mandag 1. oktober 2012

Vakker liten chilensk bok: Måter å komme hjem på

Jeg er glad i latinamerikanske forfattere, og har en stor favoritt i Isabel Allende. Hun er en ringrev i den tradisjonen, som også Gabriel Garcia Marquez og Mario Llosa Vargas er. Cecilia Samartin kjenner vi jo også, selv om hun er bosatt i USA, men det er jo også Allende, hvis jeg fortsatt er oppdatert.

Pax forlag har gitt ut en ny latinamerikanske forfatter, en av den unge generasjon, som heter Alejandro Zambra. Han er fra Chile og er født i 1975. Boka heter Måter å komme hjem på.




Da jeg leste om denne boka i nyhetsbrevet fra Pax, som handler om Chile på åttitallet, da Pinochet regjerte, ønsket jeg meg boka som leseeksemplar og fikk det. Romanen ses gjennom øynene til en ni år gammel gutt. Han treffer en dag de to år eldre Claudia, som får stor innvirkning på hans liv. Tidvis veksler fortellerstemmen mellom den 9 år gamle gutten og hans voksne jeg som har flyttet hjemmefra. Den unge gutten lever sorgløst og uvitende om lidelsene til de mange som lever under Pinoches diktatur. Hans foreldre er nøytrale politisk. Claudias foreldre er det ikke. Som voksen møter han Claudia igjen. Han får et innblikk i hennes liv som barn, som opplevdes helt anderledes enn hans i nabolaget.

Språket er vakkert, lett, stramt, sugende. Jeg leste ut boka på en kveld. Det er en liten perle av en bok, som anbefales. Det er også tankvekkende å lese om så forskjellige perspektiv man kan vokse opp med, når man står på forskjellige ståsted i et politisk regime som diktaturet Pinochet. Duften av Latin-Amerika gir også leseglede hos meg. Den kommer fint gjennom også i denne boka av en før ukjent forfatter fra dette spennende kontinentet.
Jeg ser frem til nye bøker fra Alejandro Zambra.

Fra boken:
--" En av disse dagene kommer ikke huset til å ta imot meg lenger. Jeg ville bebo det på ny, rydde i bøkene, ommøblere, stelle litt i hagen. Det har ikke vært mulig å gjøre noe av dette, men nå tar jeg meg et glass mezcal til hjelp." (s 57)





Alejandro Zambra: Måter å komme hjem på , 171 sider

Pax forlag 2012

2 kommentarer: