere ganger, da den var nært der jeg bodde, og jeg fant også snarveier gjennom den når jeg skulle andre steder. 



Politibiler var stasjonert ut overalt i sentrum og nært og i gamlebyen.  Her på Plaza de la Constitucion. 


Dette er vel den store katedralen? Malaga er full av kirker i alle størrelser. Jeg orket ikke å gå inn i noen av dem denne gang, har sett nok katolske kirker rundt i verden i grunn, men katedralen hadde sikkert vært verdt et besøk. En annen gang...



Ser ut som en giljotin, eller er det gapestokk? .Denne gikk jeg forbi den dagen jeg ble utsatt for tyveri på vei mot festningen. Tenkte da jeg så den at den der hadde vært passende straff for kjeltringen.




De gjorde seg stor flid med ornamenteringen. 





Utrolig flott bygg da..



På vei hjem en kveld, kom fra gamlebyen, og gikk over brua med biltrafikk og en annen vei. Artig å se nye gater, bli kjent i området der jeg bodde.







Jeg fant vino museo, tenkte jeg kunne gå dit en dag, men det ble med tanken. Nå var det stengt for dagen. En annen gang. 



Vineros,.. skjønner ikke helt denne koblingen mellom Kristus, religiøse bilder og vin, kanskje er det en hentydning til Jesus som skapte vin av vann?





Vips, så dukket det opp en meksikansk dame her i Malaga.



Litt paparazzi må jeg få være.. Jeg satt ved siden av og tok meg en øl og hvilte beina.



På andre siden av gata var det en orientalsk restaurant med fine lamper i vinduet.



Glutenfritt øl og en snaps for magen; Fernet Branca. Godt.



Litt vindusshopping, men i bokhandelen måtte jeg inn å kikke. Jo Nesbø, ja.. Han er på plass her og.



Det finnes ingen Planet B. En butikk med helt økologiske og veganske klær fri for giftstoffer..



Her har de tenkt på hundene også, med vannskål utenfor butikken, Butikken fant jeg i nærheten av Cafe Astrid, som jeg fikk anbefalt av Elin. Tid for lunsj, så jeg ville prøve den.


Vakker streetart på veggen på plassen ved kafeen.



Cafe Astrid på hjørnet.


For den som  er veganer eller vegetarianer var det mye å velge i her. Jeg ville ha noe med kylling, så det ble det en wok. Ganske godt.



Koselig sted å sitte, liv og røre på plassen bortenfor. Andre feriebok på gang.


Varmt nok.



Katedralen igjen. Utrolig stor og mektig, her følte jeg meg liten ved siden av.







Noen ganger går jeg litt for lenge før jeg får satt meg ned, men nå var det på tide.



Artig pub. Lite folk her akkurat nå, deilig for meg.





Middag en dag, eller lunsj. En slags omelett og friterte auberginer.  Godt.



Dette var et koselig sted, men hva det heter, husker jeg ikke. Må passe på å skrive ned sånt senere.





Plaza Constitucion .



En artig butikk. Kjøpte meg en fargerik silkebluse her. Når skal jeg få brukt den, mon tro?


En av flere veldig gamle bygg. Synes det var vakkert. Ser ut som kirke. 



Middag i gamlebyen første dagen jeg var der. Ville ha fisk. Det ble laks med grønnsaker. Godt, men stekt i  vel mye fett  de grønnsakene. 



Forretten: Glutenfritt øl med oliven.




Museo Carmen Tysso gikk jeg forbi flere ganger. Det virket som et populært sted. Jeg har aldri hørt om henne før, men skal jeg til Malaga igjen, skal jeg sjekke ut dette museet.





På kryss og tvers gjennom byen.





Plutselig i bydelen Soho, nærmere havna og mot elva.



Jeg liker slike veggmalerier. Mange dyktige veggkunstnere.


Fiskermannen ved havna, Plaza Marina.



Plaza Marina, med turistinformasjonen. Der er det også nasjonalt politi, hvis man trenger å anmelde noe.






Jeg så flere butikker av denne typen. Inneholder røykesaker, CBD-oljer , te og godteri.


Picasso-saker, kort, magneter, vesker etc er det en del av i nærheten av Picasso-museet.





Nå er jeg tilbake til Plaza de la Merced. Jeg bodde i nærheten her de første to døgnene. 

 

Plakat på do.


Fint sted å sette seg ned. Fant et rolig sted nærmest  Picasso Casa Natal. Glutenfritt øl igjen.


Tapas , vin og bok. Kan det bli bedre?



Ved siden av; en gjeng briter. Det jeg hørte mest av der var briter, engelsktalende.



En blid kokk har pause utenfor Picasso Museo.


Gamlebyen igjen. Folk koser seg her. Men det kan bli vel stint av folk til tider. Det finnes områder det er roligere, det er bare å gå og lete.







På den andre kanten av byen, der jeg bodde mesteparten av tiden. På vei hjem . 



Fint skumringslys.



Et bykart er et must. Jeg bodde på to kanter av byen, men gamlebyen mellom,  den uka jeg var der. Bra beliggenhet begge deler.

Litt om Malaga:
Malaga er hovedstaden på Costa del Sol, og provinsen Malaga i regionen Andalucia. Den er en av Europas eldste byer og ble grunnlagt av fønikerne.
Malaga er Spanias femte største by med  578 460 innbyggere (2021). 
Pablo Picasso og Antonio Banderas ble født her. 

Jeg skulle gjerne ha vært i Botanisk hage, den skal være vakker. Men det ble ikke det denne gangen. Tar en times tid med buss dit. Man kan også dra dit med hop-on-hop-off-bussen.

Mine andre innlegg fra Malaga: 

2 kommentarer:

  1. "Ser ut som en giljotin, eller er det gapestokk? .Denne gikk jeg forbi den dagen jeg ble utsatt for tyveri på vei mot festningen. Tenkte da jeg så den at den der hadde vært passende straff for kjeltringen." - JA, definitivt.
    Flotte bilder fra Malaga dette. Mange fine bygninger :-) Blir spennende å se om du får brukt den fargerrike blusen. Kjøpte noen fargerike klær på Mykonos en gang i tiden, føltes som en god idè når jeg var der men klærne, en bluse og en capri-bukse,ble aldri brukt igjen...hehe... håper blusen din får en bedre skjebne.
    Du er flink til å kose deg når du reiser og får med deg mye av det som er rundtom og det er bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, ikke sant. (ang gapestokken)

      Takk for det Beathe.
      Ja, har opplevd flere ganger å ha kjøpt noe i utlandet som definitiv ikke er like fint når jeg kommer hjem.
      Blusen blir sikkert brukt en varm sommerdag når jeg skal på byen e.l. Må bare huske det da..Og ellers putte den i kofferten til neste Sydentur:)

      Slett