onsdag 12. desember 2012

Drøm deg bort med DRØMMEREISER

Jeg har kost meg en stund med Lonely Planets fantastiske bok Drømmereiser, som nå er oversatt til norsk. Dette er et oppslagsverk, som man ikke leser fra perm til perm, men som tar frem gang etter gang og lar seg friste, inspirere , drømme...


Det er ikke så lett å plukke ut noe å skrive om herfra, da boken er så innholdsrik , mangfoldig og storslagen. Det er nydelige bilder og flere siders omtale av hvert reisemål, eller tur. Kapitlene er inndelt i temaer, som litterære reiser, vandringer, (pilgrimsturer og fotturer), oppdagelsesturer, togreiser, elveturer med mer. Det er fine kart, og mange tips til bøker og filmer fra reisemålene, i tillegg til praktisk informasjon og god omtale av reisene. I litterære turer kan du for eksempel få oppskriften på å dra samme reisen på Kongofloden som Marlow og folket i Mørkets hjerte.  Eller hva med å dra jorden på 80 dager, som Jules Verne, bare i mer moderne farkoster?

Det er vanskelig å plukke ut sine favorittdrømmereiser, fordi det nok vil variere alt etter som. Men jeg ble hvertfall fristet til å dra på pilegrimstur rundt den japanske øya Shikoku. Om ikke hele tempelreisen med 88 templer på 30-60 dager, men ihvertfall deler av den. Jeg liker å gå, så en tur på tvers av Nord-England virket også fristende, selv om det virker litt øde. Kanskje det er en tur man bør være to på? Caminoen til Santiago har jeg tenkt å gå, men her finnes det også veldig mye annen litteratur, og tips til en del av det får du også her. En luksuriøs togreise fra Edinburgh i Skottland til det skotske høylandet virker og veldig fascinerende.

Ellers er det turer her i hele verden, øyhopping i Stillehavet, de klassiske turene til Macchu Picchu, Caminoen til Santiago, Taj Mahal i India , langtur i Patagonia, Route 66, Orinetekspressen, men mest av alt turer du ikke kunne drømme om, men nå får lyst til å drømme om.

Denne boken ligger på stuebordet mitt. Gjester som kommer innom får også veldig lyst å bla i den, og så prater vi litt om reiser og drømmer oss bort en stund. Min drøm  er å reise rundt omkring et halvt år eller kanskje et år, når tid og penger gir meg anledning. Denne boken gir meg et godt grunnlag for å gi meg tips til nye reisemål. Jeg håper det blir fortere enn jeg aner. I første omgang får jeg ta en liten ukestur til Gran Canaria. Det er ørkensand der i alle fall, og fine fjell for vandreturer.

Dette er den ultimate inspirasjonsboken for den som liker å reise, og som drømmer om å reise.
Kanskje kjenner du noen som ønsker seg denne boken til jul? Et godt tips er det i alle fall.

Andre som har skrevet om denne: Bokvrimmel



Takk til Cappelen Damm for leseeksemplaret.


Drømmereiser: Andrew Bain, Sarah Baxter, Simon Sellers m.fl

Cappelen Damm 2012


10 kommentarer:

  1. Denne boka fikk jeg lyst på! Har gått deler av camino de Santiago, og sett Taj Mahal, og kjørt masse bil i USA, men ulempen med å reise mye er jo at man får lyst til å reise mer!

    SvarSlett
  2. Jeg har sett mange av Lonely Planets programmer og det har vært veldig interessant. Fint at det har kommet en bok på norsk!Takk for tipset og ha en fin dag videre :)

    SvarSlett
  3. For en spennende bok! Jeg drømmer allerede før jeg har lest den...
    Det blir Gran Canaria på meg også, men ikke før til sommeren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig flott..
      Det er det også å være på Gran Canaria. Har mye å by på den øya også hvis man kommer unna de største turistghettoene.:)

      Slett
    2. Jeg har lyst til å se mer av øyen enn jeg har gjort til nå, det har blitt storbyliv i Las Palmas og ghettoen i Puerto Rico. Med tre tenåringer som ikke er interessert i det foreldrene er så blir det lite kultur for å si det sånn. Vi fikk presset inn en sightseeingtur i sommer, det hadde de faktisk utbytte av så jeg planlegger mer til sommeren 2013 :)

      Slett
    3. Kanskje de synes grottebyen guayadeque kan være artig, eller guanchemuseet i las palmas med alle mumiene og skallene

      Slett
    4. Eller hva med en fjelltur eller en tur til fantastiske palmitos park med ørneshow?

      Slett