mandag 4. juli 2022

Solgt av Aina Skoland. Debutantkrim med bekmørkt tema og høy puls!

 Etter å ha lest noen gode anmeldelser av denne krimdebuten, ville jeg lese boka selv. Det er ikke så ofte en indie-forfatter og debutant får så mye positiv oppmerksomhet, så jeg ble nysgjerrig. Solgt er en drivende god krim med høyt tempo som ga meg økende puls utover boka. Den er også aktuell i den forstand at den har delvis handling fra Ukraina, selv om det ikke er krigen der som er i fokus, men andre brutale ugjerninger.


I Asker bor alenemoren Anna med datteren Maja, 3 år. Anna brøt med barnefaren like etter at jenta ble født. Han har meldt sak til Konfliktrådet for å få mer kontakt med datteren. Anna har fått seg en ny kjæreste; Damian, som kommer om kvelden når Maja sover. Han går før hun våkner om morgenen. Damian oppholder seg en del på hotell Thon der Anna jobber. 
En dag forsvinner Maja, hun blir kidnappet fra hjemmet mens Anna dusjer. 

Den unge politimannen Mo Assimi blir satt på saken og kastet ut i en komplisert etterforskning som fører til det mørke nettet og en meget kynisk verden av menneskehandel, salg av barn og seksuelle overgrep. 

I Ukraina blir en ung kvinne vitne til et brutalt drap på kjæresten. Hun kommer seg unna, men skjønner hun må advare andre, samt konfrontere hendelser i fortiden. 

Anna kjemper en desperat kamp for å få tilbake datteren, men har selv noe å skjule. Mo aner at det er noe der, men hva , det ta tar det tid å finne ut av. 

Vi skjønner snart at sakene har noe med hverandre å gjøre. Med korte kapitler veksler perspektivet mellom Anna, Damian, den ukrainske kvinnen, politiets etterforskning, eksmann Erik og andre involverte. 

Aina Skoland skriver lett og godt i et effektivt språk og det blir utrolig spennende etterhvert. Selv om jeg aner noe av greia, så tar det ikke bort spenningen. Denne boka holdt meg søvnløs til langt på natt, og den var vanskelig å legge fra seg. En absolutt sidevender dette. Tematikken er grusom, som det er når det gjelder pedofili og overgrep av små barn. Noen scener gjorde meg skikkelig kvalm, selv om de ikke var spesielt utbroderende, men det trenger de heller ikke å være når det gjelder dette temaet.

Slutten skal jeg ikke si noe om, annet en at den er like heseblesende som thrillere skal være. 

Virkelig godt jobba dette, av en debutant som gir ut en bok på eget forlag. 

Aina Skoland har brukt redaksjonelle tjenester fra Bold Books, noe du kan lese mer om i intervjuet under. Hennes bok skulle ikke være dårligere enn om den var gitt ut på er vanlig forlag, mente hun. Det lønnet seg å koste på seg både redaktørhjelp, språkvask, omslagsdesign med mer, når man ser det gode resultatet som det ble her. Noe korrekturskurr i starten av boka er det, antagelig pirk fra min side, men jeg leser så mye at sånt ser jeg. Jeg synes det burde vært unødvendig, men dette skjer også på store forlag. Slikt kan rettes opp ved nye opplag eller pocketutgivelser.

Solgt anbefales hvis du ha en thriller/krim hvor sidene fyker unna og spenningsnivået er høyt. Temaet er også dessverre alt for aktuelt.

Aina Skoland (f. 1974) har vært elev på Krimforfatterskolen, og gitt ut en sakprosabok tidligere; Dikemark- Porten stenger kl. 21.00. Hun jobber som freelance-journalist.


Anmeldelse i Dagbladet, Randaberg24,  Bokbloggeir på Goodreads og Nettavisen, pluss flere et googlesøk unna.



Aina Skoland: Solgt, 384 s
Shoeprint 2022
Leseksemplar fått av forfatteren


19 kommentarer:

  1. Henning Sviland4. juli 2022 kl. 23:16

    En meget god debut dette. Sjeldent en indy forfatter imponerer som dette. Så ser frem til neste bok 😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt. Artig at det kan gjøres så bra av en debutant og indie-forfatter. Det går an, når man legger ressurser i det:) Jeg ser
      også frem til neste bok. Mo får nok mer pondus etterhvert. Synes litt synd på han da han dro til Ukraina..

      Slett
    2. Så swe frem til neste bok.

      Slett
    3. Ja, det gjør jeg også. Se hvordan Mo utvikler seg, samt forfatteren.

      Slett
  2. Ja,denne likte jeg godt. Enig med deg i at overgrep ikke alltid trenger å være utbroderene fortalt, det blir ofte sterk lesing ut av det likevel. Skjer overgrep i unge Mungo som jeg holder på med også uten at det blir utbroderene og detaljert.
    Ble ferdig med krimmen til Lucinda Riley i dag,den likte jeg godt og synd vi ikke får mer. Begynte på Myriam Bjerkli sin nyeste men der har jeg ikke kommet så langt enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Nei, man trenger ikke utbroderinga av overgrep, da kan det lett blir for mye og for spekulativt på en måte. Synes Skoland mestret den grensegangen.
      Har skjønt at det er overgep i Unge Mungo, hender jeg kvier meg for å lese sånt, men tenker at jeg skal lese den en dag.
      Bjerkli sine bøker er nå heller ikke fri for overgep mot barn..
      Venter på den i posten, så den skal leses i løpet av sommeren.

      Slett
    2. Ja,absolutt. UM er sterk lesing men veldig bra så langt, blir nok innlegg når jeg er ferdig.
      Ha en fin uke 🙂

      Slett
    3. Ser frem til innlegget ditt. Takk, fin uke til deg også:)

      Slett
    4. Simon Haggkvist og Jon Christian Møller er to politier som skriver krim med samme tema

      Slett
    5. Annonym er Henning

      Slett
    6. De er ukjent for meg, men jeg har leste flere krimbøker med dette som tema. Ikke noe nytt, men like grusomt hver gang.

      Slett
    7. Henning Sviland6. juli 2022 kl. 10:10

      Jeg anbefaler bøkene.

      Slett
  3. Omtalen din vekket min interesse - og nå fant jeg denne på BookBites

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Randi. Tror denne egner seg bra som lydbok:) Håper innleseren er god:)

      Slett
    2. Nettopp lyttet ferdig - spennende hele veien, engasjerende - men det går litt vel vilt for seg, ble kanskje litt urealistisk mot slutten - men vel, slikt kan vel skje på livets skyggesider......

      Slett
    3. Så bra at du likte den. Ja, litt vilt på slutten ja..

      Slett
  4. For en fin bok å lese om til morgenkaffen! Har sett at du leser den, og bare reflektert over at det er et navn jeg ikke har hørt før, nå skjønner jeg hvorfor. Den er notert på blokka, jeg har lest mye fra indieforfattere, og ofte får de det veldig bra til, både historien og "alt det andre". Ha en fin dag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det, Denne boka tipper jeg du leser ut fortere enn svint.. Spent på om du synes den er like spennende som meg. Vet du liker høyt tempo i krim og at pulsen øker:)

      Ang indieforfattere, så synes jeg det er både og. Noen tar seg god tid og legger i penger på redaktør etc, og det lønner seg. Men man må kunne håndverket i tillegg, ha en god ide, og kunne skriver relativt bra.

      Takk, en fin dag til deg også Tine.:) Er i gang med atter en spennende krimthriller nå.. pust. Må ta en liten krimpause etter den altså.

      Slett