søndag 31. oktober 2021

Oppsummering oktober 2021

I dag har vi gått over til vintertid. En time lenger om morran. Klokkene mine stiller seg selv. Jeg har bare klokke på mobil og datamaskiner. Vintertid, mørketid. Oktober er straks over. Jeg har hatt en uke på Rhodos i variabelt vær, men mye varmere enn hjemme hvor det faktisk snødde den uka. Men nå regner det stort sett bare. I går var det sol og vakkert, var i byen på teater. Var det også forrige lørdag, utrolig mye folk ute i byen på lørdagene nå. Spisesteder og kafeer er fulle, men jeg huset å reservere bord til meg og et par venninner i går. Det ble på burger-restaurant. Godt. Norge har gjenåpnet og smitten blomstrer. Jeg har lest en del bøker og vært litt kulturell. Her kommer oppsummering av oktober:

Bøker jeg leser på tampen av oktober. Det er Halloween-helg. Noen blir nok med meg inn i november.

Rhodos. Utflukt med Apollo. Vinsmaking på Anastasia vingård og tur til Filerimos. (del 3)

Jeg liker å dra på utflukter, særlig når jeg besøker et sted første eller andre gang. Noe måtte jeg få med meg fra Rhodos også, tenkte jeg. Jeg var ikke form til noen båttur til Simi eller fra strand til strand
i usikkert vær, ei heller en lang busstur til Lindos, men en halvdagstur til klosteret og korset på Filiremos med dertil besøk på vingård og vinsmaking hørtes veldig ok ut. Den som ville kunne bli med til Rhodos by etter dette.

fredag 29. oktober 2021

Langsom ild av Paula Hawkins. Langsom psykologisk thriller.

Jeg var spent på denne. Jeg er glad i å lese psykologiske thrillere og hadde forventinger til Paula Hawkins` tredje bok etter at hun imponerte med Piken på toget. Jeg har både lest boka og sett filmen. Langsom ild er en annerledes bok. Jeg synes tempoet er roligere, selv om dette absolutt en bok som går fort nok, pga stadige vekslinger mellom synsvinkler og cliffhangers.

onsdag 27. oktober 2021

Team Tuva av Marit Eikemo

Jeg leste Team Tuva på Rhodos. Den var med i kofferten.  Jeg koste meg med denne boka. En lettlest, fornøyelig og tildels gjenkjennelig roman. Eikemo er god på snertne karakteristikker av folk, situasjoner og samfunn.

mandag 25. oktober 2021

Sort gryte av Lene Lauritsen Kjølner. Herlig proseccokrim fra Vestfold. #Olivia 7

Olivia er på farten igjen og det er en stund siden jeg har møtt henne. Noen ganger er det lurt med en pause, for Sort gryte var boka som passet bra akkurat nå. En av de bedre i serien, mener jeg.

søndag 24. oktober 2021

Kaneltreet av Patricia Wilson . Interessant og gripende historisk roman fra Rhodos, Hellas.

Jeg startet å lese denne romanen mens jeg var på Rhodos. (kom hjem derfra for en uke siden). Jeg har et par bøker av Patricia Wilson fra Kreta, som jeg enda ikke har lest, men kom over denne fra Rhodos, da jeg gjorde søk på litteratur derfra. Jeg liker å lese bøker med handling fra land jeg reiser til. Rhodos har jeg ikke vært på før. Fant svært lite på norsk, kun Kaneltreet og en novelle av Agatha Christie.  Wilson er britisk, bor på Kreta, og har også skrevet en roman fra Santorini, som jeg ikke finner oversatt til norsk.
Kaneltreet er en historisk roman av typen som veksler mellom nåtid og fortid, samt at det er en generasjonshistorie.

onsdag 20. oktober 2021

Polarsirkelen av Liza Marklund. Svimlende krim

Liza Marklund er en etablert svensk krimforfatter som var en av mine favoritter tidlig på 2000-tallet. Hun slo gjennom med et brak med Sprengeren, den første i en serie om Annika Bengtson. Den boka husker jeg fortsatt  godt. Flere av bøkene er filmatisert. Hennes siste kriminalroman Polarsirkelen er helt annerledes enn serien om Annika Bengtson. Det skal bli en trilogi og jeg gleder meg til fortsettelsen, så da skjønner du at jeg likte denne boka godt.

Diktsirkel september-oktober: Nytt norsk talent. Øyvind Rangøy, Vibeke Rosenberg og Marianne Teie

September har gått over i oktober og mer enn halvveis gått også. Innlegg fra meg kommer på etterskudd denne gangen, men innlegg fra dere aktive deltagere har kommet jevnt og trutt og takk for det.:) Jeg leste en diktsamling (Vibeke Rosenberg)  i slutten av august, startet på en annen (Øyvind Rangøy)  i slutten av september- ferdig nå. Jeg lånte også noen samlinger på biblioteket før jeg dro på ferie, blant annet Marianne Teies andre diktsamling som også passer til denne kategorien.

torsdag 14. oktober 2021

Rhodos. Gamlebyen (old town) og litt av Rhodos by (del 2. )

I går dro jeg inn til byen. Første stopp var gamlebyen som jeg har hørt mye fint om.Tydeligvis manges favoritt når de på Rhodos. Et must-see. Været var skiftende og det passet fint med ne bytur. Det synes også mange andre, for det var ganske fullt av folk inne i handlegatene og torgene. Etter et par-tre timer der, gikk jeg inn i byen utenfor, for å møte Kjell. Her er noen inntrykk:

Jeg tok bussen til Gamlebyen og gikk inn i et stille område. Det er flere innganger . Jeg hadde hovedgaten som mål, og etter en stund havnet jeg i de myldrende gatene.

tirsdag 12. oktober 2021

Rhodos. Hellas. Førsteinntrykket, hotellet, en tur til byen. (del 1.)

I dag regner og tordner det, så jeg har så langt bare vært på rommet, med unntak av et møte med vert fra Apollo for å høre om utflukter. Jeg bestilte meg en tur til Filermos med påfølgende vinsmaking på en vingård. Det blir på fredag. Greit å få med seg noe, siden det er første gangen jeg er her. Har i grunnen bare tenkt å ta det med ro, sole meg, lese, spise, gå litt turer, en tur til gamlebyen en dag og sånne ting. Det er nydelig å være på reise utenlands, til varmere strøk igjen etter så lang tid uten denne muligheten, samt ørten kansellerte reiser og ombookinger. Her er noen bilder så langt:

Første dag. Kom søndag, fløy tidlig fra Gardermoen. Ut og handle litt mat før jeg drar på stranda. Munnbind er påbudt innendørs. Kjøpte meg caps med solskjerm, noe jeg må ha når jeg leser og er i sola. Stranda neste.

søndag 10. oktober 2021

Paradisbyen av Zoe Beck- Dystopisk thriller, skremmende og tankevekkende

Zoe Beck er et ukjent navn her på bjerget, inntil nå. Hun har skrevet mange bøker og er populær i Tyskland. Paradisbyen ble kåret til Tysklands beste krim i 2020, ifølge omslaget.  Dette er den første oversatte boka av forfatteren på norsk. Det lille forlaget Olivia har kjøpt rettighetene. Litt usikker på hva jeg synes om denne, men interessant og en smule skremmende, det er den.

lørdag 9. oktober 2021

Greske hemmeligheter som forlenger livet av Harald Gautneb. Herlig og interessant bok!

Jeg har lest en herlig bok av Harald Gautneb. Den er fra Hellas, nærmere bestemt en liten øy som heter Ikaria hvor menneskene lever veldig lenge og mange blir over 100 år. Gautneb ville utforske hva det var med øya og folket som bidro til så god helse og langt liv. Boka er en interessant blanding av reiseskildring og kokebok og har mange flotte bilder. Jeg skal til Hellas søndag og det passet bra å lese meg litt opp på gresk mat, skikker og kultur før jeg drar.

torsdag 7. oktober 2021

Svanesang av Nikolaj Frobenius. Creepy så det holder. Psykologisk thriller.

Frobenius har sin egen stil. Han har skrevet en del bøker, både for ungdom og voksne. Jeg har lest flere av bøkene hans og gleder meg til å lese de nye som kommer. I høst er han ute med Svanesang, en creepy psykologisk thriller, slik jeg liker dem.

onsdag 6. oktober 2021

Trekant på Rhodos av Agatha Christie. Et lite finurlig drapsmysterium. Og litt om bøker og ferie på Rhodos

Hercule Poirot har ferie på Rhodos, og dit skal jeg om få dager. Jeg liker å lese meg opp litt på bøker fra steder jeg skal reise til  eller når jeg er der. Har søkt på bøker fra Rhodos, men det er ikke mye å finne på norsk. Tar gjerne imot tips. Denne historien fant jeg i en samling av Agatha Christie som heter Den umulige forbrytelse, som består av fire fortellinger.

Kveldsmat og bok

tirsdag 5. oktober 2021

Skumring over landskapet av Kazuo Ishiguro . 1001-bok, Elidas 1001-sirkel, Asia

I går lå nettet nede (Telia), det samme med Facebook, Insta, Messenger. Litt forvirring og desperasjon til å begynne med, siden jeg både skulle blogge og se et webinar med Ørjan N. Karlsson. Men så kom meldingene om at de jobbet med saken, så det var bare å smøre seg med tålmodighet. Men ingenting så galt at det ikke er godt for noe. Jeg fikk lest ferdig Skumring over landskapet av  Kazuo Ishiguro. Det er ganske kort roman på 201 sider, men det er så mange fine dialoger her, så vakkert språk, så mange ting man kan gå glipp av hvis man leser for fort.

søndag 3. oktober 2021

Hjerteknuseren av Anne B. Ragde

Ny roman fra forfatteren av Berlinerpoplene og mange andre. Anne B. Ragde har en allsidig og lang forfatterkarriere bak seg og jeg har lest mye av henne. Jeg kunne ikke la Hjertneknuseren gå fra meg heller. Dette er en lettlest roman i kjent Anne B. Ragde-stil, med god flyt og treffende karakteristikker av folk, situasjoner, hverdagsliv og natur.