fredag 8. april 2022

Yrke forfatter av Haruki Murakami. Interessant og personlig fra en av mine favoriittforfattere.

 Murakami er kjent for sine mer eller mindre surrealistiske romaner, samt noveller og essays. Jeg har lest det meste fra nyere tid, dvs etter Kafka på stranden, som var min første Murakamibok. Han er ikke kjent for å være så personlig og gir sjelden intervjuer, noe vi får forklart årsaken til i Yrke forfatter. Hans beretning om løping og sin far (Å forlate en katt) er vel noe av det mest personlige han har skrevet. Yrke forfatter føyer seg fint inn i den rekken. 



Yrke forfatter har vært med meg til Villajoyosa. Jeg har lest litt i boka hver dag mens jeg har vært her. 

Yrke forfatter er en slags essaysamling. Murakami startet å skrive disse tekstene for mange år siden, uten tanke for utgivelse. Siden har han flikket på tekstene og de har blitt til en bok som henger fint sammen. Han fremstår som en beskjeden mann, og er opptatt av å formidle at han er en helt alminnelig mann, med sine daglige kjedelige alminnelige rutiner, som ingen hadde brydde seg spesielt om, hadde det ikke vært for at han har blitt en etterhvert kjent forfatter. 

Han skriver om hvorfor han skriver, om sine rutiner, om skolen, om litteraturpriser, om da han debuterte, om sine interesser; musikk og platebaren han startet i sin tid, om løping og om da han debuterte i utlandet, i USA og senere i Europa. Hans interesse for skriving kom ikke før han var i slutten av tyveårene. Det var ikke selvsagt at han skulle bli forfatter.  Han likte heller ikke skolen, selv om han hadde foreldre som var lærere. Han var en middels elev, som kun gjorde en innsats i fag han synes var interessante. De var få. Men han likte å lese bøker, masse bøker. Og musikk.

Som forfatter ble han veldig målbevisst, noe han fortsatt er. Hans mantra er tålmodig arbeid, tålmodighet og seighet og en dose talent. Han mener at virkelig hodesmarte kvikke mennesker ikke hadde orket å bli forfatter, ikke de mest intelligente heller, bortsett fra få unntak. Jeg stusset litt på dette, jeg tror også intelligente folk er forfattere.  Mulig det er slik i Japan, der karrierejaget er særdeles stort. De skarpeste hodene skaffer seg jobber der de tjener mye mer. For alt jeg vet er det kanskje sånn her også, men jeg har vanskelig for å tro det, at de alle er på Børsen liksom. Eller forskere eller grundere. 

Murakami gjentar ofte i boka at det han skriver om skriving, er hans måte, det finnes ingen fasit. Folk er forskjellige og har egne måter å skrive på, å legge opp forfatterskapet på. Han må løpe, holde seg i god fysisk form, for han så er forfatterskapet som yrke et maratonløp, særlig det å skrive romaner. Novellene er hvileskjær på en måte. Han lever også av å være oversetter. Blant annet har han oversatt Dag Solstad 11. roman, 18. bok, fra engelsk. Etterordet er med i denne utgaven. Morsom lesing, da han bodde på Litteraturhuset i en måned sammen med kona, og Mette Marit satt i salen da han hadde bokbad. Murakami har også bodd i USA, og skriver varmt om sine oversettere og forleggere, og sine lesere.

Jeg har lest flere bøker om skriving, blant annet Stephen King ( Om å skrive) , Margaret Duras, Tove Nilsen, med flere. Jeg liker det veldig godt, de er alle forskjellige og tilbyr fasetter av det å leve et skriveliv, et forfatterliv. For meg som selv skriver, så gir det nyttig innsikt, men mest så er det fornøyelig å lese om hvordan profesjonelle forfattere skriver og utøver yrket sitt. Og ikke minst som bokelsker og leser, gir det god bakgrunn for å forstå mer av en forfatters vei til en bok og forfatterskapet.

Anbefales!

Tine har også blogget om Yrke forfatter.

Andre bøker av Murakami jeg har blogget om:
Haruki Murakami: Yrke forfatter, 239 s  
Pax forlag 2022
Leseeksemplar fått av forlaget



8 kommentarer:

  1. Ser du liker den, har fått den i hus, men blir nok ikke lest før i neste mnd. Her blåser det nesten storm, håper du har bedre vær. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, liker slike bøker, og spesielt liker jeg Murakamis bøker.
      Har kommet meg hjem i dag. Godt og varmt inne i hus. Kaldt ute.

      Slett
  2. Selvfølgelig likte du boken, det tvilte jeg ikke på :) Har skrevet kommentar tre ganger på denne, så nå blir det bare en kjapp en, (håper den går igjennom)
    God palmesøndag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hva er det ikke å like med denne boka. (forutsatt at man liker å lese slike type bøker) Så kjedelig med kommentarproblemer.
      Men nå er du her:)
      Takk og det samme til deg Tine:)

      Slett
  3. Herlig med en tur til Spania på denne tiden, og interessant å lese om forfattere, om deres bakgrunn og hvordan de tenker. Takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å tipse:)
      Spania er fint, men det var dessverre alt for kaldt de første dagene, unormalt dårlig. Men det ble bedre torsdag, fredag og i går reiste jeg hjem.

      Slett
    2. Ja, det kan være kaldt om våren, kanskje Kanariøyene hadde vært bedre :)

      Slett
    3. Mulig det, selv om det også har vært temmelig ustabilt der i det siste. Men jeg ville prøve Sør-Spania, siden jeg ikke har vært der før. Normalt burde det ligget på 19-20 grader i mars, ikke 11.

      Slett