onsdag 8. desember 2021

Mannen som ikke var morder av Hjorth & Rosenfeldt. Skikkelig god krim og perfekt reiselektyre

 Omsider fikk også jeg lest en bok i serien om Sebastian Bergman av Hjorth & Rosenfeldt, en serie jeg har hørt og lest veldig mye bra om. Jeg har etterhvert kjøpt de fleste bøkene i pocket, på salg o.l, men de har blitt stående i hylla, av den enkle grunn at det stadig vekk kommer så mye nytt som går foran i køen, og at jeg leser mye annet enn krim også. Mannen som ikke var morder, som er den første i serien, var så heldig å få bli med i feriekofferten til Gran Canaria, sammen med to andre krimbøker og et par andre romaner. Jeg er glad for at jeg tok med denne, den er perfekt som feriebok, og pocketboka er lett å ha med i både håndveska og sekken.



Perfekt til en liten pause på kafe`

I denne boka introduseres vi for kriminalpsykologen Sebastian Bergman, som egentlig har sluttet å jobbe for politiet etter at han mistet sin kone Lily og datter Sabina i tsunamien i Thailand. 
Et grusomt drap på en 16-årig ung gutt, gjør at han ved tilfeldigheter blir koblet på saken. Han er i traktene der hans mor og far bodde før de døde, og han må ta seg av boet etter sin mor. Sebastian har ikke hatt kontakt med dem på år og dag. Hvorfor får vi gradvis vite.
Han finner han noen brev fra en kvinne som heter Anna som skal ha ønsket å få adressen til Sebastian som skal være far til barnet hun bærer på. Sebastian var lærer på universitetet på den tiden og tror at det må ha vært en av hans studenter, uten at han husker det. En av Sebastians svakheter er damer og sex. Han elsker erobringen, og å måtte bruke sine genuine egenskaper til å få dem til sengs.
Det samme gjør han nå, som før.
Han fatter interesse for saken, men ikke helt uten baktanker, han vil finne denne Anna via bakveier. For kanskje er han far til et ukjent barn, noe han ikke tar lett på. Han kontakter Torkel, tidligere venn og kollega,  som er etterforskningsleder for Riksmord, de er satt på saken og det lokale politiet har trukket seg tilbake etter noen fatale feil som betjent Haraldsson ble gjort ansvarlig for. Haraldsson er også en karakter vi får lese mye om, han driver med sine egne greier og er en spesiell fyr, som jeg syns litt synd på. Litt komisk er det også, de scenene på hjemmebanen hvor kona er besatt på å bli gravid og han må stikke hjem i lunsjen når hun har eggløsning.

Når det gjelder selve saken, så viser det seg at gutten, Roger, ble funnet uten hjerte og mange knivstikk. Det er en vanskelig sak å løse med mange blindveier. Vi får tid til å bli godt kjent med karakterene; Torkel, Ursula, Vanja og Billy som er i Riksmord-teamet, Sebastian og venner og foreldre, skole etc rundt den drepte Roger. 

Slutten er besettende og her kommer det noen overraskelser, selv om jeg ante noe av det, men ikke den helt på slutten der... den var fiffig. Skal tro om jeg får vite med om dette i senere bøker. Heldigvis har jeg som sagt de fleste hjemme, men ikke den siste som har kommet. Hvis den ikke ligger i postkassen og venter, hvem vet.. Da har jeg mye å glede meg til fremover.

Jeg likte som dere skjønte boka godt og skal absolutt følge serien videre. Jeg likte drittsekken Sebastian, så lenge han holder seg i bøkene og ikke blir nærgående i RL.  Han elsker å spille Bad Boy og går helt sine egne veier, men han er også veldig dyktig. Det kan man jo la seg imponere av.
Bra skrevet, god flyt, interessante karakterer. I det hele tatt, en god start på en serie.





Hjorth & Rosenfeldt: Mannen som ikke var morder, 413 s
Aschehoug 2011 (min utgave pocket 2017)
Kjøpt selv



2 kommentarer:

  1. Bra du koser deg på ferie :)
    Alltid digg på oppdage en ny serie og oppdage at det er mange bøker igjen å lese

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg:) Men nå er det snart slutt..
      Har behov for en ny god serie nå, merker jeg. Så bra at jeg har flere av disse hjemme:) Det er vel 7 totalt, tror jeg.

      Slett