torsdag 6. desember 2012

Nydelig debutroman av Ida Løkås: Det fine som flyter forbi

I kveld leste jeg ferdig en herlig liten perle av en bok, skrevet av 27 år gamle Ida Løkås. Det fine som flyter forbi vant Schibsteds romankonkurranse, og det skjønner jeg godt. (Uten å vite hva annet som kom inn, da, men det skal ha vært veldig bra for å kunne matche denne)



Jeg nøt språket og historien om 14 årige Jamie fra første stund, og  det varte hele boken gjennom. Her var det ingen dødpunkter, bare vakkert språk, fine bilder, humor og tristesse, fine og troverdige skildringer.

Romanen handler som sagt om unge Jamie. Han bor i Little Venice, et sted i London, en fattigere bydel. Han har en kamerat som heter Charlie, en mor som jobber masse, og hun har en kjæreste som Tommy ikke liker noe særlig. Jamie er ikke så glad i skolen, og stjeler gjerne ulåste sykler. Han har en nabo som heter Mr Allen som han blir kjent med. Charlie kaller ham pedo fordi han går med pedobriller.  Jamie kjeder seg, det skjer lite i Little Venice. I løpet av noen sommeruker skjer det plutselig en del og Jamie må ta vanskelige valg.

Dette er en fin, men også litt vemodig roman om en gutt som ikke har det så veldig greit som lever i  et tøfft miljø.

Jeg likte denne boken veldig godt og ser frem til flere romaner fra Løkås.

Andre som har blogget om boken: Beathesbokhylle, Solgunnsitt, Bokelskerinnen, Rose-Marie

Takk til Schibsted for leseeksemplaret.





Ida Løkås: Det fine som flyter forbi, 187 s

Schibsted 2012

8 kommentarer:

  1. Fin omtale Anita:-) Ja,denne boken likte jeg også godt, veldig godt skrevet og at hun klarte på en slik flott måte å fortelle historien utfra en 14 år gammel gutts øyne. Gleder meg til mer fra denne kanten!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha Beathe! Forøvrig helt enig med deg..)

    SvarSlett
  3. Nydelig omtale, gleder meg til å lese denne boka som foreløpig står på vent i bokhylla :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.:) Ja, den er virkelig bra synes jeg.

      Slett
  4. Denne boken ser jeg frem til å lese :)

    SvarSlett
  5. Boka høres fin ut. Håper han stakkars naboen med pedobrillene bare har et misforstått ytre :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ikke røpe noe... Ja, det er en fin bok.:)

      Slett