tirsdag 21. desember 2021

Et hjerte av gull av Florence McNicoll. Årets juleroman?

 Jeg har nettopp lest ferdig min første juleroman i år; Et hjerte av gull av den britiske forfatteren Florence McNicoll . (pseudonym for Sopfie Wilson). I fjor kom hun med juleromanen om kattene; Julens ni liv, på norsk. I år er det hunder det gjelder. Begge bøkene hedrer Battersea home for cats and dogs.  Jeg likte også denne boka ganske godt.


*Leseeksemplar fått av forlaget*

Forlaget om boka: 

"Et hjerte av gull av Florence McNicoll er en hjertevarm juleroman om hvordan nye venner kan redde julen.

Kathy er en sporty dame som har god kontroll over livet sitt – slik framstår hun i hvert fall utad. Men i virkeligheten sørger hun fremdeles over ektemannen som døde for flere år siden, og det er vanskelig å fylle dagene. Hun er fryktelig ensom, og siden sønnen er i ferd med å stifte sin egen familie, vet hun ikke lenger hvor hun hører hjemme. Og nå nærmer det seg jul ...

På selveste julaften fører et tilfeldig møte henne til et omplasseringshjem for hunder og katter. Her blir hun kjent med Milly, Baxter og Archie, tre hunder som er helt ulike både inni og utenpå. Felles for dem alle er at de har hjerter av gull - og at de trenger nye hjem.

Etter et år med opp- og nedturer, nye venner – med både to og fire bein – og til og med en gryende forelskelse, er et nytt liv i ferd meg å åpne seg for Kathy. For det er aldri for sent å få nye venner, spesielt til jul. "


Kathy har blitt enke og sørger etter tapet av John som døde av kreft. Det er fem år siden, og hun greier ikke å komme videre i livet. Hun har jobbet som rektor, men gikk av før tiden. Hun har kontroll på alt, virker det som. Sterk, selvstendig, bestemt. Denne jula skal hun feire med sønnen Alex og hans nye kjæreste og hennes tenåringsdatter Bec som hun har fra før. Det skjærer seg. Paret er stresset, de driver en pub og må jobbe mye , også i jula. Svigerdatteren og Kathy går ikke særlig bra overens, begge virker like strie, og det ender ikke så bra. Det tar litt tid før de får skværet opp. Sønnen ber henne hjem til dem ei helg for å gjøre det godt igjen, men tar mange uker før de får gjort det.

Før det har Kathy truffet noen i parken som satte henne på ideen om å søke jobb som frivillig på Battersea omplasseringsted for hunder og katter . Sønnen Alex er negativ og råder henne fra det, han mener det blir for mye for henne. Han er ganske nedlatende og overbeskyttende og Kathy mister nesten helt troen på seg selv.  Hun bestemmer seg for at neste jul skal hun feire borte. Hun får hjelp av den nye naboen Judith til å bestille billetter og et måneds opphold i Thailand neste jul. Når hun forteller det til Alex, blir han ikke mindre negativ. Men hun har bestemt seg..

Dette året skjer det veldig mye med Kathy, hun vokser med oppgaven som frivillig, det åpner hjertet hennes. Hun er veldig flink med hundene, og får god kontakt med andre frivillige og koordinatoren Ben. Hvordan det går med relasjonen til sønnen og hans nye familie er det også spennende å lese om. 

Jeg synes dette var en koselig roman å lese disse dagene før jul, da det er en del ekstra å tenke på.  Den er lettlest, koselig, rørende og småmorsom. Til tider kan den være litt langdryg, spesielt lengre passasjer der hundehåndtering står i fokus. Sikkert interessant for en som har hund selv, men det har ikke jeg, så det ble litt mye, men ellers er det nok driv og ting jeg er nysgjerrig på her, så jeg leser villig videre.

En fin, varm og koselig juleroman som jeg gjerne anbefaler videre for den som gjerne vil ha litt lett å lese før eller i jula. Kan være et godt gavetips hvis du er sent ute.

Her er min omtale av Julens ni liv.

Et par andre bloggere: Lillasjel/Mariann, Hverdagsnett/Anne Lise


Florence McNicoll: Et hjerte av gull, 304 s 
Cappelen Damm 2021
Leseksemplar fått av forlaget


12 kommentarer:

  1. Som du vet er jeg i gang med denne men har ikke kommet så langt ennå. Hun har nettopp hjulpet naboen å pakke ut.
    Jeg leste fjorårets bok jeg også. Jeg har lest to julebøker før denne og skal lese den du leser etterpå. Får se om jeg får skrevet om en av de.

    Helt topp med slike bøker innimellom, særlig når det er litt travelt og ikke orker å dypdykke i andre bøker som krever litt.

    Ha en gin kveld/natt,Anita🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, de er fine å lese nå. Kom godt igang med Østlis bok i går, den er mer morsom. Småhumrer innimellom, men har lest bare 60 sider.
      Så tror jeg det holder med de to juleromanene.

      Skal til byen en liten tur nå. Mange småting før jul som må ordnes.

      Ha en fin dag Beathe:)

      Slett
    2. I like måte, Anita :-) Her blir det litt stryking av juleduker og støvtørking og lage litt marsipan.

      Slett
    3. Takk takk. Det tok sin tid å handle og bære inn alt, gitt. Har så liten plass at jeg måtte sette en del på verandaen, ribba og en del drikke, innpakket i pledd. Håper det ikke fryser.. Men ferdig med det nå. Skal vaske etter nyhetene og hvis jeg orker, trille marzipan i lakrisrotpulver.:)

      Slett
  2. Kanskje dette hadde vært noe for å få julestemningen på plass. Jeg pleier ikke lese disse juleromanene, har et par liggende, så kanskje den ene får bli med på juleferie til trøndelagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det? Verdt å prøve, selv om jeg vet du ikke er så glad i den type bøker. Men når jeg, osv.

      Slett
  3. Jeg har ikke den, og jeg har så mye jeg vil lese nå så den blir ikke aktuell.
    Ser du leser Linn Ullmann sin bok, det gjør jeg også, veldig bra bok synes jeg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hørt halve Ullmanns på lyd, i går under rydding her. Fortsetter når jeg skal vaske. Hadde ønsket å lese den i papir, men lyd funker det også, selv om jeg ikke får med meg alt og kan bla tilbake det jeg vil lese mer grundig.

      Slett
  4. Har den i ventebunken og skal lese Adventskalenderen snart. Har litt anstrengt forhold til julebøker for ofte blir de romantisk komedie aktige. Det blir litt kleint. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo det.. men de kan være litt koselige også. Begynte på Advenstkalenderen i går, den har nå litt humor..

      Slett
    2. Godt å høre. Når det gjelder julefilmer, er jeg mer glad i det enn julebøker, spesielt de gamle filmene. For de er ikke så veldig romantiske som dagens julefilmr.=)

      Slett
    3. Finnes noen koselige julefilmer også, men ser veldig lite av dem i grunn. Ble litt hekta på Hjem til jul i fjor.

      Slett