onsdag 24. oktober 2012

Ikke bare bare å være selvstendig litteraturprofessor og bli kjæreste med en bilselger

Bok: Hjulskift av Vigdis Hjorth. Lyd. Mest hørt i bilen til og fra jobb, trening og møter.

Dette var en veldig lett bok å lytte til i bil. Den fenget fra første stund.


"Hjulskift - roman" av Vigdis Hjorth

Boken handler om Louise Berg som er veldig lei av det meste. Hun er lei av jobben sin som litteraturproffessor , lei av å være mor, av å kildesortere, av alt, og er ganske likegyldig, noe hun også er lei av.  Hun får et forskerstipend, men kjenner ingen glede.  Hun blir motvillig med en venninne på Notodden bluesfestival og treffer bilselger Truls der.
De innleder et forhold. Hun bor i Oslo, han i Skien. De kommer fra veldig forskjellige miljø, forskjellige kulturer, snakker forskjellig språk og har forskjellige interesser. Han er yngre enn henne. Hjort utforsker forskjellene, hvordan fungerer dette?

Boken er skrevet med snert og en del humor, og er frisk og tankevekkende på mange måter, samt at det går an å kjenne seg igjen i mye.  Vigdis Hjorth er en dyktig og modig forfatter som tør å utfordre med livets temaer i stort og smått.

Jeg likte denne boken.


Vigdis Hjorth: Hjulskift

Cappelen Damm 2007 (bok), 2008 (lydMP3)



10 kommentarer:

  1. Vigdis Hjorth er lettlest og bra. Har fått sansen for bøkene hennes. Hun tør være direkte og ekte, og mange ganger tror jeg hun skriver ut fra egne opplevelser i ulike miljø. Slike forfattere trenger vi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er enig med deg, og tenkte det samme: At mye av det hun skriver om er selvopplevd, på en eller annen måte-.

      Slett
  2. Å høre på lydbok er så fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går når bøkene passer.:)

      Slett
    2. Det er noe med at det må være både rett oppleser og rett type historie som tåler å bli opplest ja.

      Slett
    3. Ja, det har jeg merket etterhvert. de to første lydbøkene var ikke så egnet, så jeg holdt på å gi op alt som het lydbøker , da. Jeg ble så trøtt av å høre på, så jeg sovnet..

      Slett
    4. hehe, ja, det kan være søvndysende også ja, du sier noe der..Jeg sovnet faktisk på sofaen idag da jeg lå og hørte på Harry Potter men unnskylder med med infulensa og paracet i blodet.

      Da jeg var atten hørte jeg Fluenes Herre på kvelden, skulle liksom 'lytte til den til jeg sovet' jeg da..heh, jeg lå der vettskremt!!!

      Slett
    5. Hehe, ja de virker forskjellig. Mens noen krimbøker er så spennende at de ikke går fort nok.:)

      Slett
  3. kjenner meg igjen i det den handler om. tror mangen gjør. derfor vældig aktuelt

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror Vigdis Hjorh skriver om mye som mange kan kjenne seg igjen i. Hun tør å utforske ting i bøkene sine..

      Slett