søndag 19. august 2012

Leste Jakthundene av Jørn Lier Horst i et jafs



Jakthundene
I dag regnet det. Fin innedag for lesing. Valget falt på krim. Jeg er visst inne i en krimstim. Jakthundene av Jørn Lier Horst lå klar i lesebunken. Helt fersk fra forlaget. Ja, det måtte bli den i dag.



Jakthundene er den 8. romanen om politimannen William Wisting etter debuten i 2002. I denne boka er Wisting ute i hardt vær, siden fangen Rudolf Haglund, som ble dømt for drap på en ung jente for 17 år siden, har sonet ferdig og ønsker sin sak gjenopptatt. Han og hans advokat mener det ble fabrikkert bevis for at han var den skyldige den gangen han ble dømt. Som etterforskningsleder må Wisting ta ansvaret og han blir suspendert fra sin stilling.



Wisting får hjelp av sin journalistdatter Line. I tillegg kommer hjelp fra uventet hold med sikre holdepunkt for hvem som  plantet  beviset. Det skjer også en ny forsvinning på en ung jente, og thrilleren er i gang på flere plan.

Til å begynne med er boka litt saktegående, men den bygger seg opp til å bli meget spennende, og på slutten synes jeg det ble nærmest uutholdelig. Jeg trodde tidlig jeg visste hvem gjerningsmannen for bevisplantinga og den egentlige drapsmannen var, men min mistanke skiftet flere ganger underveis.  Så løsningen er absolutt ikke åpenbar. Journalistens rolle i oppklaringen var også interessant, samt å lese om hvordan hun arbeidet sammen med sin far politimannen og hvilke felles og ulike metoder de brukte.

Jeg liker også korte kapitler, da det bidrar til driv. Det gjør det  lett å lese videre. Jeg liker også krim uten de altfor mange detaljerte blodige og grusomme detaljene. Her det fokus på politiarbeid og etterforskning, uten de grove detaljene. Wistings personlige liv vies også plass, men dette er en politimann med et realtivt stødig grep om privatlivet, selv om han arbeider veldig mye. Noe hans nye samboer Suzanne ikke er så begeistret for. Wistings er ingen type som henfaller i drikking og mørke.

Ja, alt i er dette en velskrevet solid krim fra Jørn Lier Horst, som det  er vanskelig å legge fra seg når man først har kommet i siget. En stor takk til forlaget som ga meg en spennende søndag med denne boka.

                                                                     


BARNEBOKDEBUT: Jørn Lier Horst gjør suksess som krimforfatter for voksne. Nå debuterer han også med en ny krimserie for barn. Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet.
Foto lånt fra Dagbladet.no



Jørn Lier Horst: Jakthundene
                                  
Gyldendal  2012, s 358.


OPPDATERT 13.3.13: Jørn Lier Horst fikk Rivertonprisen for beste krimbok i 2012 med denne boka.



Nå har jeg registrert meg på http://bloggurat.net/minblogg/registrere/cdc472d6b8db38d2156f6ee214e4433a7bc60c5d


<script type="text/javascript" src="http://blogglisten.no/c.js?id=41639"></script>

4 kommentarer:

  1. Din iver for boken skinte igjennom, skjønner jeg må lese denne en dag:) Liker Horst enda jeg bare har rukket å lese en bok av han som var "Vinterstengt":) Liker at han er så saklig og virkelighetstro:) Ha en flott dag!:)

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for hyggelig kommentar. Ja, jeg liker også hans saklige og troverdige stil. Har lest "Den eneste ene" før, som jeg også likte godt. Ha en fin kveld..)

    SvarSlett
  3. Vi visst mange anmeldere og bokbloggere som er blitt begeistret for Jørn Lier Horst. Flott at at noe så "ublodig" blir krimsuksess.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. LIker at det ikke er så makebert og blodig, Trengs ikke det for å lage god krim, noe Horst er beviset på..:)

      Slett