tirsdag 2. oktober 2012

Boken på vent (3) Hildegard


Jeg har i mange år vært fascinert av Hildegard von Bingen. Det startet nok med min interesse for urter, hvor jeg også skaffet meg Hildegards urtebok på et tidlig stadium. Nå er det kommet to romaner om Hildegards liv. Den første som kom på norsk i 2011 har jeg sett lenge på og hatt lyst til å lese. Nå har jeg den endelig i hus, takket være et leseeks fra forlaget Press.

Jeg har lest et kapittel, og det lover veldig bra mht språket og suget jeg får etter å lese mer.



Hildegard


Hildegard von Bingen var en meget spesiell kvinne, og forut for sin tid. Hun får syner som treåing, blir sendt i kloster som åtteåring og lever et ensomt liv, som hun kjemper for å komme ut av. Hildegard var foruten nonne, lege, komponist, kirkelder, forfatter og mystiker og levde fra 1098-1179. Jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på dette portrettet av en fascinerende kvinne.
Mer om boken her. Den er også å få i pocket.

Boken på vent er en fast spalte hver tirsdag i Beathes bokhylle. Du kan også delta der..:)

10 kommentarer:

  1. Denne står i hylla mi også! jeg er like fascinert som deg av Hildegard von Bingen! Skal bli spennende å lese om henne! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Så bra at vi er flere..:)

      Slett
  2. Vet du Anita? Denne har jeg også i hyllen min, etter at jeg fikk den av forlaget i fjor en gang. Tror ikke jeg hadde bedt om denne og den har bare blitt stående i hyllen. Den dyttes herved litt lenger opp på leselisten for dette virker veldig interessant!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker godt portrettbøker/biografier/romaner om kjente folk, så dette er noe for meg. Håper også du liker den når du kommer i gang.:)

      Slett
  3. Høres spennende ut, så jeg noterer den på leselisten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir artig å høre hva du synes når du leser den.:)

      Slett
  4. Hildegard von Bingen har jeg hørt lite om, men høres ut som en såpass interessant dame så denne kommer på leselisten min:)

    SvarSlett
  5. Hildegard har jeg lest om, men bare som notis ett eller annet sted, så denne boken virker interessant om denne fascinerende kvinnen!

    SvarSlett