lørdag 29. desember 2012

Årskavalkade leseåret 2012

På tampen av 2012, er det nå min tur å oppsummere leseåret. Jeg ser at mange bloggere har gjort det allerede, men jeg tenkte at jeg ville vente til det siste så jeg får med alle. Jeg har blitt inspirert av flere, og har vel lånt litt her og der, men mest fra Berit sin blogg. (Takk Berit!)

Det er jaggu ikke meg lett å fremheve noen bøker fremfor andre. Jeg har gått gjennom bøkene jeg har lest på bokelskere.no, samt bloggene min og synes jeg har lest så utrolig mange gode bøker dette året. Det har også vært et aktivt år som medlem i to lesesirkler og som bokblogger, hvor jeg også har startet en ny bokblogg her på Blogger. Dette er det året da jeg oppdaget at det finnes et helt nettverk av bokbloggere der ute, selv om jeg har blogget i mange år, også om bøker. Snedig.  Det har vært særdeles givende å utvide nettverket av bokbloggere, og det har vel i høst vært min største hobby å lese og bokblogge. Det ga også utrolig mersmak å delta på det store Bokbloggertreffet i Oslo i september. Takk igjen til arrangører og forlag. Takk til dere alle som leser, følger, og blogger. Jeg blir veldig inspirert av dere.


Årets høydepunkt: Bokbloggertreffet i Oslo i september




Over til oppsummeringen:

Antall bøker lest: 94

Av disse er det:

24 krim, 54 norske, 26 utenlandske (minus skandinavisk og latin-amerikanske), 7 skandinaviske, 4 latinamerikanske, 2 biografier, 3 selvutviklingsbøker, 2 novellesamlinger, 6 debutanter og 9 annet. 1 sakprosabok er lest på engelsk, 3 bøker (romaner) er lest på dansk, 1 på svensk 

(med forbehold om litt avvik, da dette sannelig ikke var noen enkel oppsummering, og at jeg har husket alle jeg har lest. Ikke sikkert alle er notert ned noe sted.)

Så da til favorittene og skuffelsene og som sagt er dette veldig vanskelig.

Beste norske krim:
Dødens sirkel av Chris Tvedt
Malstrømmen av Frode Granhus
Jakthundene av Jørn Lier Horst

Beste utenlandske krim/thriller:
Middagen av Herman Koch (6)*
Mørke rom av Gillian Flynn (6)

Beste utenlandske roman:
Den usynlige broen av Julie Orringer (6)
Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbauch (6)
Gjesterommet av Helen Garner (6)
1Q84 av Haruki Murakami

Beste skandinaviske roman:
Den vidundelige kjærlighetens historie av Carl-Johan Vallgren (6) (svensk)
Universets engler av Einar M Gudmundsson (islandsk)

Årets latinamerikaner:
Rampejenta av Mario Vargas  Llosa

Årets biografi:
Steve Jobs av Walter Isacsson 

Årets humoristiske:
Lekestue av Christer Torjussen

Årest beste norske roman:
Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll (6)
Det fine som flyter forbi av Ida Løkås (6)
Det dyrebare av Linn Ullmann
Bovara av Jan Roar Leikvoll

Årets debutant: Ida Løkås

Årets novellesamling: Ulvehunger av Anlaug Sanderød

Årets positive norske overraskelse: Julebrevpikene av Karin Bjørset Persson

Årets positive utenlandske overraskelse: Kafka på stranden av Haruki Murakami 

Årets nedtur:
Alef av Paulo Coelho
Vampyrens hevn av Fred Vargas

Litt skuff:
Jeg nekter av Per Petterson
Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstrøm

Nye forfatterbekjenskaper
Veldig mange, og de jeg garantert vil lese mer av er: Haruki Murakami, Arto Paasaliina, Einar M Gudmundsson, Mario Vargas Llosa, Chris Tvedt, Jan Mehlum, Alexandra Beverfjord, Anlaug Sanderød, Ida Løkås, Frode Granhus, Lars Muhl, Linn Ullman, Carl-Johan Vallgren, Herman Koch, Gabi Gleichmann, Jan-Roar Leikvoll, Bård Torgersen, Rønnaug Kleiva, Trude Marstein, Karin Bjørset Persenn, Karin Brunk Holmquist, Olav W. Rokseth, Alejandro Zambra.

Avbrutte bøker: 7

Alle lånte jeg på biblioteket og de fenget ikke nok til å bli lest ferdig. (Emmas Avec, Lyse utsikter, Hederlige nederlag, Volomare Volotinens første kone og andre gamle ting, Bakgård, Selvfølelse nå) Samt Sirkelen på lydbok, som jeg har slitt fælt med. Nå hoppet jeg fra cd 8 til cd 13 for å få med slutten. Denne boka fenget ikke meg, selv om jeg skjønner den kan fenge tenåringer og yngre mennesker.


*(6) i klamme betyr at jeg ga disse bøkene 6 på bokelskere.no

Hvis dere ønsker å lese omtale av bøkene, kan dere søke i søkeboksen eller i etiketter på forfatter. Jeg har skrevet omtale av de fleste, men ikke riktig alle. ( Ikke av Vampyrens hevn og Rampejenta) 

Jeg har heller ikke laget overisikt over hvor mange bøker jeg har kjøpt, fått, lånt- fordi det vet jeg rett og slett ikke..og det vil ta alfor lang tid å telle opp, da jeg er i en flytteprosess.



Da gjenstår det å ønske dere alle et riktig godt nytt leseår.:)






13 kommentarer:

  1. Stas at du viser til bloggen min, det er ei ære :)

    Fin oppsummering! Her var mange gode tips, dei fleste bøkene du har lista opp har eg ikkje lese.

    SvarSlett
  2. Fin oppsummering dette,Anita:-) jeg har ikke vært flink å oppsummere hvor mange av hver sjanger jeg har lest og slike ting, der har jeg litt å gå på til neste år. Noen av disse bøkene har jeg lest og andre er på vent.Tusen takk for mange gode boktips i året som har gått og jeg ser veldig frem til å følge deg til neste år også!

    Godt nyttår!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige så Beathe.:) Man kan ikke få alt med i en oppsummering heller...

      Godt nytt år til deg også. :)

      Slett
  3. Uhorvelig mange bøker mest, jeg bøyer meg i støvet (og folk med altfor mange bøker i hus vet at dette betyr mye støv)!

    Hadde ikke sansen for Sirkelen jeg heller, forresten. Godt nytt bokår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Elikken! Ja, det er virkelig sant at det blir støvete, så jeg har skaffet meg en sånn JIF-kost som er fin til å koste vekk støv av bøker med.

      Godt det er flere som ikke likte Sirkelen. Var redd jeg bannet skikkelig i kirka,;)
      Kjæresten til min sønn, hun er 18, likte den derimot godt, og det skjønner jeg, jo.

      Godt nytt år tilbake.:)

      Slett
  4. Flott og ryddig oversikt! Imponert over at du har lest ei dansk og ei svensk bok. Du har lest flere bøker i år enn meg. Jeg skal lage ei slags oversikt og 'oppsummering' jeg også men ikke ikveld. Det blir på nyåret tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det ble da en del bøker. Dansk er lett å lese synes jeg, men svensk er litt mer slitsomt. Det var egentlgi tre bøker på dansk, siden det er en trilogi.:)

      Slett
    2. Ikke verst! Jeg hadde sittet klistret til en ordbok underveis.

      Slett
    3. Hehe... dansk er jo nesten som norsk, da.:)

      Slett
  5. For en fin oversikt du har laget over leseåret 2012, Anita. Selv har jeg kun lest en av bøkene på din liste og det var Sirkelen(ikke på lydbok hos meg forresten). Ellers så har jeg et par av bøkene du har nevnt her stående i bokhylla, så det kan se ut som jeg har noe å se frem til der.

    Ønsker deg et fantastisk godt leseår :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Mari! Ønsker også deg et fantastisk nytt leseår.:)

      Slett