søndag 9. desember 2012

Smakebit på en søndag (9): Hjem til meg

Ja, da er det søndag igjen og tid for en liten smakebit på morgenkvisten. Det vil si for meg er det natt, og jeg skal straks legge meg, men det har blitt søndag. Når jeg våkner og du leser dette er det sikkert morgen. En kald morgen. Kanskje skulle man gjort som legen Ove i boken jeg nå skal presentere en smakebit av, forsyne seg av et varmt menneske. Nei da..

Hjem til meg - Trude Marstein

Man får vel klare seg som best man kan med det man har, og ikke har, og ikke det man tar.



Boken Hjem til meg er skrevet av Trude Marstein. Jeg ble nyskjerrig på denne da jeg leste om den i Dagbladet sist sommer.  Jeg sendte et ønske om å få et leseeksemplar av denne til forlaget, noe jeg fikk. Jeg har ikke lest noe av Marstein før.

Av det lille jeg har lest i kveld, lover det bra. Fin flyt og jeg drives videre, men måtte bryte av på grunn av andre gjøremål.

Boken handler om legen Ove som elsker damer og er notorisk utro. Han tror hver gang det er alvor, men det skjer stadig vekk . Han er gift og har barn.

Jeg har kommet frem til hans første utskeielse med servitøren Lisbeth, mens han kone venter på å føde deres andre barn.

Her er er en smakebit:

Skulle jeg kle av meg? sa hun. Hallo? Skulle jeg det? sa hun. Ja, det vil gjøre meg lykkelig, sa jeg. Jeg tenkte at jeg måtte gi henne alt, som om det ikke var annet som hang fast i meg og trakk i meg, som jeg ikke hadde et liv, men bare dette å konsentrere meg om, bare være her på dette hotellrommet med Lisbeth, tjuetre, serveringsdame. ( s. 16)

Vil du lese flere smakebiter fra andre bøker så gå inn til Mari i bloggen Flukten fra virkeligheten så finner du flere der, eller du kan delta selv hvis du vil.

Ha en fin søndag!

32 kommentarer:

  1. Hmm.. Denne har jeg ikke hørt om, men bør notere meg. Leser nå om nonner og munker på 1700-tallet. Action så det holder der også, om enn ikke akkurat på Marstein-måten ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg leste det inne hos deg. Den virker spennende, The Monk altså.:) Sikket helt andre greier enn Marstein, ja..

      Slett
  2. Trude Marsteins bok mener jeg bestemt at jeg leste en omtale av i Afteposten tidligere i år :) Jeg syntes boken, litt overfladisk synsing, høres både interessant og provoserende ut. Tusen takk for smakebiten, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo provoserende med gjentatt utroskap. Derfor interessant også, å lese hva som driver han.. Ha en fin søndag Mari..:)

      Slett
  3. Interessant. *Noterer ned*.
    God natt, og ha ein fin søndag :)

    SvarSlett
  4. Det där låter inte som någon sympatisk person, Ove alltså, men är säkert intressant att läsa om. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så langt så er han snill med både kone, barn og elskerinne. Mulig han bare har svak karakter.

      Slett
  5. Har notert meg boken for denne har jeg lyst til å lese. Tusen takk for smakebiten,Anita og ha en fin søndag videre:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. God søndag tilbake.:)

      Slett
    2. Sv:Nei,"Kaffe med rån" er skrevet av en annen svensk forfatter. "Kaffe med musikk" er den neste boken til Holmqvist som kommer ut til neste år den også,på Silke forlag. Gleder meg til begge to og jeg vil også helst lese de på norsk.
      Ha en fin mandag,Anita:-)

      Slett
    3. Ok, takk for oppklaring. Fin kveld til deg.:)

      Slett
  6. Takk for smakebiten!Høres ut som en interessant bok, med en veldig provoserende hovedperson:)Spennende!:) Ha en fin søndag og kos deg med boken!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Ja han er nå verdt et studie. Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  7. Takk for smakebiten. Vet ikke helt om jeg skal lese den(?). Men det kan vel være interessant å finne ut hva som driver denne mannen til uttallige "eventyr". Men kanskje ikke boka gir svar på dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Vi får se. har bare lest 50 sider. Mulig han bare er karaktesvak og ikke klarer den vanlige hverdagen..

      Slett
  8. Stakkars mann! Sikkert interessant lesing, jeg mener; hva er det som gjør det...så jeg noterer meg boken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han har jo dårlig samvittighet..

      Slett
    2. Det forstår seg...men gjør han noe med sin uhelbredelige utroskap i løpet av handlingen?

      Slett
    3. Det vet jeg ikke enda Melusine. Han er nå i gang med nr 2, etter noen år etter nr 1, på ca side 80 og utover..Han blir bare hodestups forelsket, ser det ut som , og nærmer se vel 40årskrisa kanskje..

      Slett
    4. Uh, den førtiårskrisen kunne man klart seg uten! Men bra å lese om :)

      Slett
    5. Hehe--- ja, spent på hva som skjer videre....forlater han kona eller elskerinna???

      Slett
  9. Denne høres veldig spennende ut! Har faktisk aldri hørt om den før men fikk skikkelig lyst til å lese den! Jeg vet ikke hvorfor men jeg elsker å lese om menn som er litt "drittsekk" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant, ja da har du en snill drittsekk her.

      Slett
  10. En interessant smakebit! Jeg har lest noen bøker av Trude Teige, og likt dem, så jeg setter denne også på leselisten.
    Takk for tips og ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trude Teige? Marstein mener du..?
      God søndag til deg også.:)

      Slett
  11. Høres spennende ut, jeg har ikke lest noe av forfatteren tidligere. Og dette er jo et tema som både er provoserende og likevel spennende syns jeg. Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en interessant bok. Og Marstein skriver godt. Velbekomme.:)

      Slett
  12. Denne boken hørtes innmari interessant ut, kanskje den finner veien til bokhylla mi :)

    SvarSlett
  13. Har ikke hørt om denne tidligere. Selv om det å lese om utroskap gir vond smak i munnen, var det noe fascinerende med hovedpersonens tanke om å late som om han er fri idet han er utro, selv om han er gift og har barn.

    Takk for smakebiten - er spent på hva ditt sluttinntrykk av boken vil bli.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, ikke sant... Du skal få høre her på bloggen når den er ferdiglest.:) Fin kveld til deg.:)

      Slett