fredag 28. desember 2012

Storm ute storm inne: Stormen av Frode Granhus var en super krim

I går stormet det ganske ille i Trøndelag. Båter og ferger ble innstillt, veier var stengt. Jeg trengte ikke gå ut av huset, siden jeg hadde fri fra jobb. Derfor kunne jeg kose meg inne med å lese Stormen, Frode Granhus sin siste krim. Den har ligget på vent en stund. Jeg leste Malstrømmen, hans forrige, som kom i 2010, og likte den meget godt.




Da er det alltid spennende å lese neste bok av samme forfatter. Stormen innfridde. Men bedre enn Malstrømmen var den ikke.

Vi  er tilbake i de samme dramtaiske omgivelsene i Nordland, Lofoten, mellom stupbratte fjell og stormende hav. Det som har skjedd ligger tilbake i tid men rulles opp etter en stormnatt da noen finner et gammel skjellet i en fjellsprekk etter et ras i Reine. Samtidig ligger det en sterkt forbrent mann på et pleiehjem i Lofoten. Det er konkludert med en ulykke, men den gamle lensmannbetjenten kan ikke helt slå seg til ro med det. han mistet også kona si i en ulykke for noen år siden, og også dette sliter han enda med svaret på. Var det virkelig en ulykke?

Betjent Rino tar et vikariat på lensmannskonoret i Reine, siden den eldre betjenten er sykemeldt og ikke helt seg selv. Rinos sønn, den 15årige Joakim, er igjen hos sin mor i Bodø, men skal snart komme på besøk.
Alt skjer på få døgn mens Joakim setter seg på hurtigbåten for å besøke sin far i elendig vær over Vestfjorden.

Har den forbrente mannen noe med fortidens hendelser og skjelettet å gjøre? Hvem er skjelettet? Hva plager den gamle lensmannsbetjenten? Rino setter igang mange undersøkelser, og det han tror er ikke det han tror og overraskelser dukker opp på løpende bånd, så også for meg.

Ganske tidlig tror jeg at jeg vet svaret, men så blir jeg overrasket så det holder. Sidene mot slutten er uhyre spennende og er skrevet så levende at jeg kan kjenne storm, salt hav, kampene i vannet på kroppen, og det stormer utenfor vinduene hos meg, men jeg er inne i boka, i havet i Lofoten og kjemper med Rino og forbrytere, så det holder.. puustt...... Slutten ja.. Den er hemmelig.

Dette er en bok jeg anbefaler, for den som vil ha solid nord-norsk politikrim. Det er triste skjebner Granhus tegner opp, og en kan ikke bli annet enn berørt av det, samtidig som en fenges av de dramtatiske omgivelsene og spenningen. Jeg ga den terningkast fem på bokelskere.no.
Jeg ser virkelig frem til flere krimbøker fra Granhus.

Mer om Frode Granhus her.

Takk til Schibsted for leseeksemplaret.


REFLEKTERT OG NYANSERT:  Frode Granhus´ har skrevet en reflektert og nyansert kriminalroman, mener anmelderen. Foto: KJELL OVE STORVIK



Frode Granhus: Stormen, 331 s

Schibsted forlag 2012

1 kommentar:

  1. Flott omtale! Nå må jeg visst skrive to nye bøker på den uendelig lange leselista mi ... Men norsk krim kommer høyt opp ;)

    SvarSlett