fredag 9. mai 2014

Shopping i Chania ( Kreta dag 2)

Etter en lang natt, hvor jeg ga meg selv lov til å sove lenge siden natt til i går ble så veldig kort, og en lang frokost og lesestund på balkongen i solsteiken, vandret jeg mine tre km til Chania by. Resepsjonisten på Hotel Forum i Chrissi Akti mente det var langt å gå, og varmt, da jeg spurte om veien. Nei, sa jeg, jeg liker å gå, og tre kilometer er ikke langt, og så varmt er det ikke. Og det var det heller ikke. Det var akkurat passe fint å gå, med en mild bris fra havet. Og mye å se på av hager, planter, trær, hus, biler etc på veien inn. Bilistene kjører sivilisert, ingen rå og aggressiv kjøring å merke her.


Det var lett å finne frem, og plutselig var jeg like ved busstasjonen, og der gikk jeg forbi en butikk med masse små oliventrær.


Tenk å kunne kjøpe med seg et lite oliventre til hagen, men jeg tviler det er lov på grunn av importregler. Men jeg skal sjekke på tollvesenet.no. Bare fem euro kosta det minste, og det skulle jeg fint fått med i kofferten.



Old Town var mitt mål for dagen, og det var skiltet ned dit. Jeg tenkte å vandre i gamlebyen, ta en sen lunsj på havna, kikke rundt.  Her er parken ved buss- og taxistoppet, med mange duer og statuer av sikkert kjente kretiske  generaler.



Og fine blomsterbed med lavendel og urter.



Like nedenfor parken, i gamlebyen merker man med en gang at det er et område med mye turister. Her er egne handlegater med alt mulig av håndtverk, kunst, skinn, kosmetikk, trevarer , mat og oljer med mer. Jeg stakk innom flere småbutikker hvor de hadde økologisk kosmetikk og fikk prøve. Her gikk jeg meg på en butikk med nydelige økologiske varer. Og handlet med meg noen kremer… Jeg elsker slike. Prisene er det ikke noe å si på, sammenlignet med hjemme. En dagkrem til 23 euro, en nattlrem til 26. En spesialkrem for eksem og problemhud til ca 20. Det merket som jeg kjøpte, Biolselect,  er sertifsiert økologisk, og består av urter, blant annet den kretiske Dictamelia som  skal være veldig god for huden. Butikken heter Ambrosia Plus . Anbefales.



Innehaveren hadde en butikk for vin, urter, olivenoljer etc ved siden av , og jeg havnet der også og fikk smake på mye godt. Den kretiske rødvinen falt ikke i smak hos meg (ikke de merkene hun hadde ), ikke raki heller, men derimot en kretisk honning av timian og en ny olivenpasta. Mmmm.. må dit igjen og handle mer før jeg drar hjem tenker jeg.



På vei nedover mot havna er det mye fint å se, sjarmerende bygninger og her er katedralen. Det var lite folk på torget her da jeg gikk nedover (siestatid), men da jeg gikk tilbake krydde det av ungdommer på skateboard, og andre folk.



Starbucks is everywhere.



Enda et torg med fontene, like før havna.



Den vakre havna, med restauranter over alt. Mange har dagens tilbud til ca 10 euro, og flere har meny for to til en billig penge. Det er mye likt, og mye turistbaserte menyer her, men siden jeg bare skulle ha en enkel lunsj, fant jeg et sted med sol og og god utsikt til promenaden.



Men først gikk jeg litt rundt og kikka.



Og tok en selfie av de nye progressive solbrillene mine.



Her er det de store båtene ligger og noen hippe ungdomsrestauranter og barer.



Men jeg tusla tilbake til det mer folkelige området, tok en mythos og spiste kyllinglår og chips på Cafe Remezzo.



Her fikk jeg selskap av av en kretisk pus. Det for en del av dem rundt omkring. Kanskje de lette etter mat?



Havna.


Artig navn på en rockekafe. Må testes en dag. Avalon rocks.



Her er de økologiske kremene jeg kjøpte. Bioselect. Pluss en lipbalm med solfaktor fra Athen, den også økologisk.



Og så kom jeg over en bokhandel (surprise) og noen flotte bøker. På Kreta bruker de visstnok masse urter, og mye vokser vilt. Jeg leste et sted at noen arrangerer turer for å plukke og bli kjent med ville urter her. Det kunne jeg tenkt meg å delta på. Jeg rekker det nok ikke denne uka, siden jeg har andre planer og en uke går så fort. Jeg fikk bestillt meg en tur til Samariakløfta på et reisebyrå, og det gleder jeg meg veldig til, selv om jeg blir plukket opp så tidlig som 05.55 på onsdag. Det koster meg 32 euro. Jeg betalte 20 euro på byrået, og resten betaler jeg direkte til båten og inngang i ravinen når jeg kommer dit. Med Ving koster turen mye mer. (44 euro)




Denne lille ugla i alabast, måtte jeg bare ha. Jeg så den for meg i bokhylla mi. Ugler for visdom, sa dama i butikken. Og jeg som ikke skulle handle noe, i alle fall ikke nips og naps. Men unntak skjer..

Chania er en havneby på ca 70 000 innbyggere. Kjent for sin vakre gamleby, og skal være en av de fineste byene på Kreta.


Fotoene er mine. Copyright. Mobilsnapshots.

16 kommentarer:

  1. Nå er Chania satt på ønskelisten, For noen fine bilder du har tatt. Misunner deg å reise på tur sånn alene, uten andres ønsker om å gjøre ditt og datt. Stilig ugle, kjekt å ta ham med hjem :I)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.:) Hehe, så fint at du blir inspirert . Ja det har sine fordeler å reise alene.. men jeg kunne også gjerne dratt hit sammen med noen. Artigere å spise med andre, og Kreta og Hellas har jo så mye god mat:) Nice owl, yes..)

      Slett
  2. Flotte bilder du tar,Anita :-) Litt shopping hører nå med når man er på tur og slike oliventrær er fine og koster mye penger her hjemme. Jeg også fikk lyst til å dra på tur men enn så lenge for jeg leve på bildene du serverer. Kos deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe. Det er bare kjappe snapshots med mobilen, men de kan jo bli fine de også nå for tiden.:) Håper du får deg en tur etterhvert.:)

      Slett
  3. Herlig at du tar meg tilbake til Chania! At du har vært innom en lokal bokhandel, overrasker meg ikke! Og ugla var jo skjønn da. Lurer på om den gamle markedshallen fortsatt eksisterer? Jeg likte meg godt der, så jeg anbefaler et besøk der også! Sier god helg til deg! Trenger ikke si at du skal nyte, for det vet jeg at du gjør.

    SvarSlett
  4. Så bra at du synes det Randi:) Ja, her trives jeg, og hit skal jeg igjen. Hehe, de bokhandlerne… du . Denne var liten og bra og hyggelig. Jeg fikk med en liten Kretakalender med på kjøpet.:) Ang markedshallen så vet jeg ikke- men den står omtalt i guidebøkene.. rekker sikkert en tur til inn til Hania, i det minste skal jeg dit med en utflukt og få litt kulturell guiding og mezeaften etterpå , søndag. Takk- og go d helg Randi.:)

    SvarSlett
  5. For en herlig dag du har hatt! Og for en søt pus du har møtt, en en herlig liten ugle du har kjøpt deg! Får veldig lyst til å reise jeg også. *drømme seg bort*

    Kos deg videre på tur! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. så mye fint her, i gudenes og gudinnenes paradis.:) Og pusene, og uglenes og urtenes .. Takk skal du Belinda.:)

      Slett
  6. Flott bilder og så kan jeg minnes, tror jeg skal tilbake dit en tur snart!
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  7. Takk skal du ha.:) Ja, det er fint her.. Fin helg til deg også..:)

    SvarSlett
  8. Det ser ut som du har det så deilig! Haha, når jeg leste starten på innlegget ditt kom jeg på en lignende hendelse i USA i fjor. Vi skulle gå til et kjøpesenter, og alle så rart på oss. Det var ikke særlig langt (et par hundre meter), men ingen fortau så vi gikk rundt i busk og kratt for å komme oss frem. Amerikanerne er jammen ikke vant med å gå ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er kanskje spesielt for oss nordmenn at vi liker å gå for å gå.:) ? Ja, og det er deilig her, virkelig.:)

      Slett
  9. Er der bra shopping senter? Sikklig butikkar

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noen koselige butikker der, men jeg var ikke på noe shopping senter.

      Slett