fredag 5. oktober 2012

Cassandras finger av Gert Nygårdshaug: Den mest fornøyelige av bøkene om Fredric Drum , så langt

Cassandras finger er den femte i rekken av bøkene om Fredric Drum. Denne hørte jeg mest i bil. Slutten leste jeg på papir, samtidig som jeg bladde litt tilbake, for å sjekke ting jeg ikke helt fikk med meg gjennom å høre på lydboka. Jeg lurer på om jeg yter  bøkene rettferdighet ved å høre på lydbok, siden jeg faller ut en del, og mister konsentrasjonen. Heldigvis har jeg de fleste liggende i pocket.

"Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug




Cassandras finger var en morsom bok, med mange  artige figurer. Her dukker gamle Mayafigurerog Moderjordfigurer opp, en punkegjeng, magikere, illusjonister, alvekonger, nordlandske kokker, medium, onde og gode og noen midt i mellom. Selveste Randi, den verdensberømte illusjonisten, blir omtalt og påstått at han er styrt av Pentagon med å love ut en dusør på 100 000 dollar for den som kan overbevise ham om at det finnes overnaturlige evner.  At Randi lover ut dusøren er fakta, men styrt av Pentagon?  Hm, artig er det i hvert fall. Nygårdshaugs frodige fantasi boltrer seg virkelig i denne boka.

De rare personene blir rart lest og bare det i seg selv er en fornøyelse i Helge Winter Larsens opplesing av boka.

Vi er i Oslo i denne romanen. På slutten får jeg en forståelse for hvordan det er mulig at Fredric Drum overlever alt. Også det å bli dytta ut i et syrebad..

Skarphedin Olsen som jeg tidligere ikke har skjønt hvem er, egentlig, annet enn at han er etterforsker, skjønner jeg nå mer av, siden han kommer på banen på en annen måte. Derfor ser jeg også frem til å gyve løs på bok nr 6; Kiste nummer fem. Det gjør jeg i morgen da jeg tar med lydboka på en lengre biltur ut til øyriket i Trondheimsfjorden.

Her er en smakebit fra et tidliger innlegg.


Gert Nygårdshaug: Cassandras finger , 223 sider

Cappelen Damm 2006 (heftet) , 2012 (lydbok)

2 kommentarer:

  1. Har faktisk ikke lest noe av denne forfattere. Han må jeg jo stifte bekjentskap med, høres som en fantasirik forfatter og fantasi og morsomheter høres veldig bra ut:)

    Kos deg videre med neste bok og ha en fin biltur!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han kan anbefales.:) Takk skal du ha, og fin dag til deg.:)

      Slett