torsdag 14. april 2022

Villajoyosa. Frisør, gamlebyen, strandpromenaden til havna i finvær. Costa Blanca del 5.

Den siste dagen før hjemreise. Fredag byr på sol, lettskyet og god temperatur, endelig normalt for årstiden. (ca 21 grader). Jeg har time til frisøren kl. 14.00, og skal rekke en butikk før siestaen, samt ta en kikk på markedet. Etter det tenker jeg å gå en tur i gamlebyen som ligger innenfor bymuren, og deretter ned på strandpromenaden for å spise. Jeg vil ta flere bilder av de fargerike husene.

Villajoyosa . Fargerike ungdommer og livlige palmer.

Merchado, markedet. Her er det åpent til 14.00 på hverdagene. Inne kan du kjøpe deg mat fra ferskvaredisker med kjøtt, fisk, grønnsaker, oster etc og få de til å tilberede det for deg og ta med ut. Eller handle med hjem, selvsagt.

Mange boder med masse godt.  På den andre siden fant jeg også en liten helsekostbod. Det er populært å sitte ute her.

Jeg gikk heller inn i Calle Colon for å holde meg i nærheten av frisøren. Like ved kikket jeg inn i Cafe Mercantil og ble overrasket over at det var så fint det var der inne og hva jeg fant på veggene.

Plansjer av urter, og en fikk særskilt oppmerksomhet. Drakk de absint her før mon tro? Artemisia absinthium, morsomt å se den omtalt her.

Andre urter. Jeg har alltid hatt en stor interesse for urter, så dette var gøy å se.

Jeg kjøpte meg en kaffe og satte meg ute i sola.

Men først noen bilder til. Ble så fascinert av dette stedet.

Det er noe bohemsk over det, selv om interiøret virker forholdsvis nytt.

Kafeen er opprinnelig veldig gammel. Inne var det også et gammelt svarthvitt-bilde av kafeen utendørs for hundre år siden, med bare menn til bords.

Mens jeg venter på frisørtimen. I dag er det Murakami som er med i veska mi.

Frisøren Nou Estil, fikk tipset av Toril. Jeg sparer en del penger på å klippe meg i Spania, hvor det er ca en tredjedel opp mot en fjerdedel av prisen hjemme i Trondheim.

Her er det fortsatt munnbindpåbud.

Tja, sjelden jeg er helt fornøyd med nyklipt sveis, men men, det blir bedre etter en vask, som regel. Synes jeg ble litt "kjerring".

Ut å gå. Et skilt forteller om ruta ved bymuren og elva.

Jeg valgte å gå innenfor muren, ikke nedenfor ved elva, selv om det så fint ut det også.

En fin skulptur ved brua, er det dette dyret som passer på byen?

Nå blir det en del bilder av hus og smug.

På andre siden av elva.

Rart fat olk får seg til å kjøre her inne, men det er vel behov for det innimellom. Varefrakt og lignende.

Det er bare så fascinerende og fint med de fargene.

Inne på den lille kirkeplassen.

Her er det noen få små kafeer, ikke så mye liv i dag, men noen folk sitter ute. Det er vel siestatid.

Jeg kom ned et smug som førte meg hit til Restaurant Cabanon. Magen rumlet og menyen så bra ut.

Mens jeg venter på mat blir det litt lesing i Yrke forfatter.

Det ble faktisk Bacalao Skrei på meg i dag. Måtte bare prøve den. Selv om fisken kommer fra Lofoten eller Senja. Den var nydelig, Artig å få den tilberedt på spansk vis med tomater og grilla squash. Fisken var stablet opp på litt potetmos.

Sjekk de nydelige fargene. Ja, det er mitt foto. Lyset er på lag med meg i dag.

Etter maten går jeg bortover strandpromenaden. Inne i parken er det en blå installasjon, som skal illustrere fiskegarn og den jobben fiskere gjør.  Det står mer informasjon på tavla under.

Dette er et av flere kunstprosjekt.

Middelhavet. Blått, eller grønt(?) hav så langt du ser. Et par fiskebåter er på vei inn mot havna.

Det er en del hus til leie her nede.

Nå er jeg ved havna. Det er et stykke å gå dit. Helt nede ved marinaen ligger det et par restauranter, men de var dyre ut fra det jeg så på menyen, og det nesten ikke folk der. Sikkert mer på kveldstid.

Så da gikk jeg over veien og fant en meksikansk restaurant. Å være inne her var en opplevelse.

Jeg har vært i Mexico og ble litt nostalgisk.

Tok et lite glass før jeg gikk tilbake. Koselig å få en liten skål potetgull attåt.

Det var blitt kjøligere. Og noen kom med solstoler som de satte ut her. Ulogisk, hvorfor gjøre det det når kvelden nærmer seg?  Så kom jeg på at jeg hadde sett en drøss med briter med Hawaiskjorter og shortser bort gjennom gata her, ikke bare de ungdommene, men også mange voksne. Kanskje det var de som skulle ha et slags beachparty her? Ja, man kan fundere på mye rart når man er ute og går.

Nesten tilbake til leiligheten. Måtte bare ta bilde av husene med de nydelige fargene. Det lilla bak det røde.

Og her bor jeg, siste natt for denne gang.

Bokhylla ble et par bøker rikere etter at jeg var her.  Adios Villajoyosa!

På flyplassen. Frokosten. Svindyrt på denne lille ekslusive kafeen. Var så mye kø overalt ellers så jeg tok den første og beste som ikke hadde lang kø, men jeg fikk litt sjokk da jeg skulle betale. Skitt, det var i alle fall godt, og så fikk jeg brukt mine siste Euro.

Hasta la vista Costa Blanca! Nu reser jeg hem til Norje..
Flyturen fra Alicante til Værnes tar 4 timer.

Bildene er tatt med min iPhone11 Pro. I dag har jeg redigert dem litt med justering av farge og lys, samt noe beskjæring. Jeg ønsket å få frem mer farger på husene.

Andre innlegg jeg har laget fra uken her nede:

1. Så hyggelig å lese bloggen din om Villajoyosa. Var der mange ganger i løpet av de 3 årene vi bodde i Alfaz del Pi. Stranda var perfekt for barna. Fortsatt god påske 🌞🐣🐥

1. Så artig å høre. Takk for fin kommentar:) God påske til deg også:)

2. Så bra at du fikk litt mer sol og varme, før du skulle hjem, og nei, jeg tenkte ikke "kjerring", fine Anita :)
    Du er så flink å fylle dagene med mye spennende, artig med fargerike hus og ikke minst kunstprosjekt. Takk for at du deler, nå føler jeg at jeg har vært litt på tur jeg også :)

1. Takk for det Tine:) Man blir jo lett så selvkritisk, vettu.;)
      Så hyggelig at du også fikk litt tur-følelsen. Fortsatt god påske i Bergen:)

2. Påsken min i år ble helt spesiell siden jeg er hjemme alene. Har startet onsdag, torsdag, fredag før kl. 7, kommet meg på bussen til foten av fjellet og gått i 4-5 timer. Klokken min skryter av meg, stolpene på Stravaen går i taket, men knærne hyler på rettferdighet. Satser på ekte bypåske i morgen :)

3. Jøss, det er sikkert spesielt. Du e flink til å komme deg på tur:) Men pass på knærne, ja. Vet mye om det å gå seg fordervet..og da blir man satt tilbake en god stund.

Og tidlig oppe, det er ikke jeg. B-menneske, så kveldene blir sene istedet. Så Shetland til 01.30 i natt, nå skal jeg straks se de to siste, så det ikke blir så sent i kveld.:)
      Kos deg i morgen.:) Selv skal jeg til Verdaln og feire familiepåskeaften.

3. For en deilig ferie! Moro å se bilder fra steder jeg har vært. Jeg ahr vært flere ganger i Alicante og områdene rundt. Som jeg lengter etter ferie. Over 2 år siden jeg var ute av landet. Det hjelper å lese dine fine innlegg - og se på alle de flotte bildene. Du er god på reisebrev :)
    Håper du har fine påskedager

1. Ja, her var det fint. Har inntrykk av at "hele Norge" har vært på Costa Blanca, bare ikke jeg , før nå..
      Håper du kommer deg avgårde en tur snart.:)
      Takk for fine ord Augusta:) Fin påske til deg:)

4. Kjekt å lese Anita - jeg begynte med nr 5, nå skal jeg skikkelig ta for meg 1-4 :-) Ikke kjerring i det hele tatt. Når det er sagt, hvem er fornøyde rett ut fra frisøren? Aldri jeg.. Må alltid klatte litt med håret selv og vaske det før jeg ser at klippen er ok. Vi damer... hehe.

Jeg har heller aldri vært på Costa Blanca, men min datter gikk ett år på skole der nede og jeg hadde bestilt billetter til å besøke henne. Da døde min mor plutselig, så min billett ble endret så hun kom seg hjem istedenfor. Men en gang har vi bestemt oss for å ta en mor-datter tur dit. Gleder meg :)

1. Så bra du synes det Marianne:)
      Både ang innlegg og frisyren;) Hjelper å vaske det selv etterpå ja.

Det blir helt sikkert en tur på dere til Costa Blanca etterhvert:)

5. Jeg tar en Marianne og begynner på femte reisebrev. Det vil si at jeg har smugtittet litt på bildene i de andre innleggene uten å ha lest,så det blir et prosjekt for morgendagen.

Vært en litt tung uke her etter at pus gikk ut av tiden i forrige uke,huset føles tomt uten lyden av de små potene,men nesten 18 år er det ikke alle katter forunt å bli så det får vi ta med oss.

Åpnet en bok i dag for første gang på 2 uker og det er da noe. Kjekt å komme i gang igjen. Og boken virker bra.

Du får med deg mye når du er på tur og tar fine bilder. Disse er til å bli glad av,nydelige farger.

Lurt å gå til frisøren der nede til en tredje del av prisen her hjemme. Jeg har vært heldig og har ikke betalt full pris hos frisøren på over 30 år.

Ønsker deg en fortsatt fin påske 🙂

1. Jeg har lurt litt på om du har tatt en pause eller om det har skjedd noe, har vært stille fra deg på SoMe i det siste..
      Så trist å høre om Pus. Selv om hun ble gammel, så sørger man jo over et kjært kjæledyr. Men det er jo naturens gang, og med tiden til hjelp så blir det lettere:) Skjønner det er rart at lyden er borte..
      Rart hvor glad man kan bli i disse dyrene:)

Takk for rosende ord. Artig å høre at du liker bildene og blir litt glad av å se dem. Ja, de fargede husene er noe for seg selv.:)

Takk og fortsatt god påske til deg også Beathe:)