søndag 22. mai 2022

Innanfor margane av Elena Ferrante. Om gleda ved å lese og skrive. (essays)

 Jeg liker å lese bøker og lesing og skriving. Nå har også Elena Ferrante kommet med en slik bok, som består av fire essays. Dette er en reflektert og litterær bok som krever mer av leseren enn andre bøker jeg har lest om skriving og lesing. Hun tar for seg Napolikvartetten , Dei vaksnes løgnakrige liv, Dante, Hemingway , Gertrude Stein,  med mer.


Forlaget om boka: 
Refleksjonar om skriving.

Elena Ferrante er ein av dei mest lesne og kritikarroste forfattarane på 2000-talet. I den nye essaysamlinga si fortel ho meir om kva som ligg bak skrivinga av Napoli-kvartetten og «Dei vaksnes løgnaktige liv», dei ulike tekstlaga i romanane og korleis dei inneber eit skifte frå den tidlege forfattarskapen hennar - eit skifte som handlar om å skrive for andre sitt blikk, noko som ikkje minst gjeld for dei skrivande karakterane hennar. Ho skriv om korleis ho utforskar moglegheitene i romanforma - alltid innanfor margane - og ho skriv om Dante og Beatrice og om bøkene til kanoniske forfattarar som Virginia Woolf, Ingeborg Bachmann, Samuel Beckett og Gertrude Stein, og gir lesaren lyst til å lese. Med «Innanfor margane» stadfestar Ferrante posisjonen sin som ein reflektert og litterær tenkar.


Jeg synes ikke det er så lett å skrive om denne boka. Man kan trekke ut noe, sitere noe, det kan fort bli mye, eller ingenting. Det er grundige og avanserte essays, feks om Gertrude Stein og Ernest Hemingway, hvordan hun argumenterer for hvordan Stein skriver mye mer genialt i Alice B Toklas sjølbiografi enn Hemingway i sine bøker. Om hvordan Stein radbrekker sjølbiografien som sjanger, eller om hvordan hun skapte Mi briljante venninne, hvordan hun fikk frem tematikk som skriving og lesing hos venninnene, om bruken av dialekt og hvilke valg hun gjorde. Hva som hadde skjedd hvis hun hadde foretatt andre valg. Om utallige omskrivinger.. 
Om hennes strev med å skrive riktig, holde seg innanfor margane som de måtte på skolen, noe som har forfulgt henne siden. Om kjønn, den nedarvede måten å skrive rett på, som er definert og dominert av menn, om kvinners skriving som har hatt og har stadig dårligere kår. enn menns. Om å finne sin egen stemme, noe Ferrante mener ikke er mulig siden det vi skriver er et resultat av alt vi har lest, alt som er skrevet, det som former oss.  Om Dante, som jobbet frem en mer helhetlig Beatrice, et annet kvinnebilde enn det som var vanlig på den tiden, som selv var feminin på sitt vis. Angående essayet om Dante er det tydelig at Dante er en svært viktig del av Italias kulturarv. Jeg greier ikke å ta dette inn på samme måte som italienere, selv om jeg har lest  den første boka i Den guddommelige komedie.  Det gjelder en del av de andre referansene også, de er italienske, og blir litt fjerne for meg. Så også det litt høytsvevende filosofiske språket om språk og skriving. For å si det sånn, så var det mye enklere å lese Murakami og Steven King sine bøker om skriving, eller Vigdis Hjorth om lesing og skriving for den sags skyld- selv om hun også kan være ganske avansert, men de er mer hjemlige selv om hun refererer til Brecht og Wittgenstein. 

Men for all del, det var interessant å lese disse essayene, særlig om hvordan hun skrev Napolikvartetten. Jeg hadde antagelig lest bøkene annerledes hadde jeg visst dette og lest dette på forhånd, men da var jo ikke dette skrevet. Jeg tror at disse essayene med fordel kan leses flere ganger. Hun skriver ikke så lett her, det var ganske tungt å lese innimellom, men heldigvis jeg fant interessante passasjer som fløt lettere enkelte steder. Nå er jeg ikke så veldig konsentrert for tiden, så det preger nok også lesingen.  Men boka er her, og den kan jeg komme tilbake til igjen.

Kleppanrova har også blogget om boka


Elena Ferrante: Innanfor margane, 102 s 
Oversatt av Kristin Sørsdal
Samlaget 2022
Leseeksemplar fått av forlaget

7 kommentarer:

  1. Har faktisk ikke lest kvartetten ennå,men bøkene ligger her. Har lest en annen essaysamling og Dei voksnes løgnaktige liv av forfatteren og likte begge veldig godt så leser nok de andre bøkene sånn etter hvert.
    Denne boken er også på vent så kjekt å vite at den har tunge partier. Er interessant med bøker om skriving og lesing syntes jeg.
    Og

    SvarSlett
    Svar
    1. Trykket publiser før jeg var helt ferdig. Virker som det kan være greit å lese denne før kvartetten i følge deg,det skal jeg ta med meg.



      Slett
    2. Tipper du vil like kvartetten. (HBO-serien er også veldig bra) Angående å lese essayet før Kvartetten er lurt eller ikke, er jeg usikker på- men at man vil lese den annerledes enn hvis ikke, tror jeg sikkert. Antagelig mer oppmerksom på det hun nevner i essayet.
      Spent på hvordan du vil like Innanfor margane.:)

      Slett
  2. Jeg er enig med deg, spennende og morsom lesing, men hang meg ikke opp i de italienske forfatterne , kun de jeg kjente til. Den er på book bites som lydbok, den skal jeg høre på etter hvert. Men skal nok skaffe meg den når den kommer på salg. Ha en fin uke og takk for link:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må få høre hvis du hører den på lydbok. Takk, fin uke til deg også.:) Drar forresten på Lillehammer siden det er i pinsa. Har booket torsdag kveld til søndag.

      Slett
  3. Ferrante er supergod, har lest mye av henne, men hadde ikke tenkt å lese denne her. Etter å ha lest omtalen din, og den fine opplevelsen det var å lese om Murakamis lesing og skriving, så bestilte jeg den liksågodt på biblioteket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er hun. har lest det meste på norsk av henne jeg også. Så gøy at du hover deg på denne likevel. Spent på hva du synes. Denne er nok adskillig mer akademisk enn Murakamis bok.

      Slett