søndag 23. desember 2012

Mine lesevaner


Mine vaner når det gjelder lesing og bøker

Kom over et kjekt tema inne hos Silje  og Beathe  og jeg  kan jo ikke la være å bli med på dette.
Disse temaene er kjempefine og en grei måte å bli enda bedre kjent med bloggeren på, ikke sant? Så her er min liste:


lånt på hønseraser

  1. Har du et fast lesested? Nei, jeg leser både på sengen , ved kjøkkenbordet og i sofakroken min. Noen ganger på kafe, på reise og i buss og venterom. Jeg hører lydbok i bil, på reise, når jeg gjør huslige sysler.
  2. Bokmerke eller tilfeldig papirlapp?Jeg bruker bokmerker av forskjellig slag, postkort, billetter, helst ingen eselører i mine bøker,takk!
  3. Må du lese ferdig kapittelet før du legger fra deg boka?Jeg liker best å lese ferdig det kapittelet jeg har begynt på, men om jeg må legge fra meg boken før det er ferdig så prøver jeg å lese ferdig den siden jeg holder på med. Men det hender jeg er så trøtt at jeg stopper midt i et avsnitt og klapper igjen boka.
  4. Spiser eller drikker du noe mens du leser?Det hender jeg spiser mens jeg leser, og en del kaffe og te.
  5. Går det greit å høre på musikk eller se på tv mens du leser?  Da må det være lavt på, jeg blir lett ukonsentrert av høye lyder rundt meg. Men jevnt lavt støy går bra hvis boka er spennende.
  6. Leser du flere bøker samtidig, eller holder det med en om gangen?  Ja, jeg har vel ofte to-tre bøker på gang samtidig samt en lydbok.
  7. Leser du helst hjemme eller over alt? Mange plasser, både på reise, kafe og hjemme.
  8. Høytlesing eller stillelesing?Nå er det mange år siden jeg drev med høytlesing for barna mine så nå er det kun stillelesing som gjelder.
  9. Hopper du over sider eller snikleser forover i boka? Det er sjelden jeg hopper over sider og smugleser.
  10. Knekker du bokryggen eller prøver du å bevare den helt som ny? Prøver å unngå knekking og ødeleggelser av noe slag.
  11. Skriver du i bøkene dine? Noen ganger, men mest i pensum når jeg studerer og faglitteratur. Da helst med blyant. I andre bøker bruker jeg sånne små bokmerkeklistrelapper.


Hvordan er dine lesevaner?

6 kommentarer:

  1. Kjempefin liste:). Jeg elsker slike lister og derfor måtte jeg også svare på den. http://www.askeladden-askeladden.blogspot.no/2012/12/lesevaner.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Da løper jeg over til deg og kikker.:)

      Slett
  2. Kjempefin liste Anita:-)Digger disse listene her! Ha en fin lille julaften:-)

    SvarSlett
  3. http://tinesundal.blogspot.no/2012/12/bokanbefaling-apne-sar-av-gillian-flynn.html
    Fin liste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine! Takk, Skal kikke over til deg også snart. :)

      Slett