søndag 11. september 2022

Kreta -22: Hotellet, reisen ned, Platanias . (Kreta #2)

Denne reisen til Kreta ble kansellert to gangen før den endelig ble noe av. På grunn av pandemien første ganger og indirekte andre gang fordi folk vegret seg for å reise i en usikker tid og det ble for få påmeldte til å gjennomføre reisen. Jeg ønsket å reise til akkurat dette hotellet og da det dukket opp et godt tilbud igjen bestilte jeg på nytt. Sunprime er reiseselskapet VING sitt eget hotell, og de har også solo-rom for alenereisende, noe jeg var så heldig å få booket før det ble utsolgt. Disse bookingene går raskt unna. Her er et knippe bilder og inntrykk fra hotellet og Platanias, ca 20 minutters gange unna:

En bokorm i hotellets basseng.

Jeg sto opp klokka 04.00, det er grusomt tidlig, men må man så man . Flyet gikk avgårde kl. 07.00 fra Værnes. Jeg får sove på flyet, tenkte jeg. Som regel lettere sagt enn gjort, for det er mange morgenfriske folk på flyet, og mye som skjer med beskjeder fra kabinpersonalet, matservering, salg, skrapelodd etc.

En dupp ble det nok, etter at alt dette var unnagjort. Mat hadde jeg også bestilt, den var ikke akkurat noe å skryte av, men sulten ble stilnet sånn passe. Utstyrt med nakkepute, varme klær, - ja, det er ofte kaldt i flykabinen, og jeg blir fort frossen når jeg er trøtt,- ørepropper og sovemaske så kunne jeg ikke gjøre så mye mer enn å prøve å slappe av. Noen ganger må jeg ha rolig musikk på øret også. Jeg hadde bestilt sete ved vinduet denne gang, så jeg slapp å reise meg så mye for folk som skulle på do.

Litt lesing ble det også, og vin når det nærmet seg landing . Boka var spennende og handler om andre verdenskrig på Kreta, mer om boka her.

SUNPRIME HOTELL:

Flyturen tar ca 4 t, 15 min fra Værnes. Det går ganske fort. Men det var en del turbulens, og det uroer meg.
Godt å komme frem! Var ganske søvnig på bussturen til hotellet, duppet sikkert litt, men er også så nysgjerrig og liker å se på landskapet rundt. Det er vel sikkert 4-5 år siden jeg var på Kreta sist (Paleochora). Denne gangen skulle jeg til Platanias, der har jeg ikke bodd før.

Jeg fikk et stort rom, dobbeltrom, og ikke enkeltrom- solo- som jeg hadde bestilt. Men hva gjør vel det.
Rom på bakkenivå, det er jeg ikke like glad i, på grunn av både edderkoppfobi og at jeg ikke tør å ha vindu/dør oppe om natta. Heldigvis var det air-condition her, så døra kunne være igjen, og den var ikke så bråkete. Jeg har på AC før jeg legger meg, og slår av etter en stund. Jeg hadde et par utfordringer med fobien min, og måtte tilkalle personalet for å fjern edderkopper og spraye et par ganger. De stiller opp der, det er sikkert. Hyggelige folk over hele linja.:)

Hotellet har 16 års aldergrense. Det var ellers folk i forskjellig alder der. Unge, som gamle.

Rommet er bra. Med bad. Det er også vannkoker, vinglass og vinåpner, samt et lite kjøleskap. Badekåpe og tøfler til spa for den som vil bruke det. Samt badehåndkle som man kan skifte ut i resepsjonen. Rengjøring hver dag. Litt luksus, ja.. Og personalet var veldig hyggelige.  Rommet var litt slitt, men fungerte bra. Dusjen var også bra.

Terrassen. Sola kom ganske sent hit, så det hendte jeg satt meg lenger ut i sola og drakk kaffe der, etter å ha spist frokosten jeg laget  selv. Man kan kjøpe frokost, halvpensjon, helpensjon, men jeg foretrekker å være fri til å spise når og hvor jeg vil.

Omgivelsene. Anlegget var ikke så stort. deilig synes jeg.

Litt vin på terassen før jeg går på stranda, eller til middag.

Noe av det første jeg gjør er å ordne reisebiblioteket. Her er også medbrakt glutenfrie lavkarbo-knekkebrød som tåler ristingene i en koffert på fly, nøtter og solkrem. Har også med presskanne-kaffe som jeg lager meg, og litt MCT-olje i pulverform. Godt for magen min.

Enkel frokost før jeg går på stranda om dagene.

En rolig og deilig strand, med få solsenger tilhørende hotellet. Fant meg alltid ei seng her, selv om jeg ofte kom sent ned.

Første lunsj i Hellas er alltid gresk salat. Les mer om maten her i dette innlegget
Jeg spiste flere ganger lunsj og middag på hotellet. Det var godt å sitte her nede ved stranda.

Det som var så deilig, var at det var stille og rolig, akkurat det jeg trenger for tiden.

Man må jo handle litt også. Skjønner meg ikke på gresk, alltid like gøy å gå på en gresk matbutikk. Å lese ingredienslista på matvarer her, kan jeg bare glemme.. Lidl ligger rett over gata for hotellet.

Oh yeah! Vanngym!
Herlig at hotellet har vanngym og andre treningstimer og fasiliteter inkludert. Jeg hadde planer om å bli med på yoga en dag, men det ble med tanken, Vanngym var jeg med på, og ellers gjorde jeg en del øvelser i havet når jeg badet.

Kaffen her var jammen ikke værst.

Mange fine blomster på anlegget. Velholdt og stilrent utendørs.

Jeg var veldig fornøyd med hotellet. Kan godt tenke meg å reise hit igjen, men da vil jeg ha rom i 2.etasje. Sengene var gode og jeg sov godt hver eneste natt uten å våkne av smerter i hoftene. Bare det er verdt prisen, som er noe høyere enn det jeg vanligvis bruker å legge meg på.

PLATANIAS:

Det tar ca 20 minutter å gå inn til Platanias. Jeg gikk innom noen butikker på veien og til slutt måtte jeg ha meg noe mat. Platanias sentrum var litt mindre enn jeg hadde forestilt meg, men det var mye liv, trafikk og folk ute i gater, butikker og restauranter når kvelden kom.
Utsikt fra Poseidion restaurant. Mer om den i innlegget om mat

Noen kremer i en butikk for natural cosmetics & olivenoils etc.  Fikk prøve med hjem og de var faktisk gode. Jeg bruker å kjøpe rene naturlige kremer når jeg er utenlands, spesielt på Kanaraiøyene og i Hellas. På Kreta har de noen gode merker. Min favoritt er Bioselect, som jeg finner i Chania.

Oj, dette så spennende ut, så da måtte jeg jo opp der..

Drikkemenyen. Nøyet meg med en øl. Mye bra musikk her på Ragnarock rockepub.

Ut i byen igjen, på vei hjem.  En søt engel.

Tar de virkelig covid-tester på slike teststasjoner enda der nede?

En ny dag på terassen.

Fortsetter med boka mi.

Like ved er det masse vakker kaprifol

Her er sjøla før hun skal på mezeaften. Som de unge sier; dagens selfie, kveldens outfit. Sjelden jeg har med så mye klær som jeg hadde med denne gang, så da måtte jeg jo bruke dem. Hadde med sandaler med høy hæl også, men de egner seg ikke til å gå noe langt med, og nå skulle jeg gå helt inn til Agia Marina. (45 min), for bussen rakk jeg ikke, dvs den kom ikke når den skulle. Maybe maybe, sier de når man spør om når bussen skal gå.

Platanias- Agia Marina. spaserer i full fart, men må sjekke Google maps innimellom . Er jeg på rett vei? Jeg kom frem til Taverna Roka, der Mezeaften skulle være.  Les mer her: