tirsdag 11. desember 2012

Boken på vent (12): Song for Eirabu

Beathesbokhylle har hver tirsdag en spalte som heter Boken på vent. Min bok denne uke, som jeg vil trekke frem er: Kristine Toftes Song for Eirabu.

Song for Eirabu - Kristine Tofte


Denne fantasyserien er kommet i to bind. Den første, Slaget om Vigrid,  fås  nå i pocket. Bok nr 2, Vargtid, kom i høst.

Song for Eirabu - Kristine Tofte
 
Jeg har ikke lest noen av dem. Men jeg har lenge ønsket å gjøre det. Noe så sjeldent som en norsk fantasyserie basert på det norrøne, må man få med seg.
 
Jeg fikk Vargtid av forfatteren tidlig i høst, og før jeg får lest den, må jeg jo lese bok 1. Jeg kjøpte derfor pocketboka. Så begge disse står på vent.
 
Her er forlagets omtale:
 
Dette er en historie om tre kongeriker, to unge søstre og en spådom om verdens ende. Det hele utspiller seg i et fiktivt univers med utspring i norrøne myter. For at den gamle spådomen om verdas ende skal bli røyndom, har tre søstre blitt avla fram av den eldste volva og den eldste av gudane, utstyrte med vilje og krefter dei sjølv er uvitande om. Rundt dei sørgjar ulike maktar og skapnader for at dei skal bli skikka til å gå lagnaden i møte. Dronning mot offerprestinne Då dei to eldste jentene, Ragna og Berghitte, blir 14 og 15 år, er tida inne for at dei skal innvies i oppgåvene dei er esla til. Ragna vert opplært som offerprestinne i eit kongedøme, mens Berghitte blir dronning i eit anna. Det går mot krig mellom dei to kongedøma, og soleis òg mellom dei to søstrene. Kaoskreftar er i sving, og dette blir ei forteljing om spennet mellom gamle spådomar og eigen vilje, age for gudane og hug og lengt etter makt. Eigne val mot gamle spådomar
 
 Psykologen og debutanten Kristine Tofte (f. 1970) har med Song for Eirabu skapt eit fiktivt univers med utspring i norrøne mytar, fylt med kvinnelege hovudpersonar, offerprestinner, gudar og andre mytiske skapnader. Menneska si vilje og eigne val blir sett opp mot gamle spådomar og gudane sine krefter. Med psykologisk innsikt og eit sikkert og litterært språk gjer Tofte kampen mot verdas undergang levande og gripande for lesaren.
 
Bøkene er på tilsammen nesten 1200 sider, så dette er noe som vil ta sin tid. Og en bør ha god tid når en leser disse, tenker jeg, slik at en virkelig får dykke ned i sagaen.
 
Vil du lese flere bøker på vent, så kan du ta en titt inn i Beathesbokhylle.
 

7 kommentarer:

  1. Dette er fine bøker å ha på vent Anita:-) Har lenge tenkt at jeg skulle lese de men fremdeles har det ikke blitt, men som du sier så tar det tid og en kan ikke rusje gjennom disse. Ser frem til å starte på disse jeg også. Ha en fin kveld,Anita:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har lest den første og likte den virkelig godt. Vargtid står på vent i hylla mi :-)

    SvarSlett
  3. Noterer dem ned. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  4. Jeg har heller ikke lest disse bøkene. Det skal jeg. Kanskje jeg finner dem under treet i år, de står nemlig på ønskelisten - men så er det sjeldent jeg får bøker i gave.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får dem i gave dette år da Melusine.:)

      Slett