tirsdag 9. oktober 2012

Råsterk roman om unge jenter som skeier ut: Jentene fra balletten av Monika N. Yndestad.

Vellykkede jenter endrer adferd over natten. I barnevernet i Bergen ble de kalt "Jentene fra balletten". Journalist Alice Bratt lager en sak på dette, og ruller opp stygge ting.


15 år gamle Mina blir utsatt for overgrep av en person hun og mange i Os har stor tillit til. Overgrepet endrer livet til Mina. Fra å være ressursterk og aktiv, begynner hun å skulke skolen, mister interessen for det hun likte før og begynner å ruse seg. For å komme bort fra smerten, for å glemme. Hun kan ikke snakke med noen, da hun  er truet til taushet. Hva har vel hun å stille opp med mot øvrigheta?


Etter å ha lest i avisa at en annen ung jente er voldtatt, tar hun mot til seg og ringer journalisten Alice Bratt. Hun er redd og vil trekke seg, men bidrar likevel til at saken kommer opp i lyset. Men ikke uten konsekvenser.

Denne boka er veldig godt skrevet. Jeg synes historien og karakterene er troverdige hele veien. Yndestad beskriver voldtekt, reaksjonene og ettervirkningene usminket og brutalt, på en slik måte at det gjør skikkelig vondt å lese. Jeg synes veldig synd på Mina. Jeg blir skikkelig forbanna på drittsekken, overgriperen og øvrigheta som beskytter ham.

I tillegg til at dette er en bok som gir innsikt, er det også en meget spennende bok. Det står på omslaget at det er krim. Jeg bruker en del tid på å skjønne at det virkelig er en krim. Overgriperen blir avslørt ganske tidlig i boka. Men utviklingen er overraskende, og slutten av boka er så spennende at den holdt meg i ånde helt til siste side var lest, og øynene gikk trill rundt i natt.

I dagens aviser rulles rettsaken over ordføreren i Gudbrandsdalen, som  er tiltalt for
overgrep mot en nå 16 år gammel jente. Jeg kan ikke la være å assosiere til bokas Mina og hennes overgriper. Hva er sant? Hvor vanskelig er det å bli trodd? Hva hvis han virkelig er uskyldig?  Han er enda ikke dømt, så jeg skal ikke ha noen mening om akkurat denne saken, men jeg får jo noen generelle tanker over hvor vanskelig det er for disse jentene å bli trodd.

Monika Yndestads bok er nok sørgelig aktuell.

Yndestad har skrevet to romaner og har lang erfaring fra Nyhets- og krimjournalistikken. Dette er den første boka om journalist Alice Bratt. Jeg ser frem til neste.

Beathesbokhylle har også omtalt boken.

.





Monika N. Yndestad: Jentene fra balletten , 314 sider

Vigmostad & Bjørke 2012
Jeg har mottatt leseeksemplar


9 kommentarer:

  1. Fin omtale, Anita! Kjekt å høre at du likte boken.Du har helt rett i at dette er en høyst aktuell bok,slike ting skjer jo,dessverre..Det må være grusomt å stå midt oppi en slik sak som den som er i media om dagene,og tenk om fyren er uskyldig eller om hun ikke blir trodd om dette er tilfelle. Huff, nei..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Ja, det er enkle saker, men for disse jentene er det katastrofalt.

      P:S: Har lagt inn link til ditt bokinnlegg her også nå. :)

      Slett
    2. Tusen takk for det,Anita!:)

      Slett
  2. En aktuell og troverdig historie, samtidig spennende - denne boken må jeg få med meg! Jeg leste en artikkel i avisen i morges om den ordføreren som er tiltalt for overgrep og jeg kunne ikke la være å tenke at det nok blir en vanskelig sak og hvor lite jenter som blir utsatt for slike overgrep blir trodd...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt Melusine.:) Boken er absolutt å anbefale, og saken om ordføreren skal bli interessant å følge .

      Slett
  3. Helt enig, dette er en skremmende aktuell bok om dagen - jeg leste og så nyheter samtidig i går og det var nesten så jeg blandet sakene sammen! God anmeldelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.

      Ja, det er noen likheter her ja..og lett å blande sammen fiction og virkelighet, fordi fictionene beskriver en mulig virkelighet, som ligner en annen mulig virkelighet, eller mange lignende virkeligheter.

      Slett
  4. Høres ut som en spennende bok ja! Og kanskje litt viktig også?! Jeg ser aldri på nyhetene, da jeg ikke har TV-kanaler og det er mye viktig som går meg usett forbi ute i verden. Har nå i det siste bestemt meg for å se på prisen for en ny, ordentlig tv(den jeg har nå er tretten år) og hvor mye kanaler koster i året! Denne saken dere snakker om har jeg ikke fått med meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er en spennende bok, og viktig i den grad en roman/krim kan være det. Saken som går i media om dagene, og preger avisenes forsider om ordføreren ---som er tiltalt for overgrep, er interessant å følge. Ingen "god" sak, spør du meg..

      Slett