onsdag 19. november 2014

LANZAROTE - Playa Blanca

Siden jeg nettopp har hatt en deilig uke på Lanzarote, ønsker jeg å dele noen bilder og tekst med dere. Mange liker å reise til Kanariøyene i vinterhalvåret. Det er vel det nærmeste vi kommer varmen, sammen med Nord-Afrika og Midt-Østen, men uansett vil det for mange føles tryggere der enn de andre stedene. Selv foretrekker jeg klimaet på Kanariøyene, mildt og godt for både kropp og sinn. Og det er tross alt Spania selv om det ligger like utenfor vestkysten av Nord-Afrika.  Nuvel. Jeg har vært den del ganger på Gran Canaria nå, derfor ønsket jeg å prøve noe annet. Lanzarote var et nytt bekjentskap for meg.

Playa Blanca- promenaden i skumringen

Jeg valgte Playa Blanca fordi Apollo reklamerte med at det var stille og rolig der og det var akkurat det jeg trengte, tenkte jeg. Jeg foretrekker leilighet, så det ble appartmentshotellet Tropical Island. 1,3 km til stranden og ca det samme ned til byen. Neste gang vil jeg bo så jeg ser havet, men det må man nok betale ekstra for.

Man trengte jo strengt tatt ikke å bevege seg bort fra hotellet, siden det hadde alt av små og store bassenger, minimarkeder, restauranter, underholdning på kveldene, et stort parkanlegg med mer. Men jeg liker å bevege meg, se meg omkring, og ikke minst se havet. Det gjorde du ikke herfra.

Jeg lå vel et par timer nå og da ved bassengkanten og leste, ellers var jeg for det meste nede på Playa Blanca, gikk turer, spiste, eller var på utflukter.  Blant annet leste jeg denne boka; Stormen og stillheten som var knallsterk.

Her er fra hotellets hage og anlegg. Palmer overalt. Det er ikke så mye grønt og fruktbart på Lanzarote. Øya har vært utsatt for flere langvarige vulkanutbrudd (noe jeg skal komme tilbake til i senere innlegg), men de har vært flinke til å gjøre det fint der de vil ha beplantning.

Også fra hotellets anlegg.

Jeg spiste som oftest på restaurantene nede ved strandpromenaden. Det var koseligst å sitte der, se på havet, folket, ferga som kom og gikk.

Den første kvelden spiste jeg pizza på La Gondola, en italiensk utmerket restaurant. Jeg var fornøyd med maten på alle stedene jeg spiste her på Playa Blanca faktisk. Hyggelig betjening, og det var faktisk ganske rimelige priser også. I fjor var jeg i Puerto Mogan på Gran Canaria i desember, og der var noe prisene noe høyere.

Dagen etter ble jeg anbefalt dagens på Tipical Canario, en av restaurantene lengst nord på promenaden. Dette var godt, men du verden for en porsjon. Her tok det litt tid å få regningen, det merket jeg også en annen dag jeg spiste der, men ellers var det god mat og service.

Et annet koselig sted jeg kan anbefale er L`Artista. En italiensk restaurant i flere etasjer, med inngang både fra et smug fra promenaden og fra hovedgata. Her satt jeg og kikka på folket og ferga som kom og gikk. Her var betjeningen også veldig hyggelig.

Første kvelden fant jeg mitt stamsted, den irske puben The Old Mill med livemusikk og kjempetrivelig betjening. Inngang fra promenaden (et smug, ikke så lett å se) og fra hovedgata (lettere å se den derfra).

Jeg traff også gamle VGB-bloggvenn Astrid/Carpe og hennes forlovede der nede, og vi spiste sammen og var på utflukt en dag. De hadde leid bil og var så snille å invitere meg med på rundtur, noe jeg skal komme tilbake til i et senere innlegg. Her har vi nettopp spist lunsj på Brisa del Mar, et annet utmerket sted. Vi spiste også fisk på en av naborestaurantene dagen før, Brisa Marina. Nydelig . Prøv dagens ferske fisk, den er best!

Utenfor Brisa del Mar sitter disse to vennene på post til glede for forbipasserende, i all slags vær. Utenfor ser vi Armas som kommer og går..

Jeg er ikke spesielt glad i shopping, men det finnes noen få butikker jeg liker å handle i . Som denne butikken med alt det rare i; aloevera-produkter, hudpleie, skjerf, nips med mer, som heter Mystic, og ligger på strandpromenaden like ved Brisa del Mar og Brisa Marina.

I gågata ovefor strandpromenaden finnes det også en aloevera-butikk, Aloe Lanzarote. De har også veldig gode produkter. Jeg kjøpte og har testet fra begge butikkene. Aloe Lanzarote har også egen butikk på flyplassen, og flere steder på øya, samt fabrikk med utsalg nord på øya.

Nå viser jeg noen bilder fra gatene i Playa Blanca, som sagt en koselig liten plass, opprinnelig fiskerlandsby. Her går ferga over til Fuerteventura, som kan skimtes fra strandpromenaden. Ferga Armas tar visst kun en liten halvtime over.

Jeg gikk jo masse denne gangen også, og her skal dere få noen bilder fra promenaden både i lys og skumring. Solnedgangene her i vakre. Promenaden går fra Playa Blanca gjennom Rubicon Marina og til Papagayostrendene.

Alle de hvite små husene. Blå karmer hører til havet. Det er ikke lov å bygge mer enn to etasjer på landet og tre i byen, med visse få unntak. Det er arkitekt og kunstner, Lanzarote store sønn,  Cesar Manriques fortjeneste.

Av en eller annen grunn har dette huset brune karmer. Vi fikk høre at de brune karmene hører til landet (altså inne i landet, brunt symboliserer jorda)

De er flinke til å skilte her. Alt er vakkert, stilrent og gjennomført.

Fra Marina Rubicon, et mer eksklusivt område.

Det var mange fine solneganger

Og noen ganger blåste det kraftig

Da kunne det være godt å trekke litt inn med en av bøkene jeg hadde med meg.

Takk for følget så langt. Senere vil jeg legge inn bilder fra rundtur på øya med tur til grotter og vingårder, samt utflukt i Timanfaye og hovedstaden Arricife og en vandretur til Papagayostrendene.

Bildene er tatt med mobilkamera av meg selv.

Litt info om Lanzarote på Wikipedia HER. Canarijournalen  og Canariposten er også  gode kilder til info om øyene.
Bloggeren Randi i Randis tanker har også skrevet et knallfint innlegg med mye info om Lanzarote.

Lanzarote har ca 100 000 fastboende, men det kommer tredobbelt med turister hit til enhver tid. Øya på tvers er ca 6 mil. Enkelt å kjøre rundt og bli kjent med.

1. Så kjekt med en tur til Lanzarote igjen! Flotte bilder :D Som jeg skrev på FB; jeg blir fristet til å besøke Lanzarote på nytt. "Black & beauty", som jeg sier om øya.

Fin kveld ønskes!

1. Takk for det Randi. Ja, Lanzarote er fint, og vakkert, selv om det ikke virket slik når man satt på bussen fra Flyplassen og til Playa Blanca.. Man skal ikke ta førsteinntrykket for alvorlig, for når man blir kjent med øya er den kjempefin.:)

2. Der har jeg faktisk aldri vært, men det ser spennende ut å reise dit.
    Kansje jeg skulle prøve det!
    Takk for tipset!

1. Så artig at du synes det.:) Du har sikkert glede av å se Marques sine verker her og der.. han har preget mye på øya, ikke bare bygninger, men skulpturer og parker, hans hjem er også blitt et museum.

3. Takk for flotte bilder og reisebeskrivelse. Har lyst til å ta en tur neste vinter. Denne vinteren er vi så mye opptatt med barn og barnebarn, så syden må vente. kanskje Lanzarote er en god ide.

4. Bare hyggelig, Artig at du liker det og blir inspirert til å besøke den fine øya::)

5. Fine fargekombinasjoner i bildene:)

1. Ja, naturen er jo et kunstverk, og arkitekturen skal ha æren for sitt.. Takk.:)

6. Flott reportasje - var der i februar en gang jeg. Litt spesielt å gå tur på "lavaen" der.

1. Takk for det Randi. Var du der i år altså? Hvor på Lanzarote da? Ja, det er en spesiell øy..