lørdag 27. oktober 2012

Fremtidige favoritter (2): Nattens skygge

Bloggeren Bokelskerinnen har en fast ukentlig spalte kalt Fremtidige Favoritter. Det handler om bøker man gleder seg til, er spent på , har forventninger til.

Min bok denne uke, som jeg har store forventninger til, er  nummer to i  Deborah Harkness sin trilogi om heksen Diana og vampyren Matthew. Nattens skygge er rett rundt hjørnet.

Nattens skygge



Nummer en Alle sjelers natt, som jeg likte svært godt, endte med at Matthew og Diana foretok en tidsreise bakover i tid, og hendelsene fremover er veldig åpne. 

Forlaget skriver dette om Nattens skygge:

Nattens skygge

"I andre bok av Deborah Harkness’ bestselgende trilogi følger vi heksen Diana og vampyren Matthew tilbake til Oxford i 1590, dit de har reist for å gjemme seg for fiendene sine og for å finne en lærer til Diana, så hun kan forstå og mestre de mektige kreftene sine.

Mens Diana prøver å finne ut av livet som kvinne og heks i den elisabetanske tidens Europa, må Matthew konfrontere en fortid han trodde han hadde lagt bak seg for godt. Sammen fortsetter de jakten på det mystiske manuskriptet Ashmole 782 og på hemmelighetene det skjuler, som kan ha avgjørende betydning for skjebnen til så vel hekser, vampyrer og demoner som for mennesker. Og hjemme i nåtiden venter Diana og Matthews familier spent på tegn fra fortiden om hvordan de to klarer seg i hekseprosessenes Europa."


Denne serien er ikke noen fjortis vampyrserie, men er adskillig mer avansert enn Twilight- og noen kaller den Twilight for voksne. Kanskje det, men spennende er den i alle fall. For meg var ikke Alle sjelers natt, en heseblesende pageturner, men en skikkelig kosebok, som jeg godt kunne legge fra meg og hoppe rett inn i dagen etterpå. Jeg lå ikke søvnløs av 
denne, heldigvis. 

Jeg håper gjensynet med heksene, vampyrene og demonene i Nattens skygge ikke skuffer.

Ønsker du også å delta i spalten Fremtidige Favoritter kan du linke innlegget til blogginnlegget inne hos Bokelskerinnen du også . Lykke til.:)


2 kommentarer: