søndag 30. desember 2012

Mehlum i god form som vanlig: En god sak (advokatkrim)

På flyet mot  Las Palmas like før jul startet jeg på Jan Mehlums En god sak. Den var fengende nok til sitte på balkongen da jeg kom frem til Puerto Rico å lese til jeg ble ferdig med den. Skikkelig kosekrim, som jeg erfarte var godt egnet til å ha med som reiselektyre.




Jan Mehlum har skrevet 13 bøker, hvor 12 er med Tønsbergadvokaten Svend Foyn i hovedrollen. En god sak er hans siste. Jeg har lest en bok av Mehlum tidligere; Straffen, som jeg likte veldig godt. Det var hans forrige bok. Jeg liker krim uten for mye blodige detaljer, og jeg liker i særdeleshet humoren og skrivestilen til Mehlum. En god sak innfridde også. Jeg humret flere ganger, samt at boka er spennende.

I En god sak møter vi et rufsete par som liker David Bowie, pengeutpressere, pengesterke investorer, og en angrende synder i et boligprosjekt som gikk ad dundas, men hvor vanlige folk satt igjen med svarteper. Noen av disse jobber fortsatt med å få tatt synderne. En av disse gikk rettens vei men tapte alt.

Svend Foyn blir kontaktet av en mann, og blir deretter viklet i en kjempevanskelig sak og kommer på sporet av to livsfarlige kvinner. Her er hevn motiv for grusomme forbrytelser, hvor mange er involvert.

Jeg fikk assosiasjoner til Haruki Murakamis kvinner i 1Q84 da jeg leste om Mehlums kvinner i denne boka. (uten sammenligning forøvrig) De er av samme ulla, men jeg tviler på at Mehlum har rukket å herme, siden Murakamis bøker også er ganske ferske.

Som sagt var dette er krim jeg likte, og etter to bøker av Mehlum med Svend Foyn, er jeg fan. Nå står de eldre bøkene for tur.

Jan Mehlum som er sosiolog av yrke har egen hjemmeside med CV for Svend Foyn.
Her er mer om Mehlum på wikipedia.

Takk til Publicom forlag for leseeksemplaret.


...

Lånt fra Østlandsposten  (les også omtale der)


Jan Mehlum: En god sak, 407 s

Publicom 2012

4 kommentarer:

  1. Fin omtale. Har boka liggjande på vent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, da har du noe å se frem til.. den er veldig lettlest og ikke så lang som den virker iht sidetallet.

      Slett
  2. Jeg har lest alle bøkene til Mehlum og jeg er veldig glad i hans bøker! Jeg synes Foyn er en artig skrue. Denne boka var ikke den beste, pga tema som jeg synes er litt vanskelig. Men den var fengende og spennende, som alle bøkene er!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig da.:) Jeg har mye å se frem til skjønner jeg.:)

      Slett