onsdag 26. desember 2012

Sjelevandreren av Ann Brashares- eller My name is Memory

Den engelske tittelen My name is Memory er en mye bedre tittel på boka, synes jeg. Men den er kanskje ikke så lett å oversette til norsk? Mitt navn er Minne, Mitt navn er Hukommelse, Mitt navn er Husk, Navnet mitt er MinneHuskHukommelse. Noen bedre?

Men boka var fengende nok den. Ikke sånn heseblesende pageturner, men nok spennende lagt opp til at jeg hele tiden ble drevet videre av korte kapitler og paralelle scener mellom historie, nåtid, Lucys  og Daniels liv.

Sjelevandreren - Ann Brashares Tron Furu Cecilie Winger






Sjelevandreren kom på norsk i 2011, og i pocketutgave i 2012. Det er den siste jeg har lest. Jeg kunne ikke motstå coveret og baksideteksten da jeg fant boka i bladhylla på Rema1000. Jeg liker slike historier, hvis de er godt skrevet. Og det var forsåvidt denne.

Daniel Grey (er han i slekt med Christian, mon tro?;) er ingen vanlig mann, står det på baksiden. Han kan huske sine tidligere liv og gjennom århundrer har han elsket den samme jenta; Sophia. I vår tid treffer han henne igjen som Lucy hvor de går i samme klasse på High School. Lucy føler en sterk dragning til Daniel, men blir skremt av han da han forteller at han kjenner henne fra før, som Sophia.
Selv blir han så ulykkelig da han skjønner at han har skremt henne fra seg at han hopper fra en bro etter en fest.

Alle tror derfor han er død, siden han ikke kommer tilbake til skolen. Det gjør også Lucy. Hun kan imidlertid ikke glemme det han har fortalt, og gjør sine egne undersøkelser. Hun går til en klarsynt og hun oppsøker en hypnotisør, samtidig med at hun får sterke livaktige drømmer og syner.

Romanen viser scener fra Daniel og Sophias tidligere liv, i dramatiske perioder i Tyrkia, Nord-Afrika, Hellas, England med mer.

Vi blir også kjent med hans bror Joaqim som tidligere har vært gift med Sophia og var brutal og vanskelig. Han jakter fortsatt på Daniel, og dukker opp for å lokke ham til seg via Lucy.

Jeg likte boka, og spesielt de gamle historiene fra andre kulturer. Det er en vakker kjærlighetshistorie, uansett om man tror på reinkarnasjon eller ikke. De siste sidene når Joaqim dukker opp, er kjempespennende, og slutten er veldig åpen. Den kan tolkes i flere retninger, så jeg håper virkelig det kommer en oppfølger her.

Et pluss for denne type pocketbok med doble permer og stor skrift, som gjør boka god å lese i.

Ann Brashares


Ann Brashares: Sjelevandreren, s 332.

Cappelen Damm, Månedens Bestselgere, pocket, 2012

4 kommentarer:

  1. Fin omtale:-) Jeg vet hvor jeg skal i morgen, en tur på Rema for nå er jeg kjempenysgjerrig på denne! En fortsatt fin julefeiring til deg,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du ble nyskjerrig.:) Den finnes nok på bokhandlere,Narvesenkisosker etc, men Rema er ofte nærmest.:)
      Fin romjul til deg også Beathe.:)

      Slett
  2. Jeg likte den godt, og håper det kommer en bok 2. Synes avsluttningen la litt opp til en fortsettelse

    SvarSlett