mandag 10. desember 2012

Ta med bøker på ferie- valgets kval

Oj, nå nærmer det seg ukens planlagte ferietur til varmere strøk, Gran Canaria, hvor jeg skal få varmen i kroppen, lys i øyne og porer, og helsebot i hvert et åndedrag. De siste fire årene har jeg fått til en slik reise før jul. Da har jeg brukt en del tid på å utforske øya, leie bil, gå i fjellet med mer. I år har jeg ingen andre planer enn å ta det med ro og ta det som det kommer. Jeg håper derfor det skal bli mer tid til å lese enn jeg har gjort før. Ofte kommer jeg hjem med de fleste bøkene jeg hadde med ulest i kofferten.


Fra Puerto Mogan (eget foto)


Jeg har plukket frem fire pocketbøker, og et par krimbøker i hardback. Det må være lettlest og spennende når man er på reise.

Pocket: 

Gillian Flynn: Mørke rom
Ann Brashares: Sjelevandreren
Rachel Joyce: Harold Frys utrolige pilegrimsferd

+ ekstrabok: Elizabeth Noble: Lesesirkelen   ??

Hardback:

Jan Mehlum: En god sak
eller
Frode Granhus: Stormen (men er det noe trivelig å ligge på stranda å lese om storm og grøss i Lofoten?)

og/eller:

Gillian Flynn: Åpne sår (blir den for fæl?)

...Tja.. 
dette er jo alt for mye å dra med seg, selv om det er kjekt å ha noe å velge i. Hvor mye får jeg egentlig lest?

Jeg har også Kråkejenta og Mengele Zoo på iPoden hvis det kniper om.;)

Hvor mye får du lest på ferie? Hva ville du valgt å ta med??

I år skal jeg til Puerto Rico. Der har jeg aldri vært, men jeg valgte det i år på grunn av at det er best sjanse for varme og sol. I fjor var jeg på Bahia Feliz, og der var det surt, mye vind  og kaldt.


Revoli Playa / Puerto Rico















Puerto Rico



Stranda på Bahia Feliz desember 2012--kaldt (eget foto)



Men heldigvis hadde jeg godt selskap i bloggevenninne Randi, så vi kosa oss uansett.

11 kommentarer:

  1. Jeg tar nesten alltid for mange bøker med - for jeg hører mest på lydbøker når jeg er på ferie. Det er så vidunderlig å ligge på stranda og høre på en god lydbok. Og hvis det er helt nye plasser jeg reiser til blir det jo lite litteratur generelt - da må jeg jo se, er så nysgjerrig :-) Så min konklusjon er at du har med deg for mange bøker! Og god tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lydbok på stranda høres bra ut.:) Det har jeg aldri prøvd. Kjenenr igjen detet med nyskjerrighet, jeg skal jo også se alt, elsker å dra rundt på oppdagelsesferd.:)
      Ja, har nok for mange bøker her, må ta et utvalg i kveld når jeg pakker. Takk for innspill.:)

      Slett
  2. Pocket som en kan glede andre ved å legge fra seg, når den er lest, er min favoritt. Humrer for meg selv når jeg legger fra meg en norsk bok i en italiensk leilighet i en liten landsby, eller på et hotel i Sveits. Jeg foretrekker lettlest på ferie, sånn at det går an å kommunisere med omverdenen uten å dette helt ut.
    Riktig god tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, å legge igjen bøker er et fint tiltak.:) Jag fant Nobles Lesesirkelen på et hotell i rekjavik i fjor høst, og Frode Granhus "Malstrømmen" på et hotel i Las Palmas før jul i fjor. Så det må jeg gjøre selv også.:)

      Slett
  3. Jeg kjenner jeg misunner deg veldig den turen til varmere breddegrader! Jeg har også for (u-)vane å ta med for mange bøker på ferie, men det er jo krise å gå tom for lesestoff! Etter at jeg fikk meg en Kindle har jeg fått mer plass i kofferten, og det hjelper! Jeg satser også på "det enkle" i ferien: Lettbente romaner og krim uten de alt for kompliserte plottene. Du har nok rett i at man leser mindre enn man tror på slike turer, men ta med nok bøker til flyreisen og til siesta-lesning :)Håper du får en trivelig tur! :)

    SvarSlett
  4. Ja, det er krise å gå tom, selv om man kan få kjøpt engelske bøker da, som regel..Kindle er sikkert lurt. Må ha noe lettlest på flyet også.. Ofte leser jeg lite på fly. Sitter og kikker ut vinduet, sover, hører musikk, spiser...Takk skal du ha.:)

    SvarSlett
  5. Åh det hørtes fantastisk ut med sydentur nå! (ble litt misunnelig :-))
    Jeg reiser til svigerforeldrene mine i jula og tar delvfølgelig med meg for mange bøker! En sommer jeg var der tok jeg med for lite bøker og oppdaget da det flotte Sandefjord bibliotek :-) Så det er jo egentlig ikke noe problem den ene eller den andre veien!
    PS: Stormen er virkelig god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal bli godt med en tur til varmen.:) Men det er kanskje bedre å ta med en for mye eller en for lite, så man har noe å velge i? Hvis det er lett, da.. Ellers er jo bibliotek flott hvis man har tilgang på det, som du i jula.:) Så bra at du likte Stormen.:) Spørs om jeg gjemmer den til romjula.

      Slett
  6. Neida,jeg ble ikke misunnelig nå!Eller jo,men på en god måte:-)Det er fint på Porto Rico,nå er det mange år siden sist jeg var der så det kan ha endret seg.Det må jo være helt topp og få seg en tur ned til varmen på denne tiden,når det gjelder bøker så tror jeg også du har pakket med for mye. Jeg leser helst Chick-lit når jeg er ute å reiser men nå er det en sjanger som jeg liker veldig godt da.Når reiser du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hee,,,... ja.. det er virkelig deilig med en desembertur til varmen. Fikk en billig tur og har mye avspasering jeg må ta ut. Drar torsdag. Vet ikke hvor mye blogging det blir der nede, siden jeg ikke har internett på rommet, og da orker jeg ikke å dra med laptopen. Får bruke resepsjonsmaskiner og iPhonen der det er trådløst nett, og lese litt her og der..
      Men lesing, ja..Chiclit leser ikke jeg så mye av, gjorde det mer før i perioder. Og jeg må vel velge bort noen bøker, skjønner jeg..Ha en fin kveld.:)

      Slett
  7. Det er flott å lese andres erfaringer på disse bloggene og se på bilder, når du ikke kan besøke de stedene selv

    SvarSlett