Kort fortalt så handler romanen om ei jente på 12 år, som under en ferietur hvor foreldrene krangler i sjalusi, griper inn med fatale følger, som det står bakpå boka. Romanens første del beskriver jenta og foreldrenes liv, to voksne som omtrent bare ser hverandre, knapt den lille jenta som også vil ha oppmerksomhet.
I den andre delen , etter den fatale hendelsen, er hun ung jente i tyveårene, student, snart med mastergrad, i et forhold til Arnt. Hun greier ikke å være helt ærlig overfor Arnt, hun er så preget av hendelsen, den hendelsen som har skapt store problemer for henne i forhold til nærhet og avstand, og det tørre å elske og bli elsket. Arnt vil ha barn. Hun vil ikke, tør ikke. Hun går.
I tredje del pleier hun sin syke mor, hun har gjort det i ti år. En dag oppdager hun at mora har holdt tilbake noe for henne. Skylden hun har båret på, kan forsvinne. Den store tunge børa som staket ut kursen for hennes liv, var det hele bortkastet?
Din, alltid er en tung bok, mørk bok, ikke tung å lese språklig sett, men innholdsmessig. Hvordan kan en menneske utslette seg selv i sitt behov for soning, for å bli sett, bli elsket? Hvordan kan hun gjøre godt igjen det hun forårsaket? Det er trist å lese om det forsømte barnet, men det virker en stund som at hun har greid å skape seg et nytt lykkelig liv med studier, med Arnt, selv om det er noe hun ikke fikser. Jeg tror en stund hun kan fikse det, men hun kan ikke det.
Det tristeste er forholdet til mora, dager ut og inn med pleie, ordløs kommunikasjon, hun totalt utvisket. Så meningsløst og så greier hun ikke å komme ut av det. Håpløshet. For et miserabelt liv de to lever, tenker jeg. Hun sier det selv, de lever i en sterk og usunn symbiose.
Så finner hun noen gamle papirer..
Språket til Gabrielsen er verdt en studie i seg selv. På en måte er det så klinisk, objektivt, uten følerier. Til tider er det poetisk skildrende naturbeskrivelser. Det veksler melllom det kalde klinisk hverdagslige, kalde emosjonelle til de vakre dyrelivs- og naturskildringene. Det innrammede (innestengte?) er understreket av måten kapitlene er delt inn på, som i en fordypningsoppgave, inndelt i deler, hovedkapitler, underkapitler. Klinisk tørt. 1.1.1., 1.1.2, 1.1.3, osv..
Likevel dirrer teksten av innestengte følelser, av frossen sorg, av tap. De er det som er så sterkt, jeg blir drevet, skjøvet videre, selv om det ikke er så lystig, jeg vil vite, vite hvordan det går, jeg blir suggerert av tekstens iboende mening.
Gøhril Gabrielsen er en forfatter jeg med stor nysgjerrighet skal følge videre i tillegg til at jeg skal lese andre ting hun har skrevet. Mer om forfatter og bok HER og på wikipedia Gabrielsen er født i 1961, oppvokst i Finnmark og har bodd i Oslo siden 1990.
Andre bloggere:
Elikken, Solgunn sitt , Stine, Tine sin blogg, Les mye
Foto: Dagbladet.no
Gøhril Gabrielsen: Din, alltid, 208 s
Aschehoug 2015
Kilde: Leseeksemplar
Romanen er i høyeste grad aktuell ifb Bokbloggerprisen 2015! NB!
For en flott måte å starte dagen på, med din omtale. Jeg ble så glad da jeg så at du likte boken, for det gjorde jeg også (takk for linking) Jeg likte godt tredelingen, som gjorde at en ganske kort bok favnet mye, også er det alltid kjekt med overraskende vendinger. Enig med deg at boken er uten føleri, så jeg håper de som styrer unna det vil ta en titt på den :)
SvarSlettSå bra Tine! Utrolig hvor mye hun får fortalt på knappe 200 sider- det sier noe om talentet!
SlettAtter en flott omtale av en bok. Godt skrevet og inspirerende. Og enda en gang har jeg notert en bok jeg må lese. Ha en fin dag, Anita..
SvarSlettTakk så mye! Bra at du blir inspirert til å lese denne sterke boka. Tror du vil like denne..:) I lige så..
SlettDrivende godt om en bok som fortsatt gir meg grøsninger på ryggen.
SvarSlettFint poeng ang kapittelinndelingen!
Kjempetakk! Ja, det er en meget sterk bok.
SlettDefinitivt notert!
SvarSlettBra!
SlettKjempeinteressant omtale. Ble fascinert av det du skrev om språket som veksler mellom klinisk og poetisk.
SvarSlettTakk for det Gerdh! Det er veldig interessant å se hvordan hun bruker språket som virkemiddel i denn boka.. tenker på det enda.. Sjelden jeg leser noe slikt.
SlettDenne tror jeg at jeg må spare til etter jeg har lagt dystopiene mine fra meg for i år. Jeg trenger noe lett og ledig innimellom dysfunksjonelle samfunn. Da hjelper ikke dysfunksjonelle mor/datter forhold. Jeg har sett at mange liker denne boka, så den er faktisk lagt i handlelista i påvente. Interessant det du skriver om språket som virkemiddel. Det er der jeg finner Atwood så utrolig dyktig. Jo, jeg skal nok lese Din.Alltid. Erfarte via studiene mine at jeg har utviklet meg i retning av å trigge mer på språk nå, enn hovedsakelig plott.
SvarSlett"Hvordan kan en menneske utslette seg selv i sitt behov for soning, for å bli sett, bli elsket?" Dette skrev jeg selv om hovedpersonen i Unnskyld av Hegazi Høyer. Kan bøkene minne om hverandre?
Ja, det er viktig å ha en balanse mellom dystert, lett og ledig.. Din, alltid - er ikke noe lett stoff å fordøye emosjonellt. Men den gir mat til den litterære sansen.. håper den gjør det for deg også, når det passer å lese den.
SlettAtwood - yes, det høres bra ut.
At vi sa det samme om to forskjellige bøker.. var interessant.
Jeg synes ikke bøkene er like akkurat… I Unnskyld er det parforholdet som står i fokus- I Din, Alltid er det barnet/mor-barn-relasjonen først og fremst (selv om foreldre-barn, og voksen pike-mann-relasjonen også berøres , parforholdet mest i lys av den følelsesmessige skaden/traume hun bærer med seg fra barndommen)
Jeg synes heller ikke bøkene er like i skrivestil og komposisjon. Det er mer å tygge på i Gabrielsens roman, adskillig mer- denne boka glemmer jeg ikke med det første. Unnskyld glemte jeg temmelig fort..den var mer som kjappmat, lett å fordøye, fort spist, intens, fort glemt..
Denne hadde jeg allerede satt på leselisten og tror jeg får se etter den neste gang jeg er på biblioteket :-)
SvarSlettJa, denne er absolutt verdt å lese.:::)
Slett