søndag 28. oktober 2012

Smakebit på en søndag (5): Jeg nekter

Siden de to andre bøkene, Udødelighetens elixir og Ulvehunger,  jeg leser for tiden er presentert i denne spalte tidligere (ja, noen bøker tar bare litt lenger tid), velger jeg den bok som jeg skal starte på senere i dag. Det er en av mine to lesesirklers valg for denne måned.  Jeg er medlem i to lesesirkler, en online-sirkel, og en live-sirkel. Jeg nekter er onlinesirkelenes valg.







Jeg har lest to av Per Pettersons bøker før; "Ut å stjæle hester" og "Jeg forbanner tidens elv". Skal jeg være helt ærlig, og det bør jeg jo, så husker jeg ikke så mye av disse bøkene, annet enn at de var fine å lese. Mest husker jeg vel den om hestene, stemningen i den og noen som gikk der ute på bygda.

Per Petterson er jo bortimot genierklært, litterært sett. og denne siste boka hans, hører jeg også mange skryte av. Så jeg håper den står til forventingene, selv om mine ikke er så altfor store. Kanskje bra det.

I "Jeg nekter" handler det om to gamle kamerater som møtes igjen etter 35 år, og det døgnet de er sammen.

En smakebit, tilfeldig valgt, siden jeg enda ikke har lest boka:


" På den måten gikk Siri og jeg opp til huset der Jim bodde med mora si litt lenger oppe i veien, det var ikke andre steder å gå, og flere av naboene kom ut på trappa for å se oss hinke forbi, men ingen gikk ned til veien for å hjelpe , og hvis noen hadde gjort det, ville jeg slått hånda av dem. Rett av. "  (s. 40)

Ønsker du å delta i spalten Smakebit på en søndag, anbefaler jeg deg å stikke innom til bloggen Flukten fra virkeligheten, og legge igjen en link der.:)

 Ha en god søndag!

22 kommentarer:

  1. Flott smakebit, er spent på hva du syns om boka når du har lest den ferdig :) Jeg har enda ikke lest noen bøker av denne forfatteren, men har store planer (som alltid ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det velkjent det med store planer om å rekke så mye... Jeg skriver nok en blogg når jeg er ferdiglest.:) Ha en god søndag.:)

      Slett
  2. Jeg har lest Ut og stjæle hester som jeg syntes var bra, så denne har jeg lyst til å få med meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var bra. Han skriver lett og fint han Petterson.

      Slett
  3. Jeg kjøpte nettopp Ut å stjæle hester av denne forfatteren, men kunne tenkt meg denne også. Tusen takk for smakebiten:-) ha en fortsatt fin søndag,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg! Ha en fin søndag du også.:)

      Slett
  4. Jeg har lest to bøker av Petterson og likte begge to. Denne tror jeg vi akkurat fikk til biblioteket og jeg skal lese den og. Når jeg bare kommer så langt :-)
    Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige så.:) På biblioteket hos oss i Trondheim var det over 1000 dagers ventetid da jeg bestillte, så det ga jeg opp- og dro til bokhandelen istedet..)

      Slett
  5. Per Petterson har jeg ikke prøvd meg på, det har liksom ikke helt fristet uten at jeg vet hvorfor. Burde sikkert (som man burde med så innmari mange bøker).

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv om det er en prisbelønt og omtalt forfatter, må man vel føle at det er noe man har lyst å lese, så det skjønner jeg.

      Slett
  6. Jag har inte läst något alls av författaren, men hört talas om honom har jag ju :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han vant jo Nordisk Råds litteraturpris her et år..

      Slett
  7. Jeg har også lest Ut å stjæle hester og Jeg forbanner tidens elv- den første likte jeg vel ganske godt, mener jeg å huske, den andre irriterte bare! Forventningene var altfor høye; alle prisene og all skryten gjorde det sannsynigvis helt umulig å innfri.
    Jeg likte i grunn smakebiten din, men inntil videre lar jeg den stå; det er så innmari mange bøker jeg har utrolig lyst til å lese, og da er ikke jeg standhaftig nok til å prioritere bøker jeg er skeptisk til... Det blir spennende å lese omtalen din når den tid kommer! Kos deg ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Sant. Det er veldig mnage bøker man har lyst å lese- og jeg er enig i at de bør proiriteres. Men noen ganger må jeg kompromisse litt, siden jeg deltar i lesesirkel, så må bøker jeg ellers ikke ville ha satt fremst i kønn, komme foran likevel. Som oftest er det verdt det.:)

      Slett
  8. Tack för smakbiten. Har hört om författaren men inte läst något. Än:-)

    SvarSlett
  9. Har veldig lyst å lese noen av disse bøkene av forfatteren, særlig "Ut å stjæle hester" for den har jeg hørt mye bra om. Blir spennende å høre mer om denne boken. Kanskje jeg vil lese den jeg også da:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du skal få høre. En forfatter som er mye omtalt, og han er god til å skrive uten fiksfakserier. Fin kveld til deg også.:)

      Slett
  10. Tack för smakbiten. Kan inte påstå att jag har läst eller hört talas om honom, men borde kanske ändra på det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er oversatt til flere språk, og vant Nordisk Råds litteraturpris for "Ut å stjæle hester", så det kan jo være verdt et forsøk.:)

      Slett