lørdag 1. desember 2012

Tråden: Fengslende gresk drama fra Victoria Hislop, tross sine svakheter.

Jeg fikk lyst til å lese Tråden da jeg hørte Victoria Hislop snakke om den på Oslo bokfestival i september. Hun er som kjent veldig glad i Hellas, og gjorde stor suksess med sin bok Øya fra Spingolosa, en koloni for spedalske på Kreta. For nordmenn som er veldig glad i Hellas, tror jeg også Tråden faller i smak.





Boken handler om byen Thessalonikis dramatiske historie. 1 1917 raseres byen av en katastrofal  brann. Samtidig blir Dimitri Komninos født. Fem år senere må fem år gamle Katerina  flykte til Hellas da hjemmet hennes i Smyrna, Lilleasia, blir ødelagt av den tyrkiske hæren. Grekere blir satt om bord i båter til Athen og Thessaloniki. Katerina mister moren sin i kaoset, men blir tatt hånd om av en soldat som hjelper henne om bord i en båt. Men sin mor finner hun ikke. En annen dame, Eugenia,  tar seg av henne og blir hennes voksne morserstatning i mange år fremover.  De havner i Thessaloniki. Her hersker fattigdom og boligmangel på grunn av den store flykningestrømmen, men en viss utskiftning blir det av folk, siden muslimene flytter til Lilleasia. Igjen i Thessaloniki er grekere og jøder.

Dimitri som bor sammen med sin rike mor, som følge av at huset deres brant, i nabolaget til Katharina og Eugenia. De blir gode lekekamerater. Tidlig i boken skjønner vi at de blir kjærester, da historien starter med at at Dimitri og Katerina forteller sin historie til sitt barnebarn som er vokst opp i London.

Men det er ingen selvfølge at det blir dem. Hellas og Thessaloniki samt hovedpersonene står foran noen svært vanskelige år. Dimitri går sine egne veier og trosser sin ambisøse far, noe som skaper kald avstand mellom dem. Han knytter seg også til Kommunistpartiet og kjemper for landet sitt mot invasjon fra Tyrkia, og etterhvert mot tyskerne i den andre verdenskrig. Etter krigen fortsetter Kommunistene sin kamp for demokrati. Det ender med blodige kamper , mange menneskelige tap og forbud mot kommunisme. De som har kjempet på venstresiden blir svartelistet og får problemer med å få seg jobb. Å studere er utenkelig, da de blir nektet plass på universitetet. Til og med barna til de venstreorienterte får lide, ved at de sytematisk får dårligere karakterer enn de andre på skolen.

De historiske fakta er fint vevd inn i handlingen, og er interessant å lese synes jeg. Det var mye her jeg ikke visste. Det kan også gi et bakteppe for å forstå hva som skjer i Hellas i dag. Hislop sa på bokfestvalen at det er en sammenheng. Mulig det det var derfor hun kalte boken Tråden? Hun har gjort veldig mye research i forbindelse med denne boken.

Alt i alt synes jeg dette var en gripende roman, en vakker kjærlighetshistorie med mye dramatikk, og historisk interessant. Jeg er ingen litteraturviter, så jeg trenger ikke føle meg forpliktet til å dissekrere språket. Skal jeg komme med slike innvendinger, så bærer språket preg av noen klisjeer, svart-hvite karakterer ; de snille og gode er veldig snille og gode og de slemme er virkelig slemme og onde. Noen ganger synes jeg spåkføringen og setningsbyggingen skurrer og er litt gammelmodig, men jeg glemmer alt dette ettersom historien skrider frem og sluker meg. Det er god flyt i boken. Selv om dette ikke er høyverdig litteratur er det en fantastisk spennende roman.

Andre innlegg om Tråden: Boken på vent

Takk til Schibsted for leseeksemplaret.



Victoria Hislop under Oslo Bokfestival. (eget foto)


Victoria Hislop: Tråden,  441s

Schibsted 2012


12 kommentarer:

  1. Godt å høre, for denne boken har jeg gledet meg til å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Så da kan det godt hende du liker denne , og ikke lar deg irritere av språket som noen anmeldere gjør..

      Slett
  2. Leste "Tråden" i oktober og den fengslet meg virkelig, selv om jeg ikke er Grekofil. "Tråden" leste jeg rett etter at jeg kom hjem fra ferie i Tyrkia og merket at dette er også en historisk roman. Victoria Hislop skriver på en måte jeg liker veldig godt. Da jeg leste "Tråden" satt jeg med kartet foran meg og det ble lærerikt. Jeg likte ikke historie i skoletiden, det har kommet med reisene mine.

    Nå har jeg lagt fram "Hjemkomsten" og den skal i GC-kofferten.

    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du likte den. Ja, det er mye historie her, og siden du nettopp har vært i Tyrkia ble veld et og litt spesielt.
      Jeg synes også at de var fint at det var kart i starten av boken.
      Spent å hva du synes om Hjemkomsten. Den har jeg ikke lest.
      God helg til deg også.:)

      Slett
    2. Psst... Ikke fortell det til noen, men jeg har åpnet en julegave! Gjett om jeg ble glad: "Gran Canarias Beste" er i hus ;-)

      Slett
    3. Aj, så artig Randi.:) Den er jo skikkelig kos.:)

      Slett
  3. Den hørtes da spennende ut.Tror jeg skal ønske meg den til jul i år. Takk for fin innføring i teksten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Randi! Og takk for besøket over hit.:)

      Slett
  4. Bra skrevet om Tråden! Jeg fikk enda mer lyst til å få med meg denne boken, også fordi jeg likte Hjemkomsten da jeg leste den :)

    SvarSlett
  5. Jeg synes det var en god bok, selv om det skal mye til for å skrie en like god bok som Øya. Men den var veldig interessant, jeg lærte mye. Det var kanskje til tider nesten for mye fakta, og mye klisjeer, men en fin fortelling!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig, i det. En gripende og fin fortelling, og så lot jeg med vilje overse det andre..

      Slett