onsdag 24. oktober 2012

Det er på tide å reise hjem

når du må holde hue oppe med begge henda.

NY BOK: Herodes Falsk sin andre bok på Gyldendal selges fra 9. oktober. En reisehåndbok som skiller seg noe fra Lonely Planets bøker, men som er flerfoldig ganger morsommere.

Det mener Herodes Falsk i sin reisebok fra 2007. Herodes Falsk var en del av Prima Vera, og vår humortradisjon her på bjerget. Han har skrevet flere bøker. Dette er den første jeg har lest av ham. Jeg ble oppmerksom på denne gjennom Canarijournalen , som jeg titter innom nå og da.


Herodes Falsk har foruten å reist mye i  løpet av sin karrierre og liv,  leilighet på Gran Canaria.  I boka skriver han om sine opplevelser herfra, samt reiser i USA, Mexico, fjerne Østen, Amsterdam, Tyskland, København, Kautokeino, Paris, St.Petersburg med mer. Og det med skråblikk på kryss og tvers, som en ekte PrimaVeraer. Han lister også opp ting han husker, sine egne reisevettregler og argumenter for når man virkelig bør reise hjem fra aktuell destinasjon.  Han avslører blant annet hvorfor det er så mange ulykker på Gran Canaria. Kan det ha sine mer logiske årsaker? Kan det være at rasende reiseledere følger etter kravstore og ufyselige turister og dreper dem? For å få svaret må du lese selv. Å få tak i boka er ingen lett sak, fordi den er utsolgt fra forlaget, men har du bibliotek i nærheten, skal det være mulig. Eller så selger Falsk den som e-bok på sin hjemmeside.

Jeg liker selv å reise til Kanariøyene  når mørketiden tar kvelertak på meg, og slik sett er dette en slags forberedelse for årets lille tur, bevilget av sårt opparbeidete avspaseringsdager og en billigbillett fra ving.no.

Smakebiter fra boka:


Playa del Ingles



.."Alle liker seg i sola. Kakkerlakker blir så store at de forsøker å voldta dvergpudler, narkomane blir så brune at de kan ligge flere uker på ei solseng før folk oppdager at de er døde, og minst to ganger om dagen opplever uforsiktige damer at silikonbrystene deres smelter."

Kanariøyene




"Det er utrolig vanskelig å være stressa på Kanariøyene. Så fort du setter beina på disse øyene, blir du angrepet av et laidback-virus. Det angriper sentralnervesystemet ditt og gjør skjelettet til gummi. Du slutter å bekymre deg over ting som jobben, renta på lånet, og hvor mange milliarder av oljefondet regjeringen klarer å rote bort i løpet av ei uke."


København, på impulstur hvor de havner i tatooshappe-strøk:




"  Fra bak et forheng kom en uflidd kar. Han gjespet høylytt. Enten hadde han våknet for to sekunder siden, eller så hadde han aldri sovet i voksen alder. Uansett måtte du være gal for å la denne personen  tatovere deg. Jeg ville heller latt en sjimpanse med hakapik foreta hjernekirurgi på meg, enn å sette meg i stolen hans."


Annen reiselitteratur fra Kanariøyene finner du i dette innlegget  .

God ferie!



Foto: Filmfront



Herodes Falsk sammen med de andre i Prima Vera: (foto: Kjendis..no)



Fotos fra Kanariøyene og København er mine egne.


Herodes Falsk: Det er på tide å reise hjem når du må holde hue oppe med begge henda

Gyldendal 2007














2 kommentarer:

  1. Jeg er angrepet av dette laidback-viruset! Første gang jeg fikk det var sommeren 87. Har prøvd å kurere meg selv, ved å besøke andre steder, men så snart jeg setter føttene på holmen i Atlanterhavet er viruset der igjen! Og nå gleder jeg meg til nytt "bloggtreff" på øya i desember.

    Boka var en fornøyelse å lese og jeg er glad for at vi sto på for å få tak i papirutgaven!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hehe, det viruset var gjenkjennelig..;) Vurdere å skaffe meg eboka av Calima også. Holdt på å trykke på paypalen her forleden, gjør det vel en dag, før jeg reiser. Det går fint å lese ebøker på laptopen har jeg funnet ut. :)

      Gleder meg til nytt bloggtreff der nede ja..:)

      Slett