onsdag 10. mars 2021

Peer Gynt av Ibsen/Moen/Mairowitz. Flott tegneserieroman.

 Jeg leste tegneserieromanen for en del dager siden, men har lyst til å skrive kort om den, samt legge ved noen bilder fra den flotte boka. Det er igjen David Zane Mairowitz som har tilrettelagt for adapsjon av et berømt verk, denne gangen Henrik Ibsen sitt drama Peer Gynt. Norske Geir Moen er kunstneren i denne gangen. Han har gjort en fantastisk jobb med heftige tegninger.



De fleste i Norge kjenner godt til Peer Gynt, selv om de ikke har sett stykket. Skuespillet til Ibsen er en del av vår nasjonalskatt. Hvem har ikke hørt replikken fra Mor Åse: "Peer, du lyver!"

Peer Gynt handler om en ung manns reise ut i verden etter å ha forsøkt å leke storkar med voldsomme ambisjoner i hjembygda. Han har et løselig forhold til sannhet og dikter opp historier for å overgå alle andre. Han kommer stadig i trøbbel til Mor Åses store fortvilelse. De to har bare hverandre. 

Peer har drag på jentene, spesielt Solveig i hjembygda. Hun lover å vente på Peer da han drar ut i verden. Den venteperioden blir utrolig lang, mange år. Hun venter trofast på sin Peer.

På sin reise møter Peer Dovregubben, den grønnkledde som han får et stygt barn med, han blir fri til slutt og drar videre, til Østen hvor Anitra danser og han skaper seg et lite imperium i ørkenen.
Det er mye som skjer og underveis må han ta et oppgjør med seg selv. I møte med Knappestøperen må ha gå noen harde runder.

Dette står bakpå boka:
"«Er man skapt for å nyte skal man nyte»


Stormannsgal, egoistisk, hyklersk og amoralsk – detter er bare noen av karakteristikkene av Peer Gynt. I 2017 er det 150 år siden utgivelsen av Henrik Ibsens dramatiske dikt, og bondegutten og verdensborgeren som er seg selv nok, slutter aldri å fascinere oss nordmenn. Men hvem er egentlig Peer Gynt? Hva driver ham? Etter denne spektakulære og ambisiøse tegneserieromanen vil Norges nasjonalepos aldri bli det samme igjen." 


Anbefales på det sterkeste!


Her er noen snutter fra boka:




Bukkerittet over Gjendineggen. 



Fin variasjon mellom store og små bilder, sterke farger og dusere som forsterker det historien skal fortelle. Bøygen.


Møte med den grønnkledde som har født Peers barn.


Farer truer overalt. Seg selv nok.


Peers siste reis, fra ørkenen til Solveig som sitter der hjemme og venter. Nå er Peer en gammel mann. Hans livsreise går mot slutten. Det gjør Solveig sin også.


Tine har også blogget om boka.


Jeg har sett Peer Gynt noen ganger, både på TV og scene, samt friluftspelet på Gålå. Sistnevnte var helt fantastisk med far Nils Ole og sønn Jakob Oftebro i rollene som den unge og den eldre Peer.


Her var jeg i august i 2018. Regnet plasket ned, men det var en opplevelse uansett:



Peer Gynt spilles ved/på Gålåvatnet hver sommer. 


Jeg har lest både Mørkets hjerte , Forbrytelse og straff og Prosessen. Les blogginnlegg på min klassikerside her

Ibsen/Mairowitz/Moen: Peer Gynt, 127 s
Minuskel forlag 2014
Lånt på biblioteket


2 kommentarer:

  1. Så kjekt å lese Anita, takk for lenke. Som du vet har jeg også blitt hekta på disse tegnede klassikerne, og spesielt denne serien til Minuskel, er veldig bra. Jeg fikk med meg mange flere av detaljene i historien med denne tegnede versjonen, enn det jeg får når jeg lytter til musikken, da er det liksom musikken som står øverst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vet:) De er så bra.
      Jeg har ikke hørt noen musikalversjon av Peer Gynt, kun sett teateroppsettinger og spel, men jeg opplevde også at å lese historien ga en annen sammenheng og fylte ut noen hull. Jeg er også sånn at når jeg ser teater så blir jeg opptatt av så mye på scenen, både scenografi, hvordan de spiller, hva de gjør, er skuespillerne gode eller dårlige, kostymene etc.. og da kan jeg også miste tekst, slik du også opplever. Og det skal sies ikke all tekst er like lett få med fra en scene.
      Tror faktisk det kan være lurt å lese skuespillene før man ser dem , i alle fall noen av disse klassikerne. *note to self*

      Slett