søndag 16. desember 2012

Smakebit på en søndag (10): En god sak

Søndagmorgen blues. En god krim, en lang dag på stranda, kan man ønske mer? Jan Mehlum med sin advokatkrim er med meg fra Norge. Jeg har lest en bok før av Mehlum, og det var hans forrige; Straffen. Den likte jeg godt.

En god sak - Jan Mehlum

Det er hans siste dere skal få en smakebit fra; En god sak.

Forlaget skriver dette:
Vellykkede investorer med skjulte interesser, et fargerikt hippiepar, besatt av David Bowie. Og store penger i fritt omløp. En angrende synder, et gedigent boligprosjekt med mørke sider - og to livsfarlige kvinner. Noen må betale prisen, Foyn. Tønsbergadvokaten Svend Foyn blir viklet inn i sin vanskeligste sak noensinne, også denne gang med et skremmende realistisk bakteppe. Og i kulissene opererer politimannen Wilhelm Mørk og kriposetterforsker Alice Anderson. Å ha rett er ikke det samme som å få rett, Foyn. Et mørkt drama om rett og galt, fortalt med distansert ironi og blodig alvor

Hippier og David Bowie, er deilig musikk i mine ører. Hva roter Svend Foyn seg borti nå?

Her er min smakebit:


Han hadde rett. Sko speiler sjelen. Jeg greide ikke å huske hvem som hadde sagt det. (s167) 



Vil du lese flere smakebiter kan du tittet inn til Mari i bloggen Flukten fra virkeligheten. God lesing.:)

28 kommentarer:

  1. Såg att det faktiskt finns en bok översatt till svenska, Kalla händer. Den kanske man skulle kolla upp :)

    SvarSlett
  2. Jan Mehlum er en flink krimforfatter, jeg har sansen for fortellerstemmen hans. God søndag videre. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. God dag til deg også.:)

      Slett
  3. Takk for tipset. Og kos deg på stranda! Må være herlig nå rett før jula. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Ja, det var deilig, nå er jeg hjemme igjen med snøstorm utenfor..brrr

      Slett
  4. Så det var en av dem som fikk bli med deg på tur. Jeg leste "Straffen" i begynnelsen av året og ga den en 4`er. Kanskje jeg skal prøve meg på denne?
    Husk solkrem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det var et godt reisevalg. Lettlest..
      Solkrem brukte jeg, og ble ikke brent denne gangen.:)

      Slett
  5. Denne må jeg snart få begynt på,har aldri lest noe av forfatteren før heller så jeg er spent. Ha en fin dag på stranden:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå uler snostrom utenfor, men koste meg der nede..

      Slett
  6. Jan Mehlum er fin :-) Jeg leser denne boken på sengekanten og er kommet litt lenger enn smakebiten din. En fin krim!
    Det hørtes deilig ut med en tur på stranden, vi skal ha middagsgjester så det blir ikke i dag.

    SvarSlett
  7. Herlig smakebit, men har enda tilgode å lese noe av denne forfatteren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å se frem til hvis du liker krim uten blod og ekle detaljer.:)

      Slett
  8. høres ut som en fjong bok :) takk for fin smakebit :)

    SvarSlett
  9. Akkurat nå kunne jeg godt tenke meg en lang dag på stranden, snøen smelter her og isen ligger speilblank! Mine foreldre er i Las Palmas og jeg fikk nettopp en melding om hvor herlig de har det der. Så kos deg med boken på stranden, selv skal jeg lage pepperkaker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, godt å slippe litt førjulsmas,,,, Men nå er jeg hjemme igjen da.

      Slett
  10. Det er så mange bøker en ikke har hørt om. Og dette er en av dem. Skulle ønske jeg hadde masse mer tid til å lese. Høres ut som om du er på et deilig sted for tida!

    SvarSlett
  11. Har ikke lest noe av Mehlum, denne virker da veldig spennende. Herlig det hørtes ut å ligge på en strand!:) Kos deg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bra lesestoff på stranda dette::)Takk!

      Slett
  12. Morsom smakebit. Spesielt morsomt fordi jeg har begynt å studere skoene til alle jeg går forbi.

    SvarSlett
  13. Talk til alle:) ferdig med megling krim, som jeg likte veldig godt. Skriver blogg når jeg kommer hjem:)

    SvarSlett
  14. Takk for smakebit, denne har eg liggjande på vent. God ferie vidare!

    SvarSlett