onsdag 5. desember 2012

Fin debut om bulimi av Agnes L. Matre med Stryk meg over håret

Desember er en travel måned, men jeg får da tid til å lese litt innimellom. Nå har jeg vært syk og da ble det litt ekstra lesing, istedet for andre gjøremål som jeg får ta igjen når jeg blir bra igjen. Jeg har som mål å skrive blogginnlegg om alle bøker jeg leser, men det kan hende de blir litt kortere i desember.

I går leste jeg ferdig Stryk meg over håret av Agnes L. Matre. Det er hennes debutroman, og jeg synes hun har skrevet en fin bok om bulimi, angst og fortrengte følelser.







Boken handler om en vellykket karrierekvinne fra Bergen, som lider av bulimi. Legen advarer henne om å ta tak i sykdommen, for ellers kan hun dø. Hun trosser legens råd og reiser bort. Hun har fått seg en slags huspost i Callian i Provence, hvor hun blir godt kjent med eieren av vingården, Marie.  Marie er en god lytter og skjønner etterhvert at noe ikke er som det skal med Guro. Guro åpner seg for henne og føler for første gang hun blir sett. Hun gjennomgår sitt livs kamp og gamle fortrengte minner dukker opp. Gjennom barndomsminner får vi gradvis innblikk i hva som ligger bak behovet for kontroll, angsten og bulimien. På gården går arbeider også forpakteren Dominic, som Guro også kommer godt overens med.

Boken gir fine skildringer av omgivelsene i Provence, og en god fremstilling av hvordan bulimien arter seg for Guro. Angst og selvforakt holder på å ødelegge Guro, og hun skjønner at hun må ta tak.


Boken er velskrevet og tildels rørende og sterk.   Boken griper meg likevel ikke helt hele veien. Det kan ha noe med min leseform å gjøre, eller at skrivemåten er litt for fortellende og beskrivende. Kanskje kunne boken med fordel ha vært strammet en del inn, for eksempel kunne barndomsskildringene som er skrevet i kursiv vært kortere. Det er ikke mye antydingens kunst her. Men en hederlig debut er det, om et vanskelig tema. Jeg kunne dog tenkt meg å vite mer om behandling for slike lidelser, og det kunne med fordel ha blitt nevnt mer. Selv om vi får et godt dypdykk inn i årsaken til at Guro har blitt syk, og hva hun gjennomgår for å komme inn til følelsene for å komme videre. Jeg vet at spiseforstyrrelser er vanskelig å behandle, så jeg lurer på om det virker litt for enkelt her?


Forfatteren har selv opplevd spiseforstyrrelser, slik jeg skjønner det ut fra det jeg har lest, men boken er ikke direkte selvopplevd. Erfaringene sine har hun dog brukt i historien. Hun svaner selv skjønnlitterære bøker om emnet og det er årsaken til at hun selv skrev denne boka.

Takk til forfatter og ektemann Geir Tangen for leseeksemplaret.

Boken kan bestilles på commentum.no, eller hos din lokale bokhandel. Den finnes også hos noen nettbutikker, som Haugenbok  og Tanum.no.

Andre som har blogget om boka : Julies bokbabbel, Mariefriis , Once upon a timeBeathesbokhylle

Agnes L. Matre har egen hjemmeside her.



Foto: lånt på forlagets hjemmeside


Agnes L.Matre: Stryk meg over håret, 263 s

Commentum forlag AS, 2012

22 kommentarer:

  1. Flott bokomtale! Men jeg har ikke helt bestemt meg for om dette er en bok for meg, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  2. Hei Anita

    En flott bokomtale du kommer med, men jeg har jo en del bøker som ligger på vent fortsatt og da blir jeg usikker på om denne boken blir en jeg leser. Går an å legge den i ønskelista si..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Eva! Ja, man kan legge mange bøker på ønskelista....

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. Spiseforstyrrelser ER vanskelig å behandle, det kan jeg skrive under på....
    Jeg har selv bulimi, og fikk boken anbefalt. Jeg er nå midt i boken, og liker den godt. Blir kanskje litt annerledes når man selv sliter (?)... Men nå er jo dette er roman, og ikke en behandlingsbok.
    Jeg har som sagt ikke lest den ferdig enda, men jeg satser på at den er en god slutt for Guro. Det gir et håp at man kan bli frisk, selv også jeg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boken gir absolutt håp! Godt at du liker boken. Bra at det finnes bøker hvor man kan kjenne seg igjen og få håp. Lykke til.:)

      Slett
  5. Fin omtale. Jeg har også fått den tilsendt men den står fortsatt i hyllen. Jeg er spent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.:) Ja, da har du noe å se frem til.:)

      Slett
  6. Spennende tema, som det sikkert ikke er lett å skrive om. Takk for fin omtale :) - og god bedring!

    SvarSlett
  7. Fin omtale av boka. Den står i "ventehylla" mi, og skal leses før jul. Ja, spiseforstyrrelser er vanskelig å forholde seg til. Jeg har opplevd mange tilfeller, både i familie og med elever jeg har hatt i videregående skole. Det er heldigvis åpenhet om dette nå, og derfor vil jeg lese denne boka også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.:) Ja, det er heldigvis mer snakk og åpnehet om dette i dag.

      Slett
  8. For en flott omtale! Jeg er veldig på vippen om jeg skal lese denne eller ikke. På den ene siden er det et spennende tema, og den virker veldig fin. Men på den andre er jeg ikke for glad i bøker som har mange overflødige sider som egentlig bare er fylt opp av beskrivelser. (Nå er det mulig jeg misforstod hva du mente)
    God bedring! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Amanda! Mange liker boka veldig godt og er sikkert ikke helt enig med meg- Men om jeg synes den kunne vært kortere og strammere, betyr det ikke at den ikke er leseverdig, for det er den. :) Det går an å skumlese litt der man synes det blir for langtekkelig..;)

      Slett
  9. Et vanskelig tema, men jeg tror det kan være opplysende å lese om spiseforstyrrelser og spesielt årsaken til denne sykdommen. Selv om det til tider blir litt mye beskrivelser i boken kan jeg godt tenke meg å lese den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forresten; fint å høre at du er i bedre form!

      Slett
    2. Ja, den er absolutt verdt å lese, og temaet er viktig, og greit å få vite mer om. Selv om dette er Guros historie, og sikkert ikke representativ for alle andre med bulimi.. Den er ikke beskrivende mht til generaliseringer av årsaker og slikt..hvis du forstår hva jeg mener, men en roman om Guro som sliter med bulimi og hennes vei ut av den..

      Og takk.:)

      Slett
    3. Tror jeg skjønner hva du mener, og subjektivitet kan gjøre det lettere for andre som ikke har særlig kjennskap til sykdommen å forstå bedre. Tenker jeg :)

      Slett
  10. Veldig fin omtale Anita,jeg kan være enig i det at noe av den barndomsskildringen kunne vært utelatt uten at det hadde gjort noe for handlingen i boken.Boken traff meg og særlig siste delen av boken når hun besøkte faren og hjemstedet sitt igjen,da klarte jeg ikke å holde tårene tilbake.
    Tusen takk for link til omtalen min,slike ting kunne jeg blitt bedre på ser jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.:) Enig i at den delen med faren var sterk. :)

      Slett