lørdag 17. august 2013

Tema CUBA: Vinter i Havana av Leonardo Padura (krim)

Cuba står på tapetet. Jeg har tidligere lest Ernest Hemingway, Cecilia Samartin og Vigdis Hjort med handling fra Cuba.   Nå leser jeg bøker fra Latin-Amerika og Cuba mer målbevisst siden jeg skal reise dit i høst. Jeg startet på Vinter i Havana for noen dager siden.  Forfatteren Leonardo Padura er bosatt i Havana. Vinter i Havana er den første i en serie på fire om politimannen Mario Conde.





Mario Conde er selve prototypen på en krimpolitimann. Han elsker rom og whisky, kvinner, er singel, drømmer om å bli forfatter, er noen og tredve, men har egentlig gitt det opp, grubler for mye, og er tøff i klypa, men også litt feig.

Mario Conde får en forsvinningssak i fanget.  Han blir vekket opp med dundrende hodepine etter en fuktig aften på byen. En kjent mann i industriministeriet, Rafael Morin, har forsvunnet.  Conde må ta oppdraget enten han vil eller ei. Han har ikke lyst, mest fordi han gikk på skolen sammen med Morin, og Morin var han som stakk av med flammen til Conde, Tamara. Conde har egentlig aldri helt glemt Tamara, og følelsene blusser opp når han treffer henne.

Krimromanen har et bakteppe fra Havana. Det er noen fine passasjer fra gater, smug, kneiper, om Cubanske sigarer, kvinner og mat. Conde ser ofte tilbake på tiden som barn og ungdom i boka, paralelt med at etterforskningen skrider frem. Og det er interessant nok å lese om barn og unge på Cuba, som ikke er så annerledes enn andre steder. Men som en spenningsroman grep den meg ikke noe særlig. Dette er ingen pageturner. Jeg er nok kanskje bortskjemt med amerikansk, britisk og skandinavisk god krim. Denne boka er ikke på det høye spenningsnivået jeg liker å lese. Men boka er interessant nok, fordi språket er godt og at det er kult å lese fra Havana.  Det er likevel mulig jeg følger Conde videre i nye bøker med ham.

Boka ble skrevet i 1990-91, men kom på norsk først i 2012.

Les mer om bok og forfatter HER

Boka har jeg fått av en venn.



Foto: epals.com


Leonardo Paduro: Vinter i Havana, 255 s

Bokvennen 2012

4 kommentarer:

  1. Godt at du likte den. Boken scoret ikke høyt hos meg, men så er ikke jeg på vei til Cuba heller da :)

    SvarSlett
  2. Du bør lese "Hermanas" av Torgrim Eggen også! Bra bok fra Cuba.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja d har jeg tenkt. Den har jeg hatt i hylla lenge :)

      Slett