mandag 17. desember 2012

Raasterk krim.Morke rom av Gillian Flynn (Dark Places)

Jeg maa faa denne boken ut av systemet, foer jeg kan greiee aa komme inn i en ny. Jeg er paa cyberkafe i Puerto Rico og skal skrive noen ord. Ikke norsk tastatur,men so? Tregt tastatur ogsaa...



Jeg tenker enda paa Libby, Ben og de andre folka i Morke rom. Jeg leste den over tre dager, ferdig i gaar. Ikke les videre hvis du ikke vil ha noe roepet.

Det er en sterk historie. Den startet depressivt med et fandenivolsk spraak. Libby Day mistet familien sin, mor, to soestre ble drept. Broren Ben ble doemt for drapene. En gruppe,-  KillClub,  mener han er uskyldig doemt. Noen der tar kontakt med Libby Day, 25 aar etter drapene. Libby funker ikke saerlig bra, er bitter, deprimert, har levd paa donasjoner.

Paralellt med at hun hjelper KillCLub aa finne svar presenteres vi for det som skjedde drapsnatta via de forskjellige familiemedlemmene. Det er en utrolig sterk historie..

Om hvordan satanismefrykt og og pedofilifrykt i midten av 80-aarene styrer avhoerene, og hvor Ben som er alt for ung, naiv, og full av faan legger svarene i hendene paa etterforskerne, han er satanist, jaja, fake on, har farga haaret svart, skriver stygge ting, alt taler mot han. Men har han gjort det?

Boken er nok ogsaa et tidsbilde paa hysteriet disse aarene. Hvor mange ble uskyldig doemt da? Ledende avhoer, ivrige psykologer, terapeuter...osv.   Ben fikk livstid, i en periode da dodstraff ikke var lov i Kansas.

Dette er en utrolig godt skrevet bok, her faar man rent usminket og raatt spraak for penga. Sterke bilder, smertefullt om en vanskeligstillt tenaaring og en fattig familie. En veldig god og overraskende krim.

Hadde jeg hatt bedre pc skulle jeg skrevet mer. Men naa maa jeg gaa aa faa meg litt mat og betale de euroene dette koster. Kos dere også i julestria  folkens. Gikk til Arguineguin idag og donerte denne boka og Jan Mehlums En god sak til bibliotekeket i Sjoemannskirken.


Gillian Flynn: Moerke Rom

Font forlag 2011

14 kommentarer:

  1. Biblioteket har den ikke. De har bare en som heter Åpne sår som kom ut i år. Bestiller den jeg :)

    SvarSlett
  2. Jeg synes du får veldig godt frem kvalitetene i denne boken selv om du ikke skrev så langt som du pleier. Anbefaler Åpne sår av samme forfatter hvis du ikke har lest den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal d stå:) leser den når jeg kmr hjem:)

      Slett
  3. Ah, Puerto Rico - mitt mitt reisemål til sommeren :)
    Litt artig å lese når du har skrevet uten tilgang til våre norske bokstaver...hehe! Jeg noterer meg denne boken, når jeg først skal lese krim liker jeg at det er sterke saker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig sted selv om det er mange stygge hotell i lia og stygt kjøpesenter. Ja boka er virkelig sterk. Sikkert godt å være her sommerstid også.

      Slett
    2. Vi var der denne sommeren, og jeg er helt enig i den beskrivelsen. Heldigvis var hotellet øverst på høyden mot Amadore-stranden og utsikten vendte også den veien :)

      Slett
    3. Ja, det er jo deilig å være der uansett. Hvor varmt er det der på sommeren?

      Slett
    4. Det kommer litt an på om en er i nord eller sør, men rundt 30 i sør. Jeg var i Las Palmas i fjor vinter, og selv om det var varmt hadde jeg lite tid på stranden. Mest pga vinden som blåste friskt.

      Slett
  4. Hmmmm....denne omtalen har jeg jo lest og lurer på hvorfor jeg ikke har skrevet noe her?! Denne ser jeg virkelig frem til å lese. Fin omtale:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det vet ikke jeg.. spent på hvordan du liker den.
      Takk skal du ha..:)

      Slett