søndag 5. desember 2021

En uke i Puerto de Mogan - Yogareise med Johanna, minibokbloggertreff og tilstanden på Gran Canaria (del 1)

Jeg har nettopp vært en uke i Puerto de Mogan på en yogareise med flotte damer og en dyktig og trivelig instruktør på et fantastisk hotell. Deilig å komme ned til varmen igjen, spesielt på denne tiden av året. Jeg har søkt etter yogareiser i mange år, men det ble først nå. Egentlig skulle jeg har vært i Kroatia for to år siden, men den yogareisen ble avlyst og forskjøvet og avlyst tre-fire ganger på grunn av koronaen.  I høst/vinter åpnet det seg med reiser igjen og da hev jeg meg på denne turen, siden jeg allerede hadde bestilt en uke til Puerto Rico på Gran Canaria, der jeg er nå. Her kommer en del bilder og inntrykk fra uka i Puerto de Mogan:

Nice pose, or what? ;)

Jeg var sliten og veldig spent da jeg dro nedover. Reisen gikk fint, etter en del stress på hjemmebane og jobb. Jeg kom et par dager etter de andre deltagerne som reiste fra Oslo, men slik ble det, og noe ville jeg da uansett få med meg..
Johanna, instruktøren vår,  mente jeg kom fort inn i gruppen og det var jo fint. Så var både hun og de andre en veldig fin gjeng også:) Jeg hadde mailet med Johanna på forhånd for å sjekke ut om nivået på yogaen var ok for meg. Jeg er ikke så veldig myk i kroppen lenger, med vondter her og der.
Heldigvis var gruppa mangfoldig, de fleste var damer på min alder sånn ca, og ikke unge spreke sylfider. Godt selskap med andre ord, og skuldrene mine kunne senkes.
Nu vel, før vi kommer til mer om yogakurset, eller kurs og kurs fru Blom, en reise, er det vel bedre å kalle det, så kommer noen bilder og ord om hotellet og Puerto Mogan de første dagene.

Det var grått og surt dagen jeg kom til Gran Canaria, det regnet. Boblejakka på, det trengtes, så kaldt som det var på bussen. ACn står jo på fullt også. Hotellet; Blue Radisson Blu Resort & Spa er i øverste klasse og ganske nytt her i Puerto de Mogan. Jeg bodde over veien i 2013 på Cordial Valle Mogan og da var dette Raddison-hotellet ikke bygd enda.  Mer om hotellet lenger ned i innlegget. (Vil presisere et jeg ikke driver betalt reklame for hotellet eller Ving Yogareiser)

Johanna Fredriksson er svensk, men bor i Oslo og driver med yogakurs, yogareiser for Ving-reiser, Escape med mer. Hun viste seg å være veldig dyktig og trivelig. Flere av damene har reiset med henne før og vil bare ha henne som instruktør. Etter denne uka, er jeg tilbøyelig til å mene det samme. (uten forkleinelse for andre, selvsagt). Jeg vil gjerne dra på tur med Johanna igjen, Både Hellas og Svalbard frister i 2022.

Tok en del bilder av Johanna på poseringstimen vi fikk siste dagen. Det er jo mye finere å se på henne enn på stive meg, feks.. lol.

Hotellet har et eget yogadeck på taket. Hotellet ble nok valgt på grunn av de flotte fasilitetene. Hvis man er vanlig gjest der (ikke på yogakurs), kan man bli med på yoga her, samt vanngym, pilates og en hel masse annen trening og aktivitet inkludert, hver dag.
Her gjør vi oss klar til en ettermidaggsøkt. Den begynte klokka 17.00 hver dag og varte til 18.30. Det var yinyoga, myk yoga, men hvor man holder stillingene lenge. Jeg ble ganske støl, men det går jo over. Fant ut at jeg likte yin yoga.

Meg mot sola. Det ble ganske kaldt når sola begynte å gå ned, så varme klær var påkrevet.

Vi hadde også en morgenøkt kl. 08.00. Jeg var ikke med på det hver dag. Kroppen min er veldig tung om morgenen, trenger et par timer på å komme i gang.  Etter yogaen var det frokost i spisesalen. Og deretter fri tid fram til ettermiddagsyoga kl.17.00  Etter det møttes de som ville til middag i spisesalen, buffet. Maten var god, men etter noen dager ble jeg lei av buffet.

Yogamatta mi, og pleddet mitt som er med på alle reiser, samt sokker, skjerf etc. Det trengtes både morgen før sola gikk opp og etter at sola gikk ned.

Jeg dro ned til Playa eller havna flere dager. Smittevernet var upåklagelig. Jeg sjekket om mine favorittplasser fra før fortsatt var der. Hadde noen gått dukken under pandemien?
Italienske La Cicala var i alle fall på plass, men Illy kaffe solgte de ikke lenger, derimot Kimbo. Ikke så værst den helller.

Og italiensk vann. Skilt overalt om munnbind og antibac. Følte meg trygg her.

Soling på verandaen på solseng. Her var det godt, noen dager ble det for varmt når sola skinte, men da kunne man gå ned i bassengområdet eller på stranda, 15-20 minutter gange unna.

Som nevnt var det masse fasiliteter på hotellet. Her klatrevegg for små og store barn. Samt tennisbaner, joggebaner med mer.

Og masse fine lunger med hvilestoler og senger og små poolbarer. Stort, luftig og god plass. Aldri trangt om plassen, selv om det var fullt på hotellet. Bortsett fra at det kunne være litt kø i matsalen på buffeten.

Det ble ikke tatt så mange bilder av maten på hotellet. Jeg var jo sammen med de andre og da var det andre ting jeg var opptatt av. Kom på å ta bilde siste dagen, av slutten på frokosten- litt skinke og melon, samt et glass med Mimosa. Cava og appelsinjuice.

Utsikt mot fjellet mot sørvest. Før gikk jeg tur opp gjennom det, men nå sa de at det ikke gikk an. Stengt.

Litt shopping ble det også. Var innom favorittbutikken min ; Natura, der finner jeg alltid noe. Et par bøker, brilleetui, eske for piller/tilskudd med tekst: To travel is to live. Måtte bare ha:) Var også i aloe vera-butikken La Fresca som har veldig gode produkter og jeg greide å kjøpe bare to ting. En krem for vond og stiv muskulatur og en ren gele. Det skal jo med i kofferten hjem også, vekt vekt vekt..

Hvem drar til Gran Canaria og kjøper vinterklær? Jo jeg:)
Har gjort det ofte på Natura. Liker så godt de klærne. Nå hadde jeg jo også unnskyldning om at jeg trengte de til yogaen. Lua ble faktisk brukt under avspenning;)

Reisebliblioteket mitt. Har nå lest tre av dem. Omtale her.  Fikk overta de to siste av Mariann som jeg traff en dag. Mer om det senere.

Her er også et bilde fra hotellbuffeten. Mye godt.

Fra hotellet over veien der vi (familien min og jeg) ferierte i 2013.  Nå har de pynta til jul.

Nede i byen var det ikke så mye julepynting, men litt her og der. Julestjernene vokser jo naturlig her.

På en liten plaza sitter de lokale eldre mennene med munnbind ute. De er sikkert redd for all koronaen turistene kan bringe med seg.  Smitten har faktisk økt på Kanariøyene etter at det ble åpnet for mer reising og turister. Ikke rart de er engstelige.
Mer om smittesituasjonen på Kanariøyene her (fredag 3.12.) I dag står det at det kan innføres koronapass på offentlige steder , noe domstolene frem til nå har vært imot (4.12) Så vi får se hvordan det slår ut i praksis,

Vakker blomst.

Nede i Mogan mot havna. De vakre bygningene står der fortsatt, mye er ledig til leie, en del tidligere spisesteder og barer er stengt.

Også en av mine favorittsteder; Bar Zoo, er borte. Det var trist. Jeg spiste ofte god tapas der. Den ble drevet av engelskmenn. Nå er det en fiskerestaurant der den lå.

På stranda er det informasjon om koronaregler, smittevern etc. Ikke lov å røyke her lenger heller.

Som nevnt, er La Cicala fortsatt i drift. Jeg var der flere ganger. Trives der. Hyggelig betjening, god mat og kaffe.

Røykeforbudet, ja.. Helt fint, synes jeg.

Godt å sitte her i sola.

Denne avokado-mozarella-tomat-salaten toppet med bacon spiste jeg på La Cicala et par ganger. Veldig god.

Jeg skulle møte Mariann bokblogger og mannen hennes her ved havna en av de første dagene. De bodde i Amadores og tok båten hit.  Spiste lunsj med dem og fikk overta et par bøker. Redd for å gå tom for lesestoff, vet du. Bokbloggeres tema er forutsigbart nok; bøker og blogging. Mon tro om mannen ble lei?
Det var veldig hyggelig å møte dem, og vi gjentok et treff i går, da på Europasenteret i Puerto Rico, før de reiste hjem.
Mariann har blogget fra ferien hver dag, les gjerne bloggen hennes fra ferien her (linken inneholder linker til alle dagene i ferien, også treffene våre)

Og så rusler vi litt igjen.

Like fint som alltid og ekstra frodig nå etter regnet.

Koselig par å gå sammen med i vakre omgivelser.

Lunsjen ble Gambas Aillo på Billys 1958, før jeg spiste salat på La Cicala. To lunsjer på en dag. Men jeg spiser jo ikke brødet, så da ble jo rekene litt lite.

Rusler på Playa.

Promenaden opp mot hotellet. Mange vakre trær.

Utsikt fra verandaen på rommet mitt. Ikke noe å si på dette.

Enda mer utsikt. Så fint, og så rolig. Luksus. Akkurat nå savner jeg det veldig. Her jeg sitter på hotellet i Puerto Rico, med full fest i underetasjen der de synger og gauler norske julesanger og gamle norsktopper.

Men dette må man selvsagt betale mye mer for. Også for stillhet og ro.

Senga var utrolig god å ligge i, og dyna og putene glemmes aldri.
Tror ikke jeg har hatt så god seng og så stort rom noen gang.

Om kveldene var det show hver kveld for den som ville, men det hørtes ikke på rommet.
Jeg orket ikke å være med på det, jeg ville komme meg opp om morran. Treg som jeg er...

Men den siste kvelden ble jeg med Nina fra Trondheim og så på noen akrobater..

de var utrolig dyktige...

Her er yogagjengen samlet. Gruppebilde. Håper det er ok at jeg la ut det. Johanna fikk en som gikk forbi til å ta det. Siste kvelden. Flott gjeng. Vi var 25 stk. Ikke alle er med på bildet. Savner dem :)
Meg er nr 2 til venstre nederst. Johanna ved siden av meg til høyre.

Dette ble et langt innlegg, men slik blir det når jeg samler opp. Skal lage et innlegg til fra Puerto de Mogan, det er et spisested jeg gjerne bil anbefale, samt en terapeutisk massør jeg var hos. Følg med..