Denne dagen var det masse interessant som gikk parallellt. Jeg ville gjerne hatt med meg Mortens Strøksnes snakke om Tilbake til fremtiden (ny utgivelse av Sigrid Undsets skriverier fra eksil, på Bjerkebæk). Jeg skulle gjerne hørt Lars Mytting snakke om Karen Blixen. Erika Fatland og ektemannen Erik Fosnes Hansen. Jon Kalman Stefanson og Morten Strøknes om Mannen, havet og Hamsun. Med mer , mer mer.. som dere skjønner, her var det mye klassiker-stoff blant det nye. Men man gjøre valg, vanskelige valg. Som alltid når man borer seg inn i materien av et enormt program. Jeg valgte tre arrangement som jeg hadde forhåndsbooket og tenkte og ta andre ting spontant. Men de var jo utsolgt når dagen kom. Jeg lærte også at neste år så skal jeg velge det som ikke strømmes, så kan jeg heller se de strømmede arrangementene i ettertid. To av de tre jeg hadde booket, ble strømmet denne fredagen.
Lørdagen tok jeg det med ro på hotellet, før jeg dro til Verdensteatret og hørte på Bergsveinn Birgisson snakke om Romanskriving som historisk metode. Kirsten Thorup skulle også egentlig delta, men var syk. Bjørn Ivar Fyksen , kritiker fra Klassekampen intervjuet, han er dyktig. Dette var en interessant samtale. Siden Birgisson skriver både sakprosa og skjønnlitteratur, har akademisk bakgrunn i tillegg, samt en frodig kultur fra Island i bagasjen, har han mye å fare med Jeg skrev masse notater, men det vil jo bli et langt innlegg hvis alt skal nedskrives her. Han snakket en del om Island, kulturen, magien, de helbredende kildene- alt dette som akademia forkaster og som ikke kan tas med i en sakprosabok. I en skjønnlitterær roman derimot, blir det noe annet. Han brukte Reisen til livsvatnet som eksempel. Jeg følte jeg burde ha lest denne for å få mest mulig utbytte av det han snakket om, men her kan jo mine notater komme til nytte. Boka skal jeg lese. Han sa også vi i grunn lever i en kjedelig verden i dag. Akademia har utviklet et stramt virkelighetsbegrep som ikke tar hensyn til følelser, men vi må ikke glemme at det skjer mirakler og at folk har følelser og troer. Romanen gir mye større mulighet til å favne dette.
Etter middagen og gode timer i sola med trivelige folk, gikk jeg opp bakkene til Maihaugen for å delta på Krimkveld, kalt Den nye norske krimmen. Her ses Johan Høst(mælingen) (i midten) og Grethe Bøe (t.h). Grethe Bøe har gjort storsuksess med thrilleren Mayday . Hun har lang erfaring fra filmbransjen, det merkes, samtidig sier hun at det å skrive en roman er noe helt annet enn å skrive manus for film.
Johan Høst(mælingen) kommer med en krim over sommeren. Han var nok mest der for å selge den inn, samt at han er fra Lillehammer. Både Bøes og Høstmælingens bøker skal også bli film. Høstmælingens bok skal bli til en TV-serie, rettighetene er solgt. Ikke værst for en debutant. Men han har bakgrunn fra reklamebransjen og vet nok mye om hva som skal til
Helene Flood (Elskeren) og Ruth Lillegraven (Av mitt blod) er begge nå ute med sin andre psykologiske thriller. Jeg har blogget om begge (se link i titlene).
Artig å høre på dem alle, men det varte bare ca en time, Salen var ikke full og kanskje burde arrangementet heller vært holdt nede i sentrum, feks på Kinoen. (mulig det gikk filmer der, hva vet jeg).
Dett var dett. Fint å gå nedover bakkene til hotellet etterpå. Håper vi ses igjen neste år, Lillehammer og at også flere bokbloggere treffes der igjen.
Litteraturfestivalens program lørdag her
For en herlig dag, med sol og vin og masse spennende menneskemøter :) Veldig gøy å henge med på lasset, takk for at du deler!
SvarSlettJa, det var helt nydelig. Glad for at du liker det og henger med på lasset:)
Slett