fredag 5. oktober 2012

Stemningsfulle noveller fra Liv Hege Refsdal: Kjærlighet, løgner og ølglass

Da jeg leste om denne lille novellesamlingen på bloggen  Beathesbokhylle, fikk jeg veldig lyst til å lese den. Det er ikke så ofte jeg leser noveller, egentlig, men hvorfor ikke prøve.

"Kjærlighet, løgner og ølglass" av Liv Hege Refsdal

Jeg fikk boka i posten for en ukes tid siden og begynte med den etter middagen. Jeg var hekta. 


Novellene handler om relasjoner, forhold, kjærliighet, overgrep, mishandling, merkelige naboer. De er ganske korte, og lett å lese. Språket er enkelt, lett og direkte. Avslutningen i novellene er ofte overraskende.  Det beste synes jeg var stemningen i novellene. Jeg måtte ta meg tid til å tenke over teksten når jeg var ferdig med novellene. De har noen poeng som får en til å stoppe opp, ikke rase videre. Novellene har driv og en del er faktisk ganske spennende.

Novellene leste jeg litt nå og da, etter middagen eller før jeg la meg.

Her er det videointervju med forfatteren. Refsdal har skrevet fem barnebøker før hun ga ut denne novellesamlingen. Hun sier hun startet å skrive noveller på 90-tallet, men at det først nå har blitt bok av det. 


Liv Hege Refsdal Forfatter LArvik Norge Novelle Kvinnelig Pannelugg pupiller Ansikt Foto Roy Myrland
Foto: Roy Myrland.  

Takk til LiV, det lille forlaget i Vestfold, for leseeksemplaret.


Liv Hege Refsdal: Kjærlighet, løgner og ølglass ,  152 sider

LIV forlag 2012



9 kommentarer:

  1. Dette var en flott novellesamling som tok opp ulike temaer som du beskriver.Likte godt den med hun gamle damen som så de mystiske tingene i nabohuset,den var det litt Holmqvist svung over!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant._:) Den med dama som prøvde å rømme fra psykoen, sitter også i..

      Slett
    2. Ja,da fikk jeg en sånn "Før jeg sovner" følelse akkurat som deg,fikk rett og slett frysninger!

      Slett
    3. Ja, den var veldig spesielle sånn.. Men den der hun andre dama som prøver å rømme fra psykoen med bilen er også sterk, synes jeg..

      Slett
  2. Tusen takk for utrolig hyggelig omtale av novellene mine. Jeg liker å høre at jeg får fram stemningen i den enkelte novellen.
    :-) Jeg tar ordene med meg...
    Ha en flott dag! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det er deg vel fortjent...:) Hyggelig at du besøkte bloggen min.En flott dag ønskes deg også.:)

      Slett
  3. eg fikk boken i posten i går, og har allerede kastet meg over den :) helt umulig å legge den fra seg jo !

    SvarSlett