onsdag 30. mai 2018

Oppsummering mai -18

Mai gikk som en fei, og du verden for et vær vi har hatt. Adresseavisen skriver at Trøndelag aldri har hatt en så bra mai, vedrørende sommerdager over 20 grader.  Det har for meg betydd fine lesedager på verandaen, samt fine dager med nyttevekstforeningen på tur.  Jeg har også hatt flere besøk av barna mine. Lesingen har gått fremover med tanke på konsentrasjonen som var laber i mars og april. Men det er jo mye annet som skjer også, så hvor mye jeg rekker, det er nå så. Fornøyd er jeg likevel, selv om jeg ikke fikk deltatt i Bokhyllesirkelen til Hedda denne  måneden. Diktlesesirkelen har jeg gjennomført, men antallet deltagere har vært lavere i mai. Er det været sin skyld?


Mye god verandalesing. Bøker som dette fikk leselysten frem igjen.





Bøker lest:
1. Eim av Margrethe Aas: Dikt, norsk2017, leseeks, frahylla, 92 s
2. Nullingen av Paul Abel av Bjørn Vatne: Norsk2018, sci-fi/dystopi, 320 s, leseeks
3. Gratis og uforpliktende verdivurdering av Marit Eikemo: Norsk2018, leseeks, 221 s
4. Den dunkle dottera av Elena Ferrante: Italia, leseeks, 151 s
5. Omelette Norvegienne av Suzanne Brøgger: sakprosa/reise, Norge/Danmark, leseks, 339 s
6. Lucifers fall av Jan Boris Stene: Krim, norsk2018, leseeks, 280 s
7. Iran og det nye Midtøsten av Mah-Rukh Ali: Sakprosa, Iran, leseeks, norsk2018, 183 s
8. Utsikt med et sandkorn av Wislawa Szymborska: Dikt, lesesirkel, Polen, kjøpt, 160 s
9. En sang for druknede sjeler av Bernard Minier: Krim, Frankrike, Spania, leseeks, 639 s
10. Madonna i pels av Sabahattin Ali: Tyrkia, Tyskland, Berlin, leseeks, 224 s
11. Bare du som passer på av Jarle Sten Olsen: krim, norsk2018, leseeks, 251 s
12.  Livet er den eneste måten av Wislawa Szymborska : Polen, dikt, kjøpt, 141 s
13. Stien tilbake til livet om sopp og sorg av Long Litt Woon: sakprosa, frahylla,leseks, USA,297 s
14. Å tale og å tie av Vigdis Hjorth: Essay, leseeks, 90 s

SUM: 14 bøker / 3388 sider (i april ble det 8,5 bøker og 2763 s, mars ca 2000 s, februar 15 bøker, og 3363 sider og januar 17 bøker ,    3496 sider) 
Sånn sett ble mai en god måned- med nesten like mange bøker og sider som januar og februar.

3 diktsamlinger/ 4 vanlige romaner/3 krim/4 sakprosa
5 norske bøker 2018
2 frahylla
12 leseeks/2 kjøpt

Land besøkt: Italia (2), Danmark, Iran, Polen (2), Frankrike, Tyskland, Spania, Tyrkia, USA

Litterære arrangement:
1968- med Eva Bratholm og Joar Hoel Larsen. Litteraturhuset i Trondheim 3.05.
Ren Poesi med Ellen Wisløff, Ingrid Lothe, Alexander Halle, litteraturhuset i Trondheim 28. 05

Litteraturfestivalen Lillehammer 31.05. Diverse- se eget innlegg.
Jeg reiser ned torsdag og rekker nok å få med meg noe før sengetid. Har med Erpenbecks siste bok på toget som jeg tenker å lese videre i. Hun er et av festivalens trekkplaster. Se mitt innlegg om festivalen her. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal prioritere å dra på festaften, men det får vise seg.

Annet:
* Jon Michelet døde i 14. april av kreft. Han ble 73 år gammel. Det blir egen minnepost på Litteraturfestivalen på Lillehammer torsdag med bl.a. Vigdis Hjorth, Dag Solstad og Birger Emanuelsen.
* Philip Roth døde 22.mai, 85 år gammel
*Vigdis Hjorth er utropt til den nye Elena Ferrante av The Guardian. Hjorth vant også Doublogprisen i går sammen med Helge Torvund.
*Nina Lykke gjør stor suksess i Sverige med Nei og atter nei. 
* Bokbloggernominerte Zeshan Shakar, Erika Fatland, Olaug Nilssen- skal alle på festivalen.

MÅL FOR JUNI:
* lese bøker om/fra Berlin
* lese bøker som Erika Fatland har skrevet
* Delta i Biografilesesirkel med Obstfelder

* Lese Amerikansk pastorale av Philip Roth i lesesirkelen før 20.juni



Ren poesi, Sellanraa Bok og bar, litteraturhuset i Trondheim

Da ønsker jeg dere alle en riktig god juni! Husk samlesing Bokbloggerprisen- med Erika Fatlands  fabelaktige bok Grensen. Eget innlegg kommer, da jeg er ansvarlig for samlesingen i juni.


4 kommentarer:

  1. Du har fått lest en del denne måneden og jeg har lest 3 av "dine" og så har jeg Nullingen på vent.

    Som jeg skrev, jeg deltar på diktlesesirkelen denne måneden også for jeg satt meg fore å lese hele samlingen på 300 sider som skulle leses to ganger så derav tok det litt tid.

    Philip Roth har jeg ikke lest noe av men jeg har planer om det.
    Grensen burde jeg kanskje begynt på med det samme, jeg tok den opp rett over nyttår og leste 20 sider før jeg la den fra meg så jeg får se hva det blir til...

    Ser du er på plass på Lillehammer, kos deg og ha en fin junimåned,Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble jo ikke så værst, egentlig. Leste det meste av det jeg hadde planlagt også, mua et par bøker (En sånn jente og Rebecca), men jeg leste andre bøker i stedet og flere totalt enn de 10 bøkene jeg hadde samlet i planlagtbunken min: https://artemisiasverden.blogspot.com/2018/04/oppsummering-april-18.html#more

      Flott at du deltar i diktcirkel Beathe. Skjønner det tar tid med 300 siders samling og særlig når du skal lese den twice. Spent på hva du får ut av den:)

      Håper du leser Grensen. Nå er samlesing i gang, men innlegg kommer i løpet av morgendagen. Her og på Bokbloggerpirsbloggen.
      Spent på Roth, ja.

      Er godt plassert på Lillehammer ja, og her er det veeeldig varmt.. 28 grader i dag, og meldt 29 i morgen kveld.. Har vært på quiz nå, derfor sent i seng.. Takk i lige så,fin juni til deg også Beathe:)

      Slett
  2. Mange spesielle bøker, som jeg ikke har lest. Ja, været er et eventyr. Sitter i et airbnb- hus i Sandefjord nå.29 grader, men heldigvis litt vind. Skal i konfirmasjon i morgen. (Uten bunad!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her sør er det knallvarme, men det vet du jo. Har vært sånn 28-29 grader her og.
      Bunad blir nok for mye, ja... kos deg..)

      Slett