tirsdag 18. desember 2012

Boken på vent (13): Min Kamp 6

Beathesbokhylle har sin siste runde med Boken på vent dette året 2012. Jeg har en bok som har ventet en god stund, og den ventet jeg også lenge på før den kom ut, så hvorfor ble den stående i hylla? Ja, si det.. Jeg tror det er fordi er en lang bok med over tusen sider, en murstein, og de kvier jeg meg alltid for å begynne med, da jeg helst vil ha god lesetid, og ikke bare tid til å lese på senga, for da blir jeg jo aldri ferdig.

Hvilken bok snakker jeg om? Min Kamp 6 med Karl Ove Knausgård, selvsagt.



Min kamp. Sjette bok - Karl Ove Knausgård Karl Ove Knausgård

De aller fleste har vel hørt om disse bøkene, så mye omtalt som de har vært.

Jeg har lest alle de fem første, men skal innrømme at jeg ikke har lest alle fullt ut. Jeg mangler noen sider på nr 5, og jeg har skummet litt kjedelige partier i de andre bøkene.

Jeg synes at bøkene er ujevne, men det som er bra er veldig bra. Jeg likte del 2 i bok 1 veldig godt, og deler av de andre.

Jeg vil jo fullføre lesingen, og håper det ikke går for langt ut i 2013, før jeg får lest Min Kamp 6. Det er jo bare å bestemme seg.

Fra bokomtalen :
I romanverket Min kamp utforsker Karl Ove Knausgård nådeløst og selvutleverende sitt eget liv, sine ambisjoner og svakheter, sin usikkerhet og tvil, sine relasjoner til venner og kjærester, kone og barn, mor og far. Det er et verk der livet beskrives i alle nyanser, fra de avgjørende, rystende øyeblikkene til hverdaglivets minste detaljer. Det er også et risikabelt prosjekt der grensene mellom det private og det offentlige overskrides, ikke uten omkostninger for forfatteren selv og for menneskene som beskrives.
I sjette og siste bok handler det om realiseringen av verket: om utgivelsen av de tidligere bindene og omstendighetene rundt, om litteraturen selv og dens forhold til virkeligheten

Vil du se flere bøker som bloggere har på vent i hyllene sine, kan du besøke Beathesbokhylle.:)

Ha en fin dag.:)


18 kommentarer:

  1. Ikke lest noe av denne forfatteren. Over 1000 sider... hjelp. Er ikke så flink t il å velge så tykke bøker 500 sider holder lenge for meg.
    Lykke til med lesingen og ønsker deg en god jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige så.:)Tykke bøker er et ork å starte på, men er de gode så går nå sidene unna likevel.

      Slett
  2. Oioioi, skjønner godt at du har den på vent med så mange sider! Selv har jeg ikke lest noe av denne forfatteren, og jeg tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det heller ;) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg skal nok likevel bryte meg på det en dag.:)

      Slett
  3. Jeg har ikke lest noe av Min Kamp. Jeg er ikke noe flink med selvbiografiske bøker. Har selvfølgelig lest noen, men det er ikke min beste sjanger :-)

    SvarSlett
  4. 1000 sider ja,det er jo litt det....forstår godt at du "kvir" deg litt da,og ikke minst en skal ha tid også. Må jo innrømme at jeg er litt nysgjerrig på disse bøkene og har ikke bestemt meg helt enda om jeg skal lese de eller ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant..
      men bøkene er verdt å lese, så kan man heller skumlese der det er litt kjedelig..

      Slett
  5. Håper du får lest Knausgårds siste i løpet av 2013 :) Jeg har lest de to første dette året, og bok 1 slo meg helt overende! Et av mine lesemål for neste år er å komme gjennom 3'er og 4'ern. Jeg vil vurdere å kjøpe de siste tykke bøkene i serien som e-bøker. 1000 siders-bøker egner seg verken på sengekanten eller på bussen!

    SvarSlett
    Svar
    1. På bussen er det nok tungt ja.;)
      Jeg skal nok bryte meg på den, før jeg glemmer de andre--

      Slett
  6. Jeg synes de er verdt å lese:) men d e

    SvarSlett
  7. Tyngre å starte på bind 6 , da

    SvarSlett
  8. Nei takk. Lite truleg at denne vert lest av meg. Når det gjeld Knausgård, reagerer eg på den vanlege barnslege måten min når bøker vert opphausa og "overomtalte". Eg blir som ein trassig liten unge som "vil ikkje, vil ikkje". Så Knausgård sin kamp vert lite truleg "min" kamp.
    Men lukke til med lesing, det er jo mange som elskar desse bøkene..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes han skriver veldig godt.:)

      Slett
  9. Disse bøkene har jeg ikke lest, men har hørt at han skriver bra og at språket i bøkene er veldig godt. Så de får være på vent i alle fall en god stund ennå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han skriver veldig godt. Likte En tid for alt veldig godt også.:)

      Slett
  10. Jeg fikk tilsendt den første Min kamp boka som gave av en annen blogger. Den er boka som har ligget lengst på huskelisten min på biblioteket. Jeg er mildt sagt nysgjerrig på romanene men har på ett vis klart å ha verken lave eller høye forventninger og det er godt. Det er den beste innstillingen og begynne en bok med ;-) God lesning av de siste sidene i bok nummer fem og hele bok seks. :-)

    SvarSlett