onsdag 28. november 2012

Gratulerer til Brageprisvinnerene 2012

Gratulerer til årets  Brageprisvinnerne. Jeg synes det var spesielt artig at Lars Amund Vaage fikk prisen for Syngja. Det  er vel fortjent. Det er sikkert like fortjent til de andre prisvinnerne også, men de bøkene har jeg ikke lest.



Syngja - Lars Amund Vaage







Juryen sier dette om Vaages pris, og en rørt Vaage svarer:


Skjønnlitteratur:

«Syngja» av Lars Amund Vaage.

I juryens begrunnelse heter det:«Romanen går i rette med rådende atferdsferdsterapi, men er overveldende en personlig beretning om og refleksjon over en fars forhold til en datter, til liv, språk, verdier, moral. Det er formidlet med forsonet kjærlighet til den andre, i et sterktsansende språk som hele tiden reflekterer over egen skrift.»

Det var en svært rørt Vaage som mottok prisen på Gamle Logen. 

- Dette var overraskende. Dette var en bok jeg var ekstra nervøs for å sette i gang med. Den handler om et fryktelig tema og jeg måtte virkelig gå inn i meg selv. Jeg har skrevet om det nederlaget jeg har følt på, sa han til Dagbladet etter prisutdelingen. 

Han forteller at datteren ikke forstår oppmerksomheten rundt boka. 

- Hun vil nok ikke forstå noe av dette. Men hun blir glad når jeg kommer hjem, sier han.


(kilde: Dagbladet.no )


Færøvik har jeg også hørt mye bra om som reiselitteraturforfatter. Jeg har et par av bøkene hans liggende, Buddhas  barn og Asia, men har ikke fått lest dem enda.  


Her er mitt blogginnlegg om Vaages Syngja      .


Prisene gikk til følgende:


Åpen klasse: Ungdomsbøker
Linn T. Sunne: Lille ekorn, Gyldendal












Barne- og ungdomsbøker
Kari Stai: Jakob og Neikob. Tjuven slår tilbake
, Samlaget
Foto er hentet fra: Samlaget.no












Sakprosa
Torbjørn Færøvik: Maos rike. En lidelseshistorie, CappelenDamm

Foto er hentet fra: Cappelendamm.no












Skjønnlitteratur
Lars Amund Vaage: Syngja, Oktober

Foto er hentet fra: Oktober.no















Hedersprisen gikk til Knut Faldbakken.

Andre artikler om årets Bragepris:

Aftenposten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar