torsdag 7. juli 2022

Malaga 3. Tur til Playa de la Malagueta og havna

 Det var hetebølge da jeg var i Malaga medio juni.  En eller flere strandturer var påkrevet. Manageren der jeg bodde, anbefalte Malagueta som den nærmeste. Hvis jeg skulle dra til andre strender måtte jeg ta buss, sa  han. Det tok meg lenger tid å gå til Malagueta enn det han sa, men så går jeg nok saktere, har kortere føtter, noe som også spiller inn. I tillegg har jeg aldri har gått ruta før og stopper for å ta bilder, kikke 
på Google Maps osv.



Playa de la Malagueta 

Ifølge Google maps skulle det ta ca 40 minutter å gå fra der jeg bodde i Armengual de la Mota.  Siden jeg ikke var kjent fulgte jeg ruteforslaget til Google.


På vei bortover den trafikkerte gata. Litt annen vei enn den jeg brukte da jeg gikk til gamlebyen. 



Nedover mot havna . Mange bruer, mest gangbruer, går over den tørrlagte elva. På andre siden av elva ligger hovedsentrum med gamlebyen og den vakre havna.


Nede langs hovedveien hadde jeg gått før, men nå tok jeg en vei gjennom parken. Der var det ikke så varmt og det var dempet for støyen fra biltrafikken.



Utrolig fin park, men masse trær, skulpturer og blomster.



Navn på trær og planter var merket.



En oase i solsteiken.



Ikke rart at det tar tid for meg å gå, så mye å se på og ta bilde av.









Denne var nok klistret på. Artig, lell.



Nydelige blomster






Nå er jeg ved stranda. Var usikker en stund, fordi jeg gikk langs en trafikkert vei, og magefølelsen min sa jeg kunne gå langs havna, men jeg turde ikke følge den, ville ikke rote meg bort, for da ble det enda lengre å gå.


Malagueta er bystranda til Malaga, den er veldig stor og fin. Med masse folk. Vannet var ikke så rent, en del ekkelt småsøppel. 



Så det evige spørsmålet; hvor skal jeg legge meg ned?  Vil ikke ligge midt oppe i alle andre, men å finne noe for seg selv her, var umulig. Solseng eller ikke? På de små gresslundene eller i sanda?







Det ble i sanda nær vannet, så jeg lett kunne gå uti og ta en kort dukkert. Bok 2 med Sebastian Bergman var med.



Det hadde rukket å bli ettermiddag, så det var ikke alt for mye folk her, tross alt. Til venstre ligegr en fyr og leser på Kindle, dama hans leser papirbok. Litt artig å se. Ville ikke ta nærbilde, men kanskje dere ser det bedre ved å scrolle eller trykke på bildet.



Godt å se solbilder nå, siden det regner og er 10 grader her hjemme i Trøndelag. Juli, altså..


På vei tilbake gikk jeg langs havna. Her var det også steder man kunne drive med ballspill og annet.



Fine bygninger, et gammelt fyr?



Man kan gå ned en trapp til restaurantrekka, eller gå oppe og få fin oversikt. Jeg gikk ned.



Nå var det tid for middag. Hva skulle jeg velge av alle disse? Fisk, meksikansk, spansk, gresk, grill ?  Og så vil jeg et ganske rolig sted når jeg skal spise, men ikke helt folketomt heller. Husker ikke hva stedet heter, men de hadde god fisk.


Hvit fisk med sauterte grønnsaker. Perfekt!




Gikk videre langs havna - Muelle Ricardo Gross til havna Muello Guardiario.



Her kommer Hop-on-hop-off-båten inn. Man kan kjøpe billett med bussen og få med en sveip på sjøen for noen euro ekstra.



Nydelig liten bygning langs  Muelle Ricardo Gross. Ser gammel ut, kanskje like gammel som Malaga er. Malaga er en av de  eldste byene i Europa. Grunnlagt av fønikerne. 



Her er en fargerik bygning oppe på platået over restaurantrekka.



Nå kommer noen bilder fra den siste dagen, da jeg også gikk til havna for å spise og fordi det er deilig å gå her nede. Da ble det meksikansk. Nydelig Nachos. 



Vifter på alle spisestedene, og dusjer med vann var det overalt ute.



Vakkert langs havna mot kvelden. Nå går jeg oppe på platået.



Det er også noen butikker der nede, og en del salgsboder med "martnaspreg".



Langs Muelle Guardiaro er det også en palmepark, eller den er mer som en alle`. Den ligger paralelt med den andre parken jeg gikk gjennom.



Nå skjer det noe interessant. Må følge med, vettu. Havnepolitiet har stoppet en båt. De på båten må ga av. Forbudt å legge seg til der kanskje? Eller er de tauet inn dit?  Etterpå kom det en annen båt med festglade mennesker, De ble også tilsnakket av politiet. Hva som videre skjedde, vet jeg ikke..



Langs Muelle G er det et sånt fint tak, kunstnerisk utformet som en slags bølge.



Like bortenfor turistinformasjonen foregikk det noe. En demonstrasjon med appeller, masse folk. En salgsbod med bøker av Marx med mer, men jeg skjønner jo ikke spansk noe særlig godt, men jeg skjønner at dette handler om misnøye med noe.






En annen vei tilbake. I trafikkmaskina her ligger den store butikkkjeden El Corte Ingles, knapt 6-8 minutter fra der jeg bodde. Men nei, jeg var ikke innom.



Kirker og bygninger langs veien.




Mye fint å se på, for den glade byvandrer.



Den tørrlagte elva.



Et bykart er godt å ha. Dette kjøpte jeg i en turistbutikk i gamlebyen en av de første dagene. Jeg bodde på den venstre siden av elva på kartet i Felt M7.  Playa Malagueta ligger i Felt N9 (dit jeg gikk) . Som du ser er ikke hovedsentrum så stort, det er ganske kompakt.


Andre innlegg fra Malaga:
2. Picassomuseet og Casa Nasal

Flere innlegg kommer, blant annet fra gamlebyen og de to stedene jeg bodde.




4 kommentarer:

  1. For en fin by, jeg gleder meg til å besøke den om ikke lenge. Det er mye mer å se hvis en tar seg god tid, jeg er veldig glad i detaljer, både kunst, "kunst" og natur, og ikke minst er det kjekt å få med seg ting som skjer i bybildet. Takk for turen Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjønner jeg, bare gled deg:)
      Bare hyggelig å gi deg en førtitt:)

      Slett
  2. Fikk lyst til å reise tilbake til Malaga, ha en fin dag, her skinner sola med syden-tempratur, så det blir varmt i husveggen der vi driver om dagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå. Har lyst selv nå, kaldt og surt som det er her, men samtidig vet jeg at varme på rundt 30 grader og mer er for mye for meg.. Vår/høst, heller..

      Slett