fredag 19. oktober 2012

Fremtidige favoritter (1): Krimgrøss i høstmørket

Bloggeren Bokelskerinnen har en fast fredagspalte hvor hun legger ut sine mulige fremtidge favoritter og bøker hun er spent på.  Hun skriver dette om spalten:

"Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med. Du kan velge akkurat de bøkene i den sjangeren du selv ønsker."



Jeg tenkte jeg skulle slenge meg på, og ble spesielt inspirert av hennes og bloggeren Gråblekkas innlegg om krim og grøss .


Jeg har nå funnet frem de bøkene jeg ønsker å lese i høst og vintermørket som er krim og grøssende spennende. Forhåpentligvis. Jeg håper de står til forventningene. Noen har jeg lest mye bra om, og andre er av forfattere jeg tidligere har lest med glede.

1. Stormen av Frode Granhus.

Uhyggelig og stemingsfullt fra Lofoten. Jeg leste Malstrømmen som jeg likte godt.


2. En god sak av Jan Mehlum.


Jeg har lest Mehlums forrige bok, Straffen, og ble litt glad i Svend Foyn. Jeg ønsker derfor å lese mer av samme forfatter.


3. Ulvehunger av Anlaug Sanderød.


Dette er en novellesamling, med gjenferd ved Akerselva, zombier og vanlige mennesker. En absurd blanding av litt og hvert, slik jeg forsto det da jeg hørte henne snakke om boka på Oslo bokfestival. Noveller er fint å kose seg med, som små konfektbiter til kaffen.


4.  Mørke rom av Gillian Flynn.


Denne har jeg kikket på mange ganger og nå skaffet meg pocketutgaven. Denne skal visst være ganske rå, og handler om en syv år gammel jente som får sin mor og to søstre drept i en satanistorgie. Broren Ben ble dømt for drapene.

Boka fikk flere seksere og femmere da den kom.

5. Frostrøyk av Frode Eie Larsen.


Larsen er en ukjent forfatter for meg, men jeg ble nyskjerrig da jeg leste smakebiter på forlagets hjemmeside fra boka. Den er skrevet i korte sekvenser, lett språk. Drapsgåte. Forfatteren er fra Larvik, og har tidligere gitt ut Hemmeligheten.


6. Hungerilden av Eriksson & Sundquist.


Nummer to i trilogien om den forsvunne Victoria Bergmann. Kriminaletterforsker Jeanette Kihlberg er i sving igjen etter Kråkejenta. Innvandrergutter, forretningsmenn, ritualdrap i Stockholm. Psykolog  Sofia Zetterlund inngår samarbeid for å skape en gjerningsmannsprofil.

Jeg skal også lese Kråkejenta først. Den fikk jeg tak i på salg, og har ligget på vent en stund, men min datter som elsker disse bøkene maser så mye på meg om jeg har lest dem, så jeg må bare sette igang.


Ja, nå er det bare å krype under pleddet, tenne talglysene og komme i gang. Når nettene blir lange, og kulda setter i, da skal jeg sette nesa mi i bøker skal du se...og heldigvis varer jula varer helt til påske:)





6 kommentarer:

  1. Nå begynte jeg å nynne her jeg satt.... og her var det mye snop du har i vente. Noen har jeg og noen kunne jeg godt tenkt meg. Har fått litt sansen for noveller og kunne tenkt meg Ulvehunger.Høsten og vinteren er nå en fin tid det også,jeg liker alle årstider og det er godt vi kan kunsten med å kose oss.

    SvarSlett
  2. Hehe, så artig da... Ja, vi er heldige som liker bøker og kan kose oss med alle årstider..:) Nå skal jeg ta natta tenker jeg..lese et par sider, og så synker jeg vel ned i drømmeland fort. God natt og fin helg til deg..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal snart legge meg jeg også, skal bare legge ut en omtale av en bok jeg leste ferdig i går. Så tar jeg Jussi Adler-Olsen med meg til sengs. Ha en god natt og en riktig god helg til deg også.

      Slett
    2. Jussi har jeg enda ikke lest, men en dag..;)

      Har halve Udødelighetens elixir igjen, som jeg skal ta i helga, men kanskje blir det en Ulvehungernovelle i kveld..:)

      Slett
  3. Svar
    1. Mmmmm...gleder meg, kanskje jeg skal starte på en novelle på senga i kveld.:) Dvs nå! Natta!

      Slett